• Vaniljblomman

    Positiva ägglossningstest

    Hej! Jag är ny här på sidan och tänkte fråga om någon har samma funderingar som jag eller rent av har erfarenhet på området. Det är så här att: Jag var bergsäker på att jag hade ägglossning ett speciellt datum eftersom min mens varit regelbunden sista månaderna men tog sedan ett ägglossnings test ca nästan en vecka efter beräknad ägglossning och fick något som ser ut som ett svagt positivt resultat. Tog ett till test nästa dag men på morgonen/ förmiddagen istället för eftermiddag som dagen innan och med urin som inte varit länge i blåsan och hade druckit vatten och annat innan och även denna gång var testet ändå svagt positivt. Med svagt positivt så menar jag att strecket nästan var lika tydligt som kontrollstrecket . På kartongen stod det att ett negativt skulle vara blankt eller mycket svagare än kontrollstrecket.Till saken hör också att jag dag för dag mår konstigt. Mår illa, molande mensvärk varje dag sedan någon dag efter ägglossningen. Har börjat bli yr och trött och nästan febrig i kroppen, svettas till och från. Känner mig orkeslös och sömning hela tiden. Känns som att något verkligen är på gång i min kropp. Känns dock konstigt att det skulle börja visa så snabbt om jag vore gravid. För som jag förstått det så kan ju även ägglossningstest ge både positivt och negativt svar vid graviditet?
    Vid vilka andra tillfällen kan ägglossningstest ge vad som ser ut som ett positivt svar om det inte är ägglossning? Är det ens möjligt att ha symptom/känna en graviditet innan mensen hoppat över? Mensen har inte hunnit hoppa över ännu.

    Hur det än är så hade jag tänkt försöka kartlägga min ägglossning bättre och mer exakt med ägglossnings test så jag tar gärna emot alla tips och råd som jag kan få angående ägglossningstest och hur man bäst kartlägger menscykeln.

    Jag vill verkligen ha koll på min ägglossning och jag vill verkligen ha ägglossning, eftersom att jag i många år haft problem med cystor på äggstockar, läkarna har även pratat om att jag kan ha/har endometrios och pco. Är opererad för cystor på äggstockarna flera ggr och har ärrvävnader och ibland har man pratat om att jag kanske kommer att få problem med speciellt den ena äggstocken när jag kommer försöka bli gravid. En del läkare säger att den bråkiga äggstocken kommer att fungera normalt medan andra läkare sagt att de vill operera bort den. Jag har dock mens varje månad nu efter det ändå. Har haft cystor på båda äggstockarna men den ena bråkar mera. Har varit gravid en gång men fick missfall ganska tidigt där det kom ut i omgångar. Innan fick jag ett svagt grav test men sen på gyn efter missfallet såg man efter några veckor att jag fortfarande hade rester av missfallet i mig så fick äta tabletter för att det sista skulle komma ut. Hormonprover som jag tagit sista året har dock varit normala och till och med lite extra av östrogen ibland, men dessa övriga cystproblem har jag haft i tio år.
    Den biologiska klockan har verkligen börjat slå hårt och jag vill få kontroll på ägglossningen.

    Puh! Det vart en hel novell typ... Sorry men ni vet hur det är ;)

  • Svar på tråden Positiva ägglossningstest
  • Vaniljblomman


    Sorry för en dålig bild och för att ni behöver se mina knän
    Asså det är ju typ svagare än kontroll strecket men tydligare än vad det svaga strecket skulle vara för att vara negativt eller? Ändå är detta test tagit med morgon/förmiddagsurin och ej sparat urin i blåsan, utan kissat innan testet och hade även druckit vätska i omgångar innan? Två dagar i rad är det samma men jag ska egentligen inte ha ägglossning nu utan har redan haft? Ändå kommer detta resultat!?! What? Någon som varit med om samma?
  • Jacqueline

    Det är negativt, måste va lika starkt eller starkare än kontrollstrecket för att man ska räkna det som positivt.

    Vissa har kort ökning av hormoner och kan behöva testa två-tre gånger om dagen, oftast stegrar inte LH förrän efter 10-12 på dagen heller har jag läst så nät jag själv körde med äl-test testade jag vid 12, 16 och 20 de dagarna jag mest troligt skulle ha ÄL.

  • Jacqueline

    Och ÄL-test kan visa starkt även innan mens för vissa och för andra ingenting, för mig syntes inget alls på ägglossningstest trots graviditet så det funkar helt olika för alla verkar det som

  • Mascaraklumpar

    Alla svar på dina frågor står i instruktionerna till testet - det hade antagligen gått snabbare att läsa dem än att skriva hela det där inlägget.

    Testet kan användas för en enda sak, nämligen att detektera den första LH-stegringen i månaden. Efter att den skett rör sig lh-nivåerna lite upp och ned och testet kan vara både negativt och positivt - vilket svar man får har ingen som helst betydelse.

  • Vaniljblomman

    Så klart så har jag läst instruktionerna :) flera ggr. Tycker ändå att det kan vara skönt att höra om andras erfarenhet inom samma område. Jag tolkade mitt svar som negativt först men sen hörde jag om flera som tolkade svar i stil som mina som positiva eller påväg att bli en stegring och positiva. De som sett mitt har tyckt att det såg positivt ut och då började jag fundera. Har hört om även andra som aldrig får tydligare streck än så på sina test vid ägglossning. Andra kan tydligen även ha olika svaga varianter av streck under hela menscykeln och andra aldrig få ett streck fastän de har ägglossning och lyckas bli gravida. Det bästa vore om alla hade det lika enkelt som det står på instruktionerna som jag trodde från början. Fast det verkar tydligen vara olika ändå. Tyckte det skulle vara intressant att höra andras erfarenheter. Speciellt när jag är ny på området. Gravid finns det en chans att jag är men jag vågar inte hoppas på något sådant. "Är det så är det" och det lär ju visa sig först vid ett riktigt graviditetstest. Att få koll på ägglossningen var dock min ursprungliga plan innan det, men så klart vore det ju super om det fixade sig med graviditet samtidigt också, men såndan tur har man ju sällan.

  • Vaniljblomman

    Trodde först att mitt test skulle vara blankt eftersom att jag var ganska säker på att jag redan haft ägglossning men ville lära känna min kropp och se skillnad på tester och resultat. Så blev förvånad över att få ett lite starkare streck även om det inte är i lika stark grad som det borde vara för att vara solklart positivt.

Svar på tråden Positiva ägglossningstest