• Tom Araya

    Dina pengar låses vid tankning med kortbetalning!

    Dina pengar riskerar att låsas när du tankar och betalar med kort.

    Bensinmackarna har infört nya rutiner där summor uppåt 1500 kronor reserveras för betalning, något mackarna hävdar är ett krav från kortutgivarna (som Visa och Mastercard) och bankerna för att komma tillrätta med bedrägerier.

    Men reservationen ska hävas redan efter några minuter, så det ska inte innebära några problem för kunden.

    Nu har det i flera fall visat sig inte fungera som det ska, utan pengarna förblir låsta i flera dagar och kunderna har tvingats att själva kontakta mackar, kortutgivare och banker som alla skyller på varandra.

    Detta är fullständigt oacceptabelt och metoden borde helt stoppas tills man har ett säkert och fungerande system för detta.

    Ansvariga borde också bli skyldiga att betala ränta samt ersätta för eventuella skador och förlorad inkomst.


    Marcus försökte tanka på Circle K ? då låstes kontot
    Publicerad 4 feb 2018 kl 19.00

    Marcus tvingades betala bensinen kontant på Circle K.


    Samtidigt reserverade företaget över 1 000 kronor på hans konto ? som han inte kan röra.


    ? Nu kan jag inte tanka och åka till jobbet. Så jag fick säga att jag inte kan komma, säger Marcus Jönsson.


    ...
    www.expressen.se/kvallsposten/marcus-forsokte-tanka-pa-circle-k-da-lastes-kontot/


    Jennys bensinilska efter tankningen: ?Förbannad?
    Publicerad 7 feb 2018 kl 20.04

    När Jenny Asplund, 30, senast tankade på OKQ8, fyllde hon tanken för 200 kronor.


    Men totalt drogs 1700 kronor från hennes konto.


    ? De kan ju inte bara "låna" pengar av folk på det sättet. Jag blev så förbannad, säger hon.
    ...
    www.expressen.se/gt/jennys-bensinilska-efter-tankningen-forbannad/




    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-04 18:55

    Skriv på protesten mot detta:

    www.skrivunder.com/kontokortsuppror_1500_pa_kontot_annars_far_du_inte_korttanka
  • Svar på tråden Dina pengar låses vid tankning med kortbetalning!
  • Tom Araya
    Magnefico skrev 2018-02-08 15:02:48 följande:
    Ja det tycker jag faktiskt! Har man så små marginaler så är det ekonomiskt oansvarigt att ha en bil. Man bör ha åtminstone ett par månadslöner sparade. Har man inte det så får man minska sina utgifter så att man får det.

    Personerna du räknar upp är typiska exempel på folk som borde ta sig fram på annat sätt/flytta/byta jobb.
    Att inte behöva bil för att ta sig till jobb och andra aktiviteter är inte ett val alla kan göra, i synnerhet inte på dagens bostadsmarknad.

    Det är sannolikt många lågavlönade som inte har mer än 1500 kronor kvar på kontot i slutet av månaden.

    Oavsett vilket så är det de mindre köpstarka som drabbas och det är de mindre köpstarka som också har sämre förutsättningar för att förändra sin situation.
  • Tom Araya
    LaFontaine skrev 2018-02-08 16:06:49 följande:
    Men vem fasen har ett par månadslöner sparade på kortkontot? Hur ansvarslös och dum får man bli?
    Precis...

    Jag har fyra konton, varav ett är kopplat till betal- och bankomatkort. Där har jag bara de pengar jag behöver för tillfället.
  • Tom Araya
    Magnefico skrev 2018-02-08 17:53:42 följande:
    Alla kan både flytta och byta jobb. Det är bara olika svårt.
    Olika svårt= stort sett omöjligt för vissa.

    Att "bara" ha 1500 spänn kvar på kontot i slutet av månaden är jämförelsevis ett litet problem.

    Just det problemet som denna tråd handlar om är inte ens skapat av den som drabbas, så varför inte föra över problemet till den som borde äga det, d.v.s. mackarna och/eller kortutgivare och banker istället för att krångla till det för folk?!


  • Tom Araya
    Magnefico skrev 2018-02-08 17:56:23 följande:
    Alla kan bygga buffert och ingen behöver hamna i ekonomisk kris. Jag gick flera tusen plus i månaden när jag var student och hade inkomst som en fattigpensionär. Det handlar bara om hur man spenderar sina pengar.
    Då bodde du inte i en nyproducerad lägenhet med hyra från 10 tusen och uppåt eller hade tagit lån på flera miljoner till en bostadsrätt!?
  • Tom Araya
    Magnefico skrev 2018-02-08 17:53:42 följande:
    Alla kan både flytta och byta jobb. Det är bara olika svårt.
    Magnefico skrev 2018-02-08 17:56:23 följande:
    Alla kan bygga buffert och ingen behöver hamna i ekonomisk kris. Jag gick flera tusen plus i månaden när jag var student och hade inkomst som en fattigpensionär. Det handlar bara om hur man spenderar sina pengar.
    Hade du grejat att flytta till en storstad med omnejd (även förorter), med 7-12 års bostadskö, om man inte tar en nyproducerad lägenhet med hyra på 10 000 och uppåt eller låna 1,5-2,5 miljon till en bostadsrätt?

  • Tom Araya
    MAN78 skrev 2018-02-09 00:10:31 följande:

    Fattar inte vad problemet är? Man använder väl sitt bränslekort för tankningar? Då belastas ingen annan limit än den givna på det kortet. Bränslet blir dessutom billigare. Eller är folk så korkade att man använder vanligt bankkort på mackar?


    Tyvärr ger inte alla mackkedjor så mycket i rabatt på bensin med deras kort att det är värt besväret. Man kanske inte vill tanka på kredit eller låsa upp summor bara för bränsle.
    Dessutom ska du ha det kort som passar för varje resa. Hemma kanske du föredrar en mack, men när du åker någon annanstans så är det en annan mack som ligger bäst till, har bäst pris e.t.c.


  • Tom Araya
    Magnefico skrev 2018-02-08 17:46:44 följande:
    Jag bor själv på landet så jag vet vad du pratar om. Måste inte ha bil, men det underlättar vardagen.

    All buffert äts inte upp av en sjukskrivning. Själv skulle jag få ca 30 000 kr/mån vid sjukskrivning. Mycket långt från existensminimum.

    Jo alla kan byta både bostad och arbete. Det är bara en fråga om hur svårt det är.
    De flesta har inte ens en lön för 100% arbetstid en månad på 30 000.

    Prova att leva några år på en inkomst om 20-25 000 brutto per månad, ensam med barn på halvtid, utan att använda sparkapital.
  • Tom Araya
    Magnefico skrev 2018-02-09 08:03:56 följande:
    Det stämmer! Men det går alltid att hitta billiga bostäder.
    Du har inte varit ute på bostadsmarknaden på länge hör jag.
    Magnefico skrev 2018-02-09 08:03:56 följande:
     Fast man kanske får bo lite längre bort och lite mindre.
    Vad säger du...hette det inte nyss att man kunde bo var man ville?
    Magnefico skrev 2018-02-09 08:03:56 följande:
     Jag bodde för 3000 kr/mån utan någon kötid att tala om.
    Anonym (***)) skrev 2018-02-08 20:30:30 följande:

    Ingen vettig människa har ett par månadslöner på sitt lönekonto. 


    .
    Jag bodde också för ca 3000 i månaden och hade köat mindre än två år, men det är 20 år sedan...
    Magnefico skrev 2018-02-09 08:03:56 följande:
     Den statliga inkomstskatten äter upp rätt mycket på högre löner. Dessutom får du säkerligen ett antal tusen i bostadsbidrag per månad som inte jag får.

    Några jämförande exempel:

    Boendekommun: Huddinge
    Född: 1980
    Ej medlem i Svenska kyrkan

    Inkomstexempel 1
    Bruttolön: 22 000 kr - 17 227 kr efter skatt

    Inkomstexempel 2
    Bruttolön: 26 000 kr - 20 080 kr efter skatt

    Inkomstexempel 3
    Bruttolön: 32 000 kr - 23 312 kr efter skatt

    -----------------------------------------------------------------------------------------

    Bostadsbidrag med bruttolön på 22 000 kr/mån
    Räknat på ensamstående, bostad på 50 kvm, hyra på 6000 kr/mån
    Över 29 år, utan barn: 0 kr
    Med 1 barn på heltid: 1100 kr

    Bostadsbidrag med bruttolön på 22 000 kr/mån
    Räknat på ensamstående, bostad på 80 kvm, hyra på 9000 kr/mån
    Över 29 år, utan barn: 0 kr
    Med 2 barn på heltid: 1900 kr

    Bostadsbidrag med bruttolön på 26 000 kr/mån
    Räknat på ensamstående, bostad på 70 kvm, hyra på 7500 kr/mån.
    Under 29 år, inga barn: 0 kr
    Över 29 år, inga barn: 0 kr
    Under 29 år, 1 barn på heltid: 300 kr
    Över 29 år, 1 barn på heltid: 300 kr
    Över 29 år, 2 barn på heltid: 1100 kr

    Vill du räkna på något annat exempel?


    Magnefico skrev 2018-02-09 08:03:56 följande:
    . Klarar man sig inte att bygga buffert med det är man för dålig på att hålla i pengarna.
    sextiotalist skrev 2018-02-09 06:25:43 följande:

    Ok, jag har gjort den resan, två flyttar och även arbetslös i några år.

    Det tog nästan 10 år att komma på fötter (började med en buffer på mer än två månadslöner ).

    Så jag kan lugnt säga, du vet inte vad du snackar om


    Du är för dålig på att hålla i pengarna. Jag byggde buffert med ca 9000 kr/mån netto när jag var student.

    Men du hade då en boendekostnad som inte är relevant idag, antagligen var det även så länge sedan att vi haft en betydande inflation sedan dess.

  • Tom Araya
    Magnefico skrev 2018-02-11 15:22:38 följande:
    Detta var 6 år sedan. Hyrorna är något högre idag, men inkomsterna har också ökat.

    Vart bodde du för 6 år sedan med bara tre tusen spänn i hyra?

    Det är mindre än vad jag betalade i BRF-avgift för en liten etta i 30 år gamla hus ute i förorten.


    Magnefico skrev 2018-02-11 15:22:38 följande:
    Nej man kan inte bo var man vill om man vill bo billigt. Det har jag aldrig skrivit. Däremot kan man bo på pendlingsavstånd till alla platser.
    sextiotalist skrev 2018-02-10 22:02:33 följande:

    Min sambo, då särbo, bodde i en liten tvåa precis när han var separerad, sedan flyttade vi ihop i en villa som blev för dyr och vi sålde den med förlust, då flyttade vi till en lägenhet, då hade vi stått i bostadskö i tre år och det var den och en för 10 000 som vi hade att välja på.


    Jo, du skrev att det var möjligt för alla.

    Billigt= boendekostnad rimlig för de med lägre inkomst.


    Magnefico skrev 2018-02-11 15:22:38 följande:
    sextiotalist skrev 2018-02-10 22:02:33 följande:

    Min sambo, då särbo, bodde i en liten tvåa precis när han var separerad, sedan flyttade vi ihop i en villa som blev för dyr och vi sålde den med förlust, då flyttade vi till en lägenhet, då hade vi stått i bostadskö i tre år och det var den och en för 10 000 som vi hade att välja på.


    Att du och alla andra här tjatar så mycket om kötid visar att ni inte har lyft blicken. De billigaste bostäderna får man inte genom stora bostadsbolag med officiella köer. De får man genom små privata hyresvärdar. T.ex. någon med ett stort hus på landet som vill tjäna extra pengar.

    En bra idé är att annonsera och vara öppen för allt inom hela pendlingsradien till jobbet. Nån tusenlapp extra i bensin per månad är småpotatis jämfört med skillnaderna i hyror. Särskilt som man får skatteavdrag för bilresor om man bor ensligt till.

    Jo, men då är sannolikheten stor att man inte bor så att man klarar sig utan bil, vilket du hävdat att alla kan.
    Du talar mot dina egna argument.

    Vi hittade vårt boende genom att flytta bort från Stockholm och hyra ett hus på landet, men det är inte utan vissa nackdelar. Sambon får långt till barnens pappa och vi måste ha bil här.




Svar på tråden Dina pengar låses vid tankning med kortbetalning!