• arwenxxx

    Hjälp! Hur får man i sig järn?

    Tog ett blodprovspaket på Werlabs för en månad sen, deras stora vänta-barn-paket (werlabs.se/vara-tester/stora-vanta-barn-paketet) och det visade lågt ferritin, vilket skulle vara en bättre markör på järnbrist än enbart järnvärde, låg på 14. Min barnmorska gav mig rådet att äta Niferex 100 mg varannan dag, vilket jag har gjort nu och till och med ökat dosen och tagit en tablett varje dag under en period. Och självklart så fick jag förstoppning på det ... suck ... men vad kan man göra ...

    Nu har jag tagit blodprovspaketet igen och ferritinet har visserligen ökat från 14 till 22, men det är fortfarande inget värde att jubla över, man ska ju helst ligga över 30 i ferritin. Samtidigit har mitt Hb minskat från 130 till 120 på en månads tid, vilket oroar mig lite. Är nu i vecka 20. Känner att min kropp kanske inte riktigt ta upp järnet som jag äter?

    Jag dricker ju apelsinjuice till Niferex kapseln som jag har lärt mig skulle vara bra för upptaget, och ta kapseln till kvällen innan jag lägger mig för att min magtarmkanal ska ha hela natten på sig att ta upp järnet ... Vad mer kan jag göra? Ökar dosen? Känner att jag redan är tillräckligt förstoppad ...

  • Svar på tråden Hjälp! Hur får man i sig järn?
  • Anonym (...)

    Kroppen tar ju upp ämnena bättre ur råvaror än tabletter. Broccoli innehåller mycket järn Bla. Gröna grönsaker. Googla

  • Bubbel85

    För mig funkade det inte förra graviditeten med järntabletter pga förstoppning heller. Hade 9 i värde som längst i ferritin och 98 i hb, då fick jag järninjektioner. Denna graviditet har jag peppar peppar inte sååå lågt, 113 i hb och ferritin på 20 nu i v.23. Att ditt värde har gått upp tyder ändå på att kroppen tar upp järnet och att gå ner från 130 till 120 är ingen katastrof på några veckor. Hör med din bm men tycker inte du ska vara orolig.

  • Anonym (flower)

    Bluetsaft är bra, får man inte ont i magen av :) 


    Sen finns det ju mängder med livsmedel som har mkt järn i sig, kött, jordgubbar, spenat, broccoli etc

  • Krusbärskompott

    Det är normalt att Hb går ner ca 10 enheter under en graviditet även utan järnbrist. Så det är inte total katastrof.

    Det är väldigt olika hur folk reagerar på järntabl, jag får mycket mer förstoppning av Niferex än Duroferon.

    Min barnmorska har tipsat om Sideral som inte har så mkt magbiverkningar. Lite mindre järn i det än niferex o duroferon dock...

    Med tanke på de ökade behoven under graviditet kan det vara svårt att bara genom kosten korrigera en brist tänker jag. Mitt råd är att du trstar dig fram lite.

    Lycka till!

  • Glinda från Oz

    Du behöver inte dricka juice till (om du inte vill) Niferex innehåller c- vitamin också.

    Har du tagit tabletten på fastande mage? Järnet tas upp sämre om du tar tabletten med vissa livsmedel därför rekommenderas det inte att du äter något före eller efter.

    Ett tips är att äta järnrika livsmedel också, kött/blodmat och mörkgröna grönsaker innehåller mycket järn. Vid vegetabiliskt järn är det viktigt att få i sig c- vitamin samtidigt vid animaliskt järn behövs det inte.

  • arwenxxx
    Anonym (flower) skrev 2018-02-10 15:44:35 följande:

    Bluetsaft är bra, får man inte ont i magen av :) 


    Sen finns det ju mängder med livsmedel som har mkt järn i sig, kött, jordgubbar, spenat, broccoli etc


    Blusaft ger mindre förstoppning, men det smakar också så där .... När jag hade 14 i ferritin hade jag redan druckit blusaft i 3 månader. Den verkar inte innehålla så mycket järn egentligen ...
  • arwenxxx
    Glinda från Oz skrev 2018-02-10 16:52:05 följande:

    Du behöver inte dricka juice till (om du inte vill) Niferex innehåller c- vitamin också.

    Har du tagit tabletten på fastande mage? Järnet tas upp sämre om du tar tabletten med vissa livsmedel därför rekommenderas det inte att du äter något före eller efter.

    Ett tips är att äta järnrika livsmedel också, kött/blodmat och mörkgröna grönsaker innehåller mycket järn. Vid vegetabiliskt järn är det viktigt att få i sig c- vitamin samtidigt vid animaliskt järn behövs det inte.


    Tack! Jag tar tabletterna på natten, ca 4-5 timmar efter middag. Räknas det som fastande?

    Jag är inte vegetarian, men har aldrigt gillat kött egentligen. Åt leverpastej ett tag men när jag läste bipackssedel lite mer noggrant så insåg jag att järninnehållet var egentligen löjligt liten, så slutade jag med det.
  • arwenxxx
    Krusbärskompott skrev 2018-02-10 16:35:12 följande:

    Det är normalt att Hb går ner ca 10 enheter under en graviditet även utan järnbrist. Så det är inte total katastrof.

    Det är väldigt olika hur folk reagerar på järntabl, jag får mycket mer förstoppning av Niferex än Duroferon.

    Min barnmorska har tipsat om Sideral som inte har så mkt magbiverkningar. Lite mindre järn i det än niferex o duroferon dock...

    Med tanke på de ökade behoven under graviditet kan det vara svårt att bara genom kosten korrigera en brist tänker jag. Mitt råd är att du trstar dig fram lite.

    Lycka till!


    Duferon har jag hört talas om, men trodde att det var ungefär samma sak som Niferex. Kanske värt att prova ändå.vKollade precis upp det och det kostar faktiskt bara 2 kr per dag, medan Niferex kostar över 5 kr per dag. Om det fungerar bättre så skulle man faktiskt kunna spara en liten slant på detta :-P


    SiderAL är helt nytt för mig, googlade precis, låter spännande med ett fetthölje, men det är också rätt dyrt, ca 10 kr/dag.

  • Glinda från Oz
    arwenxxx skrev 2018-02-10 17:34:38 följande:

    Tack! Jag tar tabletterna på natten, ca 4-5 timmar efter middag. Räknas det som fastande?

    Jag är inte vegetarian, men har aldrigt gillat kött egentligen. Åt leverpastej ett tag men när jag läste bipackssedel lite mer noggrant så insåg jag att järninnehållet var egentligen löjligt liten, så slutade jag med det.


    Ja, det räknas som fastande. Blodpudding är det som innehåller mest järn av alla livsmedel, av vegetabilier är persilja det som innehåller mest, men det äter man ju inte så stora mängder av. Spenatsoppa kanske skulle vara något?
  • Anonym (E)

    Finns paltbröd, är som knäckebröd men innehåller blod som t ex blodpudding. Järnrike heter den som jag ätit, tycker det är gott. Gör även grötpinnar som innehåller detta till min son, så han får i sig tillräckligt med järn nu när han är över 6 månader.

  • 1234568

    När man har så lågt ferritin som du har, då behöver man tabletter. Inte blutsaft eller mängder mat med högt järnvärde. Alltså förstås så är mat med järn inte dåligt, men det kommer inte få ett få lågt ferritin stiga markant.

    Blutsaft är järn från växriket, inget som kommer få ferritin att stiga markant heller.

    Kort och gott om järn. Kroppen har enklast att ta upp hemjärn. Det finns i kött,fisk blodpudding.. kroppen har svårare att ta upp järn från växriket, tex spenat, broccoli och även blutsaft.

    Har man anemi, då är det järntabletter som gäller. Gärna 1 till dagen och på tom mage.

    Ferritin stiger trots järntabletter ofta långsamt. Kan ta upp till 6 månader att fylla på lagren i kroppen (vilket ferritin mäter).

    Ha sjunker vid graviditet. Så det är inte konstigt det sjunker. Däremot så har lagren ändå fyllts på lite, vilket visar att järntabletterna fungerar.

    För mig tog det 7 månader att få ferritin stiga från 5 till 70. Och det med stora mängder järn. Men då hade jag rätt uttalad anemi, med en hb minskning på 35.

  • 1234568
    Anonym (...) skrev 2018-02-10 15:32:23 följande:

    Kroppen tar ju upp ämnena bättre ur råvaror än tabletter. Broccoli innehåller mycket järn Bla. Gröna grönsaker. Googla


    Helt fel. Kroppen tar enklast upp järn från järntabletter. Därefter från köttprodukter och blommat. Och absolut sämst från broccoli och växriket.
Svar på tråden Hjälp! Hur får man i sig järn?