• mamma 86

    Problem med läsförståelse?

    Min dotter, snart 10 år hade fått dåliga resultat på prov i läsförståelse. Dock på lektionerna är hon i fas med de andra, vissa barn har även lättare böcker. Jag vet inte om hon blir så nervös när hon har prov eller vad det är. Hon har även lite svårt med om det ska vara dubbelkonsonant eller inte när hon skriver.

    Jag vill iaf höra om det finns fler som har barn som behöver öva upp läsförståelsen? Hur har ni gjort? Jag har beställt nån bok som heter ?plockepinn öva läsförståelsen?. Min dotter gillar tyvärr inte att läsa (fast hon läser riktigt bra). Har provat många olika sorters böcker för att locka henne.

  • Svar på tråden Problem med läsförståelse?
  • Kusin Krakel

    Jag har ingen egen erfarenhet av detta men om hon verkligen ogillar att läsa kanske hn kan variera läsningen med att lyssna? Endera att ni vuxna läser eller ljudböcker. Om ni lyssnar tillsammans kan ni ju sedan peta om vad ni hört för att hon ska få träna på att sammanfatta och tolka texter och dess innehåll.

    Jag har ett syskon som i te alls ville läsa som barn men som lyssnade på väldigt många böcker. Hen är extremt duktig på svenska som vuxen.

  • bokmal

    Läs högt! Det finns inget som lockar till läsning som spännande kapitelböcker.
    När man väl väckt nyfikenheten och lust så kommer läsning igång. Läsförståelse får man genom att träna, träna, träna och det kan man bara få genom att läsa, läsa mera och ännu mer. Och enda sättet att få igång läsning är att ha lust och nyfikenhet.

    Så mitt råd är alltså att sluta tjata, sluta köpa böcker som du sätter i händerna på henne för att hon ska göra jobbet själv utan att DU sätter fart och handgripligen visar vad läsning är, dvs läs högt för henne.

    Einstein fick frågan en gång hur man får smarta barn. Hans svar var "läs sagor för dina barn".

  • äldreochklokare

    Var det dig jag svarade i en annan tråd? Jag skrev om språklig sårbarhet.  

    I så fall är det samma svar här som i den tråden jag kommer med Glad , pluss detta: 

    Läsförståelseproblematik är så olika för olika barn. Tycker ni ska prata med skolans specialpedagog, det kanske läraren redan har gjort? Man kan testa lite och se vilken typ av svårigheter hon har. Handlar det om att ljuda + bokstav (dvs det man talar om mest vid dyslexi) eller handlar det om att mekaniskt läsa och ha jättebra fly men ändå inte riktig förstå vad man läst? Det är olika saker och kan tränas på olika sätt så man behöver ta reda på vad som är problemet. 

  • Scruffy

    Problemet jag hade med min son som är riktigt duktigt på att läsa.


    Han läste stora syrrans läsläxor i förskoleklass och kunde läsa redan i 1:an.


    Han fick snabbt svårare böcker men läraren pressade honom för hårt med att typ till nästa vecka ska du ha läst 150 sidor, dvs hela boken. Tyvärr så blev han stressad av detta och tappade intresset.


    Läsning som tidigare var roligt, var inte roligt längre. Av en händelse så var vi tillsammans på en tävling med en jämnårig kompis och på lunchen skulle dem bl.a gå till en bokhandel och köpa nästa bok i en serie. Aha tänkte jag, lika gamla och samma kön och intressen, då kanske min son också gillar den serien. Jag köpte del 1 i serien till honom och han har gillat dem och läsintresset har kommit tillbaka. Ibland slukar han en bok på två-tre dagar.

    Det som jag vill säga är att försök hitta böcker som intresserar henne för då blir det roligare. Vad läser hennes kompisar? Gå med henne till biblioteket eller bokhandeln, fråga bibliotekarien eller någon  som jobbar om tips på böcker till hennes ålder. Prata med andra föräldrar och fråga vad deras barn läser.

  • mamma 86

    Jag har alltid läst högt för henne men hon vill tyvärr aldrig det längre :( innan älskade hon verkligen det. Ska läsa alla Era svar ordentligt när jag jag tid men en snabb fråga: är det lika bra om jag läser högt för henne som om hon läser själv?

    Hon älskar hästar tex men fastnar ändå inte för någon bok. Sen är jag själv extremt läsintresserade, läser flera böcker i veckan men många böcker för barn och ungdomar har så fattigt språk upplever jag.

  • mamma 86
    äldreochklokare skrev 2018-02-08 09:03:52 följande:

    Var det dig jag svarade i en annan tråd? Jag skrev om språklig sårbarhet.  

    I så fall är det samma svar här som i den tråden jag kommer med  , pluss detta: 

    Läsförståelseproblematik är så olika för olika barn. Tycker ni ska prata med skolans specialpedagog, det kanske läraren redan har gjort? Man kan testa lite och se vilken typ av svårigheter hon har. Handlar det om att ljuda + bokstav (dvs det man talar om mest vid dyslexi) eller handlar det om att mekaniskt läsa och ha jättebra fly men ändå inte riktig förstå vad man läst? Det är olika saker och kan tränas på olika sätt så man behöver ta reda på vad som är problemet. 


    Inget tyder på dyslexi utan då pekar det mer på att hon har bra flyt men inte riktigt förstår vad hon läser. Hur kan man träna det?
  • mamma 86

    Jag upplever att iPaden har tagit över hennes vardag mer och jag har varit dålig det sista året att sätta gränser med den. Tror delvis det är därför hon tappat intresset för läsning (även om hon aldrig varit så intresserad av läsning som jag är så upplevde jag ändå mycket större intresse innan)

    Övar hon läsförståelsen om JAG läser för henne? Borde vi diskutera texten efter? Hon behöver också öva på hut en text kan vara uppbyggd, då behöver hon kanske läsa mer själv också?

    Tack för alla era svar!

  • Alexi
    mamma 86 skrev 2018-02-08 10:19:11 följande:
    Jag upplever att iPaden har tagit över hennes vardag mer och jag har varit dålig det sista året att sätta gränser med den. Tror delvis det är därför hon tappat intresset för läsning (även om hon aldrig varit så intresserad av läsning som jag är så upplevde jag ändå mycket större intresse innan)

    Övar hon läsförståelsen om JAG läser för henne? Borde vi diskutera texten efter? Hon behöver också öva på hut en text kan vara uppbyggd, då behöver hon kanske läsa mer själv också?

    Tack för alla era svar!
    Men då får ju ni sätta gränser. Att det är inte ett val att inte läsa utan det är lika nödvändigt som att göra läxor i allmänhet.
    Så ni kan ju bestämma att ni ska läsa högt och hon har inte ett val att inte sitta med. Så välj någon riktigt bra bok.

    Och prata mycket om vad som händer i boken.

    www.enlasandeklass.se/for-foraldrar/
Svar på tråden Problem med läsförståelse?