• svartakatten98

    Procentuell trängselskatt

    I Stockholm råder det ju trängselskatt vid tullarna den större delen av tiden, ett belopp på 11-35 kr, eftersom man oftast åker förbi två gånger blir det alltså 22-70 kr. Såklart behöver vi få ner trängseln och få en förbättrad luftkvalitet. Men jag tycker det är underligt att man har en fast summa på detta. För vissa är det småpengar, vilket gör att de fritt kan köra hur mycket de vill, bidra till trängsel och smutsa ner luften vi alla andas. Det blir som en utrensning, där bara höginkomsttagare får använda bilen obegränsat, medan andra som kanske egentligen behöver bilen lika mycket begränsas pga priset. Hela principen försvinner ju här, där några kan fortsätta att strunta i vår lokala miljö, för att de har pengar. Skulle inte förvåna ifall vi snart börjar med ''utsläppsrätter'' som privatpersoner kan köpa också. 
    Är inte detta tokigt? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-06 00:24
    Råkade trycka skicka för tidigt, poängen var iaf att det vore bättre med en procentuell trängselskatt.

  • Svar på tråden Procentuell trängselskatt
  • Anonym (Koll)

    Och hur har man koll på om det är en höginkomsttagare som kör? Ska det vara högre pris på exklusiva bilar?

    Ska det vara baserat på ägaren? Om mannen är mångmiljonär och hustrun hemmafru så är ju hon låginkomsttagare och bilen skulle förstås registreras på henne. Hur skulle det funka?

  • Magnefico

    Det där gäller ju alla konsumtionsskatter. Alla betalar samma bensinskatt, moms, alkoholskatt etc. Varför ska just trängselskatten behandlas annorlunda?

  • svartakatten98

    Fast just trängselskatten är lite speciell, det handlar om miljön, allas miljö. Tänk er in i situationen, du har dålig ekonomi och bilen underlättar verkligen din vardag. Dock sätter denna utgift stopp för det. Samtidigt kan någon annan köra hur den vill, bara för att den här pengar. Varför ska bara fattiga behöva tänka på miljön? 

    Kanske är det svårt att kontrollera, men då får man väl göra om systemet så att det går att kontrollera helt enkelt. Man kan ju kontrollera allt idag.

  • ThisMan
    svartakatten98 skrev 2018-02-06 16:10:51 följande:

    Fast just trängselskatten är lite speciell, det handlar om miljön, allas miljö. Tänk er in i situationen, du har dålig ekonomi och bilen underlättar verkligen din vardag. Dock sätter denna utgift stopp för det. Samtidigt kan någon annan köra hur den vill, bara för att den här pengar. Varför ska bara fattiga behöva tänka på miljön? 

    Kanske är det svårt att kontrollera, men då får man väl göra om systemet så att det går att kontrollera helt enkelt. Man kan ju kontrollera allt idag.


    Är det inte egentligen ett förbud av privatbilism du är ute efter?

    MEn hur vill du då göra med flygresor som smutsar ner mycket mer? Ska de också förbjudas, eller beskattas procentuellt?


  • Magnefico
    svartakatten98 skrev 2018-02-06 16:10:51 följande:

    Fast just trängselskatten är lite speciell, det handlar om miljön, allas miljö. Tänk er in i situationen, du har dålig ekonomi och bilen underlättar verkligen din vardag. Dock sätter denna utgift stopp för det. Samtidigt kan någon annan köra hur den vill, bara för att den här pengar. Varför ska bara fattiga behöva tänka på miljön? 

    Kanske är det svårt att kontrollera, men då får man väl göra om systemet så att det går att kontrollera helt enkelt. Man kan ju kontrollera allt idag.


    Det gäller många andra skatter också. Exempelvis bensinskatt eller den kommande flygskatten.

    Varför hakar du upp dig just på trängselskatten?
  • svartakatten98
    ThisMan skrev 2018-02-06 17:03:41 följande:
    Är det inte egentligen ett förbud av privatbilism du är ute efter?

    MEn hur vill du då göra med flygresor som smutsar ner mycket mer? Ska de också förbjudas, eller beskattas procentuellt?
    Nja, mer att det ska kännas lika mycket i plånboken för alla. Då får man överse om det är värt det, att ta bilen alltså. Är det i syfte att ta ansvar för miljön så borde ansvaret läggas på alla. Man ska inte kunna köpa sig fri. Anledningen till att jag belyser detta är att jag har växt upp med en rätt dålig ekonomi och jag vet hur det känns när man själv alltid begränsas medan andra bara glider fram på räkmacka.

    Flygresor är ett otyg, särskilt charterresor och inrikes jobbresor där man skulle kunna använda dagens teknologi, dvs videokonferenser och liknande. Vi människor vill ofta göra det lätt för oss, men ibland får man inse att livet måste begränsas. Har själv inte flugit, förutom när jag var 5 då, inget man dör av. De flesta i världen flyger inte heller, det är något som kommit det senaste halvseklet. 
  • svartakatten98
    Magnefico skrev 2018-02-06 19:27:23 följande:
    Det gäller många andra skatter också. Exempelvis bensinskatt eller den kommande flygskatten.

    Varför hakar du upp dig just på trängselskatten?
    Såklart borde dessa också dras procentuellt beroende på vad man tjänar. Jag förstår att det inte är realistiskt att göra så med allt som kan konsumeras, men just dessa skatter som har syfte att förbättra miljön bör alla ta lika ansvar för.
  • Anonym (Koll)

    Men kan du inte svara på mina frågor så man förstår hur du tänker dig det hela?

  • Magnefico
    svartakatten98 skrev 2018-02-07 00:22:05 följande:

    Såklart borde dessa också dras procentuellt beroende på vad man tjänar. Jag förstår att det inte är realistiskt att göra så med allt som kan konsumeras, men just dessa skatter som har syfte att förbättra miljön bör alla ta lika ansvar för.


    Det finns redan en progressiv inkomstskatt. Om du tjänar 50 000 kr så har du inte dubbelt så mycket pengar över som om du tjänar 25 000 Kr. Så i viss mån finns ju en sådan effekt redan. Dubbel lön ger inte möjlighet att passera dubbelt så många vägtullar.
Svar på tråden Procentuell trängselskatt