• AnonymExtramamma

    Är det rimligt att vi betalar 5000 i månaden?

    Min sambo har ett barn i Danmark. Varje månad kostar det oss 5000 kr. Det är barnbidraget till barnets mamma och resorna för att hämta/lämna. Sen blir det ju plus mat och annat när hen är här.

    Vi har hen här fredag-söndag varannan helg.

    Jag tycker det är mycket pengar för oss. Är det bara att bita i det sura äpplet och stå ut eller finns det något man kan göra? Vi hade kunnat bo i en större lägenhet om vi haft så mycket pengar extra varje månad...

    Jag har ett barn och så har vi ett barn gemensamt. Ibland känns det som om vi andra får "lida" för detta. Det blev mycket mer värt det sen hen fick komma hit istället för att min sambo skulle åka dit några timmar varannan helg.

    Någon annan som har det såhär?

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Är det rimligt att vi betalar 5000 i månaden?
  • Tveksamt

    Ja, om det är vad det kostar så är det väl rimligt. Vad tänker du alternativet vore? Att din sambo inte träffar sitt barn längre?


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • KaptenOhoy
    AnonymExtramamma skrev 2018-02-09 15:13:47 följande:

    Min sambo har ett barn i Danmark. Varje månad kostar det oss 5000 kr. Det är barnbidraget till barnets mamma och resorna för att hämta/lämna. Sen blir det ju plus mat och annat när hen är här.

    Vi har hen här fredag-söndag varannan helg.

    Jag tycker det är mycket pengar för oss. Är det bara att bita i det sura äpplet och stå ut eller finns det något man kan göra? Vi hade kunnat bo i en större lägenhet om vi haft så mycket pengar extra varje månad...

    Jag har ett barn och så har vi ett barn gemensamt. Ibland känns det som om vi andra får "lida" för detta. Det blev mycket mer värt det sen hen fick komma hit istället för att min sambo skulle åka dit några timmar varannan helg.

    Någon annan som har det såhär?

    Tack på förhand


    Betalar barnets mamma något för resorna? För det är det enda jag kan tänka mig som skulle kunna spara några småkronor för er. Att han betalar underhåll är självklart och likaså att barnet får mat när han är hos er. Däremot bör ju resorna delas lika om det finns utrymme för det hos exet.

    Tycker att inställningen att ni andra får "lida" för att han ska få träffa sitt barn är väldigt trist för övrigt.
  • AnonymExtramamma

    Nej. Det är inte ett alternativ. Vi har kämpat för att ens få ha hen här.

    Vissa dagar känns det bara så tungt. Idag var en sådan dag.

    Tack för sitt svar ????

  • CitronTulo

    Klart det är mycket pengar, men om ni inte kan tänka er att flytta närmare barnets mamma så är det väl så mycket det kostar kanske?
    Så ska din sambo träffa sitt barn i den omfattning som det är nu så är det väl inget att fundera på egentligen..

  • AnonymExtramamma

    Nej. Det är inte ett alternativ. Vi har kämpat för att ens få ha hen här.

    Vissa dagar känns det bara så tungt. Idag var en sådan dag.

    Tack för sitt svar

  • AnonymExtramamma
    KaptenOhoy skrev 2018-02-09 15:21:02 följande:

    Betalar barnets mamma något för resorna? För det är det enda jag kan tänka mig som skulle kunna spara några småkronor för er. Att han betalar underhåll är självklart och likaså att barnet får mat när han är hos er. Däremot bör ju resorna delas lika om det finns utrymme för det hos exet.

    Tycker att inställningen att ni andra får "lida" för att han ska få träffa sitt barn är väldigt trist för övrigt.


    Nej hon betalar inget. Min sambo har fått göra som hon vill för att ens få se sitt barn. Vi har fått ha advokat för att hon vägra samarbeta. Ska säga att det är mycket bättre nu.

    Och ja. det är en tråkig inställning och jag är inte stolt över den. Vissa dagar är det verkligen sura pengar. Därför jag ville höra hur andra gör eller om det finns något sätt att minska det. Typ något sätt att inte betala 300 kr för överföringsavgift och sådant.
  • viseversa

    Varför tycker du inte sin sambo ska ta sitt ansvar för sitt barn? Bara för att barnet inte är ditt eller??

  • SupersurasunkSara
    AnonymExtramamma skrev 2018-02-09 15:33:15 följande:

    Nej hon betalar inget. Min sambo har fått göra som hon vill för att ens få se sitt barn. Vi har fått ha advokat för att hon vägra samarbeta. Ska säga att det är mycket bättre nu.

    Och ja. det är en tråkig inställning och jag är inte stolt över den. Vissa dagar är det verkligen sura pengar. Därför jag ville höra hur andra gör eller om det finns något sätt att minska det. Typ något sätt att inte betala 300 kr för överföringsavgift och sådant.


    Swisha? Ge kontanter när han hämtar?
  • Gizmo

    Det finns ju massor av olika Fonder som ni kan söka pengar ur. Att ansöka är kostar inget - värt att prova i alla fall! 

  • Themis
    nevermind skrev 2018-02-10 21:02:49 följande:

    Du menar alltså att barnet inte är värt det?


    Men så behöver man väl inte mena?

    Det är väl bara det att det är en stor utgift relativt den budget som hushållet har, kanske?

    Barn är dyra. Barn som ska fraktas utomlands för varannan-veckas umgänge är väldigt dyra. 
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • PH76
    Themis skrev 2018-02-10 21:26:30 följande:
    Men så behöver man väl inte mena?

    Det är väl bara det att det är en stor utgift relativt den budget som hushållet har, kanske?

    Barn är dyra. Barn som ska fraktas utomlands för varannan-veckas umgänge är väldigt dyra. 
    Jag har svårt att förstå problematiken, jag antar att du viste att det fanns ett barn i Danmark när ni bestämde er för att bli seriösa?


  • Themis
    PH76 skrev 2018-02-10 21:38:06 följande:
    Jag har svårt att förstå problematiken, jag antar att du viste att det fanns ett barn i Danmark när ni bestämde er för att bli seriösa?
    Det är inte jag som är TS...
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Fennyxx

    Förstår inte riktigt vad du menar med "rimligt"? Om det är vad det kostar så är det väl så. Enda sätten att ändra på det är väl att flytta närmare eller om barnet skulle bo hos er i stället. Klart att det inte är praktiskt eller billigt att ha sitt barn boende i ett annat land, men det är väl så verkligheten ser ut?

  • Hustru
    viseversa skrev 2018-02-09 21:32:29 följande:

    Varför tycker du inte sin sambo ska ta sitt ansvar för sitt barn? Bara för att barnet inte är ditt eller??


    300 kr för att göra en betalning till Danmark? Vilken bank tar ut den avgiften?
  • Tow2Mater

    Skulle inte rekommendera att betala mamman kontanter, men gor ni det se till att hon undertecknar ett ordentligt kvitto varje gång. Annars kan hon hävda att pappan aldrig betalat och han kan bli skyldig det igen.

    Byt bank kanske? Kolla vilken bank ni kan betala billigast avgift ifrån. Kan man betala med kreditkort?

Svar på tråden Är det rimligt att vi betalar 5000 i månaden?