• mormor 1965

    Jag frågade om hon var gravid, pinsamt...

    Jag har gjort bort mig och kan inte riktigt släppa det... Min kollega i granngruppen, som jag inte ens känner, annat än att vi växlar några ord, såg ut att vara gravid. Hon är liten och smal iövrigt och kanske i 27-32 års ålder. Hade lagt märke till att nedredelen av magen var så där gravidrund,. Kollade i smyg flera gånger för att vara säker och så måstejag ju fråga ( min idiot) att är du gravid?

    Svaret kom snabbt att, nej hon är inte gravid.

    Jäklar vad pinsamt, nuhar jag inte råkat se henne sen dess men känner mig asdum.

    Vad ska jag göra när jag serhenne nästa gång? Ska jag säga nåt eller ingenting?

    Åsikter? Jag vet att jag borde varit tyst och att det var dumt.

  • Svar på tråden Jag frågade om hon var gravid, pinsamt...
  • Elina66

    Vi har nog alla gjort bort oss ett antal gånger i livet. Alla de gånger man öppnat munnen utan att koppla in hjärnan, känner igen mig.

    Jag anser att det bästa du kan göra nästa gång du träffar henne är att säga t,ex. Jag ber om ursäkt för min plumpa kommentar häromdagen. Använd inte ordet gravid eller liknande i din ursäkt utan be om ursäkt för din klumpighet. Om hon säger något om att hon blev ledsen eller sårad eller fräser ifrån på nåt sätt så ber du om ursäkt igen och säger att du förstår att du gick över gränsen.

    Viktigt att du tar upp detta när det bara är ni två som hör.

    Lycka till, du är som sagt inte ensam om att göra bort dig.

  • Anonym (Jag)

    Gratulerade en kvinna på jobbet till graviditeten. Hon var förstås inte gravid alls. Skönt att det inte bara är jag som dabbar mig på detta sätt.

  • Duckan

    Visst är det pinsamt, men det är inte hela världen heller tycker jag. Släpp det och gå vidare.

  • Anonym (äää)

    Bara glöm det. Det blir bara värre om du tar upp det och ska be om ursäkt osv. Sånt här får båda parter bara låsas inte har hänt 

  • Anonym (Moja)

    Du är förmodligen väldigt ung, och då händer sånt här tok. Men regeln bland vuxna är att man aldrig ställer en sån fråga, personen i fråga berättar nog om den är gravid förr eller senare. Det kan vara SJUKT känsligt och är verkligen igen jobbfråga. Men strunt i det nu, ta inte upp det igen, kan riva upp jobbiga saker om du ska ta upp det till diskussion igen

  • Anonym (Magen)

    Släpp det bara!

    Jag har fått den frågan två gånger de senaste åren.

    Båda gångerna av mammor till mina barns kompisar som varit och hämtat sina barn.

    De skämdes jättemycket när jag sa att jag inte var gravid, men jag bryr mig inte.

    Inte hela världen, det var ju lite klumpig fråga, men ingen är perfekt...

    Gå vidare bara!

  • mormor 1965
    Anonym (Moja) skrev 2018-02-06 17:56:19 följande:

    Du är förmodligen väldigt ung, och då händer sånt här tok. Men regeln bland vuxna är att man aldrig ställer en sån fråga, personen i fråga berättar nog om den är gravid förr eller senare. Det kan vara SJUKT känsligt och är verkligen igen jobbfråga. Men strunt i det nu, ta inte upp det igen, kan riva upp jobbiga saker om du ska ta upp det till diskussion igen


    Nej, jag är 52 ????
  • mormor 1965
    mormor 1965 skrev 2018-02-06 20:46:12 följande:

    Nej, jag är 52 ????


    Skulle vara en smiley men blev frågetecken
  • Anonym (....)

    Jag tycker inte du ska säga något mer, antingen bryr hon sig inte (inte så troligt) eller så känner hon sig väldigt förnedrad och skamsen av din fråga (ganska troligt tyvärr) I vilket fall som helst tror jag inte det hjälper att du ber om ursäkt, det vore en annan sak om ni var vänner eller närmre bekanta. Det blir mer som att riva upp det igen, skulle jag tycka i alla fall.

    Och visst - ibland gör man dumma grejer, grodor som bara hoppar ur munnen. Men man kommenterar ju inte en gravidmage NÅGONSIN - inte ens om man tänker att det måste vara i nionde månaden ! Som regel. Är någon gravid så kommer det upp ändå i samtalet - från hennes sida !!

Svar på tråden Jag frågade om hon var gravid, pinsamt...