• Anonym (Antidepp)

    Utsättningssymptom?

    Har trappat ut mina sertralin 100mg väldigt väldigt långsamt. Säkert 3-4 gånger så sakta som min läkare sagt att jag kan trappa ut dem, just för att slippa utsättningssymptom . From en vecka tillbaka så har jag varit utan helt. Första dagarna utan något litet milligram läkemedel så mådde jag okey. ! Nu sedan några dagar är jag hängig, känner mig fusen yr, sjukdomskänsla, lätt till gråt. Känner mig som om jag har feberinfluensan med muskelvärk minus feber då!

    Kan detta vara utsättningssymptom ? Hur länge får jag ha detta? Jag har ett jobb som sjuksköterska där jag måste ha ?huvudet ? med. Känner jag verkligen inte palla att jobba just nu kanske några dagar. Just för jag känner mig liten o ynklig. Hatar o känna såhär! Vill inte stanna hemma från jobbet pga detta , då jag inte är ?riktigt? sjuk!

    Hur länge har ni andra upplevt detta?

    Vet att läkare säger att detta inte är så farligt, men jag upplever detta som apjobbigt!

  • Svar på tråden Utsättningssymptom?
  • Anonym (Antidepp)

    Någon som satt ut sin antidepp o känner igen sig med denna ?influensa? känslan?

  • Anonym (A)

    Jag vet exakt, det kan sitta i ganska länge till och från.Googla Surviving Antideppressant, så får du massa info.

  • Anonym (A)

    Och googla även Sertralin and flu symtoms. Lycka till

  • Anonym (Jag...)

    Flera månader mådde min man sådär och riktigt som han var innan "medicinen" kommer han tyvärr nog aldrig bli.

    Själv slutade jag tvärt, tog ledigt från jobbet i 2 veckor och hade avtändning från h-vete. Men jag hade tagit venlafaxin som jämförs med avtändning på heroin. Riktigt rävgift.

    Ät, sov och sköt om dig så kommer du må bättre.

  • Anonym (Antidepp)

    Tack snälla för era inlägg! Då känns det inte som om jag överdriver!

    Funderar faktiskt på om det kanske inte är bäst att jag ta en till några dagars sjuka hemma o struntar i jobbet! Mår riktigt riktigt risigt faktiskt!

  • Anonym (A)

    Du överdriver inte, det kommer att tid. Sedan planas det ut, du läste väl att jättemånga har problem med detta. Läkarna verkar Inte har en aning om det, tyvärr.

  • Anonym (Hej)

    Jag har satt ut både Sertralin och Cipralex, båda SSRI.

    När jag satte ut Sertralin gjorde jag det på ett par veckor, kände inte så mycket fysiska symtom, utan mest psykiska, grät mycket, kände mig så ledsen. Det tog nog nån månad efter sista tabletten, innan jag kände mig bättre.

    När jag satte ut Cipralex kände jag enbart myrkrypningar i hela kroppen, gick över efter 3-4 dagar, men så jobbigt det var!

    Försök att stå ut, var hemma från jobbet om du behöver det. Det är enda sättet att bli av med medicinen, att stå ut, för det blir bättre:)

  • BSBS

    Finns läkare som själva gått ut med hur de mått när de trappat ut SSRI och de värnar för att det är ett helvete. Det är en extrempimpad fluormonekyl som du intagit under en längre tid och tyvärr så kan utsättningssymtomen pågå under flera år. Läkemedelsbolagen skall gå i vinst och de struntar fullkomligen i hur det blir för brukarna.

    newsvoice.se/2014/02/18/lakaren-som-sjalv-anvant-ssri-varnar-andra-lakare/

  • Anonym (ufo)
    BSBS skrev 2018-02-06 15:32:36 följande:

    Finns läkare som själva gått ut med hur de mått när de trappat ut SSRI och de värnar för att det är ett helvete. Det är en extrempimpad fluormonekyl som du intagit under en längre tid och tyvärr så kan utsättningssymtomen pågå under flera år. Läkemedelsbolagen skall gå i vinst och de struntar fullkomligen i hur det blir för brukarna.

    newsvoice.se/2014/02/18/lakaren-som-sjalv-anvant-ssri-varnar-andra-lakare/


    Man ska inte knapra om man inte verkligen behöver det. Den terapeutiska nyttan ska vägas mot biverkningarna.

    Jag har blivit erbjuden SSRI-tabletter tre gånger och sagt nej tack alla tre gångerna. För jag anser att det är normalt att storgråta och vara skakig några dagar när någon nära en har dött, när företaget är i kris eller man är helt utmattad. Jag behövde vila och ett bollplank, det är inget fel på min hjärnkemi i grunden.

    Det finns absolut de som behöver medicin och det är inget konstigt alls eller att man skulle vara "svag" eller sånt trams. Jag tror bara att många börjar experimentera med sig själva utan att inse hur mycket jobb det blir att frigöra sig från läkemedlet. Kanske de kunde väntat lite och sett hur det kändes en vecka senare istället, om de fick en samtalskontakt?

    Och så haft det där receptet liggande på vänt ifall det då fortfarande kändes som om någon vänt dem ut och in.

    Det största felet idag är att det tar så lång tid att få någon utbildad som kan ha samtal med människor i kris. Det är mycket billigare för vården att tratta i dem tabletter istället, och det är inte Big Pharma som har bestämt att det är så det ska vara.
  • Anonym (Antidepp)

    Tack alla ni för era inlägg. Läser vart enda svar av er.

    Jag har varit hemma från jobbet några dagar nu. varit utan tabletter helt i 10dagar nu. Hoppas det vänder snart. Är såååååå muskeltrött, helt urlakad o har ingen energi alls.
    JAg tror knappast min grund depression kommit tillbaka i full kraft då jag klassades som endast lindrig depression pga sviterna av ett utmattningssyndrom.

    Orka knappt något alls här hemma. Få ta mig i kragen endast för att duscha. Känner mig gungig o yr.

    Försöker tänka på att jag behöver äta bra o nyttig mat, men det går sådär. Vet med mig om att jag borde gå ut o gå eller träna, men jag har inte kommit så långt ännu.

    Överdriver jag eller är jag konstig? Fan vilka tabletter som gör så här med mig. Åt dem i lite mer än 1 år.

  • Anonym (cit)

    När jag trappade ut citalopram så höll sig utsättningssymptomen i ca 2 1/2 månad, trodde aldrig att jag skulle bli fri dem. Yrsel, ångest och hjärtklappning och nedstämdhet kändes som det aldrig skulle gå över. Plötsligt en dag insåg jag att de bara var borta.

Svar på tråden Utsättningssymptom?