• SnullaSniffis

    Vad behöver föräldrar till barn med npf- diagnos?

    Hej alla föräldrar!
    Då jag just nu arbetar på en barnrättsorganisation med ett större kunskapshöjande projekt kring npf riktat till elever, skolpersonal och föräldrar. Detta för att höja kunskapen inom dessa grupper dvs inte endast de som har en npf diagnos utan alla elever , all skolpersonal och alla föräldrar.

    I den kartläggning jag gör nu om vad för information som finns och står bla en sak ut;

    Vad föräldrar till barn med npf är i behov av i relation till "medförädrar" dvs föräldrar som har barn i samma klass/förskoleklass som ditt barn.

    Bemötande, samtal, info.

    Hur skulle det vara önskvärt att dessa föräldrar fick mer kunskap om kring npf och vad skulle de själva kunna göra för att underlätta för er, er situation och barn?

    Konkreta tips,önskningar blir jag mycket glad för!

    M v h
    Erika

  • Svar på tråden Vad behöver föräldrar till barn med npf- diagnos?
  • AndreaBD

    Bra frågor, men inte så lätt att svara på. 

    Generellt tror jag att det vore bra om andra föräldrar kunde lite om NPF, samtidigt kan man ju inte tvinga det på dem. Aktuellt blir det ju om det finns ett barn i samma klass som deras barn som har NPF. Jag tog upp det på föräldramöte, i samråd med läraren att min son har ADHD och lite kort hur han fungerar. Men det är inte lätt. Ibland kan det ju bli så att barnet blir utpekat då. Nu gick det ganska bra.

    Jag tror man ska generellt avdramatisera. Samtidigt kan det hända att andra föräldrar har en massa fördomar i huvudet, så det är bättre att ändå ta upp det, så att de inte tror att det är värre än vad det är. Vad jag gjorde då var också att tala om i vilken situation det skulle kunna uppstå lite problem. Jag sa att om det blir någon konflikt, så händer det att min son inte ser vad han har bidragit med till konflikten, så då är det bra att reda ut med barnen vad som har hänt exakt. 

    Eller var du ute efter något mer konkret? Fråga i såg fall. 

  • violis

    Jättesvårt att säga eftersom spektrat är så stort! Men förenklat så handlar det om baskunskaper i vad NPF innebär.. Generella kunskaper om vad som dessa barn Kan ha svårigheter med och hur problemen kan uttrycka sig med...svårt eftersom inte skolpersonalen eller ens specialpedagogerna anser sig ha / har tillräckliga kunskaper om detta område!! Information i lagom mängd om vad probelen ligger så att man som medförälder kan prata med sitt barn om varför " pelle/stina" gör som hen gör ibland ,varför det är " orättvist" att "pelle/stina" får göra si eller så när de själva inte får...hjälpa sitt barn att både få förståelse och medkänsla för hur kompisen beteer sig och att hen inte gör det för att vara " dum " utan att hen inte kanske har det där " stoppet" i sig som hindrar oss andra från att göra / säga saker i affket...berätta om hur otroligt dåligt de flesta av dessa npf- barn mår av att de gör de här " dumma" sakerna ,hur de skäms efteråt och hur de är sina värsta kritiker många gånger.... Som förälder behöver man också få veta ,inom vad som,är möjligt pga sektetessen ,vad Skolan gör för att hjälpa dessa barn och "skydda" ( skydda är ett dunt ord men jag kan inte komma på något bättre just nu)övriga barn från negativa konsekvenser Att som förälder veta att skolan tar tag i problemet och gör allt de kan för att hjälpa barnen gör att man som medförälder kan stötta sitt eget barn och förklara bättre för sitt eget barn.. En förklaring som är enkel att ta till sig för att förklara varför man har dessa " orättvisor" är ju tex det klassiska exemplet med att man aldrig skulle kräva av ett barn som behöver glasögon för att kunna se att ta av sig sina glasögon och sedan läsa på tavlan,eller kräva av ett barn som sitter i rullstol att det ska resa sig upp och gå....till dem skulle vi ju aldrig komma på tanken att säga" skärp dig nu, det är bara att försöka,alla andra kan ju..så varför ska du inte kunna.." Inget av detta inebär att vare sig skola eller förälder för den sakens skull får abtikera från ett vuxne ansvar eller att inte ställa krav på barnet med en npf- diagnos...men kraven på "uppfostran" ser annorlunda ut,och de sätt man använder tex LAB är annorlunda än vad man kanske använder till ett barn utan diagnos.....

  • SnullaSniffis

    Tack snälla för input! Supert:)
    I arbetet vi gör består av flera delar i vilka vi kommer att lyfta samtalet kring npf på olika sätt och till grupperna förälder, barn och skolpersonal. Vi vill göra ett slag för samtalet och dialogen för att skapa större förståelse och möjligheter för alla barn att nå sin fulla potential.

    Erika

Svar på tråden Vad behöver föräldrar till barn med npf- diagnos?