• Anonymkortis

    142 och 12 år, inte fått mens än

    Hej, jag är ca 142 och är 12 år, har inte fått min mens än. Brösten finns, höfterna har börjat formas. Lite hår där nere och under armhålorna.

    De jag nojar över är min längd, asså är så sjukt kort och har blivit retad över det sedan jag va 8-9 år.

    Har inte skjutit iväg i växten än.

    Vad ska jag göra?

    Min pappa är 175 och mamma 150. Hur lång är det möjligt att jag blir? I princip alla på mammas sida är korta och pappas sida är långa-normallånga

  • Svar på tråden 142 och 12 år, inte fått mens än
  • riboflavin

    I din ålder var jag också strax över 140 cm, jag slutade på 159 cm. Min mens kom först när jag var 17, då hade jag haft bröst och behåring i några år redan.

    Min mamma är 173, min pappa 170.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Bubbel85

    Såhär står det på 1177:

    Det finns inget säkert sätt för att beräkna hur lång barnet blir som vuxen. Men genom att utgå från medellängden för de genetiska föräldrarnas får du fram en siffra.

    Gör så här: Lägg ihop föräldrarnas längder. Dra ifrån 13 centimeter för en flicka eller lägg till 13 centimeter för en pojke. Dela sedan med två. Så får du fram den så kallade medelföräldralängden. Nio av tio barn får en längd som hamnar i intervallet tio centimeter över eller tio centimeter under den siffran.

    Du borde isåfall bli 175+150=325

    325-13=312

    312/2= 156cm

    Plus minus 10cm kommer du troligen bli mellan 146-166cm lång, troligast runt 156cm.

  • Zz i zkogen

    Det låter som en beskrivning av mig för trettio år sedan. Att inte ha fått sin mens vid tolv års ålder är inget konstigt. Jag var 15 när jag fick min och jag funkar precis som man ska. Om du ändå känner dig orolig kan du prata med tex skolsköterskan.

  • huskur

    Hej! Jag kollade i mina gamla listor som jag gjorde när jag var i din ålder. Där har jag skrivit in min längd från 12 år till 15 år: 

    12 år - 140-145 cm
    13 år - 145-151 cm
    14 år - 151-156 cm
    15 år - 156- ?
    Här slutade jag skriva, men jag blev sen 160 cm. Som du ser ändrade sig längden hela tiden eftersom jag ju växte. Hur lång tid har du legat på din nuvarande längd?

    Mensen fick jag när jag var 14.

Svar på tråden 142 och 12 år, inte fått mens än