• Cevon

    Barnkalas

    Hej, jag är ny här, men rivstartar med några frågor. (Och: Hur skriver jag in min presentation? Lyckades inte omedelbart hitta var man fyller i den...)

    Jag är frilansskribent och kommer i kontakt med en del frågeställningar via bekanta  och släktingar med småbarn.
    Min nyfikenhet just nu handlar om vilka svårigheter ni föräldrar ser kring detta med födelsedagskalas för småbarn?
    T ex: Får föräldrar vara med eller är det jobbigt? Bjuder man dem också på mat och dryck? Måste man bjuda alla barn i klassen/dagisgruppen? Present när barnet är bortbjuden - hur mycket får det kosta? Vad gör man om man inte har råd, att ha kalas eller köpa present när barnet går bort? Måste man "skämmas" om det är lågbudgetkalas/lågbudgetpresent eller anses det vara coolt att vara kreativ?
    Hoppas jag får många svar!
    Hälsningar,
    Cecilia


    Cecilia
  • Svar på tråden Barnkalas
  • telly

    Vad får jag för ersättning för att delta i din undersökning / artikel?


    BF feb 2018
  • Carambolan

    Min erfarenhet är att det tidigt utvecklas en ganska tydlig praxis kring detta i bekantskapskretsen. Enda gången jag kännt mig osäker var när vi nyss hade flyttat och inte kände de andra barnen/föräldrarna.

  • Dennadagdettaårdennastund

    Hej,

    1, beror på hur gamla barnen är, och om det finns särskilda skäl t ex barn som inte gillar att vara borta. Men jag skulle tycka det var jobbigt om flera föräldrar stannade hela kalaset.

    2. Man måste inte bjuda alla, det är ok att bjuda de men leker med mest. Men man får absolut inte utesluta bara en få tal tex 1-4 personer. Eller om man bara bjuder in från killarna/tjejerna så är det ok att ta hälften av rn gruppen om man inte kan ta hela, då blir det inte personligt mot någon.

    3. 100kr tycker jag är lagom. Inte för mkt och inte för lite.

    4. Ja då behöver man inte ha kalas! Räcker att ha för familjen!

    5. Nej man behöver absolut inte skämmas. Det viktiga är att barnen har roligt, att fira barnet som fyller år. Men det är svårt att konkurrera nu för tiden med kalas, då det ofta är en dyr kostnad, på lekland o liknande. Ovanligt med hemma kalas nu förtiden, vilket sätter stor press, inte lätt för de med låg inkomst.

  • Anonym (fest)
    Cevon skrev 2018-02-05 12:51:24 följande:

    Hej, jag är ny här, men rivstartar med några frågor. (Och: Hur skriver jag in min presentation? Lyckades inte omedelbart hitta var man fyller i den...)

    Jag är frilansskribent och kommer i kontakt med en del frågeställningar via bekanta  och släktingar med småbarn.
    Min nyfikenhet just nu handlar om vilka svårigheter ni föräldrar ser kring detta med födelsedagskalas för småbarn?
    T ex:

    1) Får föräldrar vara med eller är det jobbigt?
    2) Bjuder man dem också på mat och dryck?
    3) Måste man bjuda alla barn i klassen/dagisgruppen?
    4)Present när barnet är bortbjuden - hur mycket får det kosta?
    5) Vad gör man om man inte har råd, att ha kalas eller köpa present när barnet går bort?
    6) Måste man "skämmas" om det är lågbudgetkalas/lågbudgetpresent eller anses det vara coolt att vara kreativ?
    Hoppas jag får många svar!
    Hälsningar,
    Cecilia


    1) när barnen är små 3-5 år så kanske barnet inte vill/kan lämnas ensam och då är ofta föräldrarna med. Därefter inte. Det kan vara jobbigt att ha föräldrar med som iakttar kalaset, men lika jobbigt med ett ledset barn som inte klarar att vara ensam på kalas. Kan vara trevligt att lära känna andra föräldrar i närheten också.

    2) föräldrarna som var med fick kaffe och fick ta av fikat.

    3) nej, men man bjuder inte alla utom en. En bra tumregel är att bjuda lika många barn som barnets ålder. För stort kalas blir jobbigt för små barn.

    4) omkring 100 kr +/- 10-30 kr.

    5) billigt kalas är lätt att ordna, de flesta barn bryr sig inte om en fin tårta eller påkostade dekorationer. Har man råd med lite kex, en sockerkaka eller chokladbollar eller glass i Big Pack +  lite ballonger och serpentiner så kommer man långt. Kalaspresent kan man köpa nåt billigt på rea. Skulle hellre se ett barn komma tomhänt än inte alls om jag bjöd in till kalas.

    6) man ska inte skämmas för något kalas. Ibland blir det helt hysteriskt och bara större och större i en kompiskrets, då kan det vara skönt att sänka ribban lite och ha ett lite billigare kalas. Tex så hade flera i sonens krets stora kalas med laserdome eller bowling och sen fixade en tjej filmkväll med chips och alla tyckte det var mycket mysigare och bättre och lite mindre krävande. 
  • asdfgh
    Cevon skrev 2018-02-05 12:51:24 följande:

    1) Får föräldrar vara med eller är det jobbigt? Bjuder man dem också på mat och dryck?
    2) Måste man bjuda alla barn i klassen/dagisgruppen?
    3) Present när barnet är bortbjuden - hur mycket får det kosta?
    4)Vad gör man om man inte har råd, att ha kalas eller köpa present när barnet går bort? Måste man "skämmas" om det är lågbudgetkalas/lågbudgetpresent eller anses det vara coolt att vara kreativ?


    1) Jag uppskattar när föräldrar är kvar, ger en chans att lära känna nya människor Glad Upp till 4 år bjuder vi barn+förälder sen är det upp till familjerna om de vill stanna eller snarare om barnen slänger ut sina föräldrar.
    2) En minoritet eller alla är väl standard
    3) Vi brukar lägga taket på ca 100kr, kan sträcka oss lite högre för riktigt nära kompisar
    4) Vi har varit på 3 kalas på lekland och ärligt talat har jag inte varit så imponerad. Bara ett av dem där jag upplevde att det blev bra. Övriga kalas har varit hemmakalas med oftast hembakat fika. Skulle tro att vi lagt 3-500kr per kalas (3-8 gäster vilket är vad barnen önskat) och då har vi absolut inte snålat
  • Cevon

    Tack för intressanta svar!
    Till Telly: Jag skulle aldrig publicera något utan att höra efter med personen i fråga först. Jag bara pejlar hur det funkar på olika ställen. Att betala intervjuobjekt är inte så vanligt.  


    Cecilia
  • Alexi

    Föräldrar måste kunna få vara med i 4-5-årsåldern, annars är det många barn som inte vågar gå bort.
    Och nej, det är inte jobbigt, man bjuder på kaffe och pratar.

    Nej, man behöver absolut inte bjuda hela gruppen. I yngre åldrar är det ju vanligt med kanske 5-7 barn så det är bara att man sköter det snyggt. I skolåldern kan det vara rätt att bjuda alla tjejer eller alla killar tex. På något sätt så att ingen utesluts.

Svar på tråden Barnkalas