• frepe7703

    Feber i två veckor

    Hej på er!

    Min dotter på 10 år blev sjuk för snart två veckor sedan med hög feber och väldigt ont i halsen. Därefter försvann halsont men febern har inte försvunnit. På dagarna håller vi nere febern med Ipren och alvedon men på nätterna är hon uppe på nästan 40 grader. Vi har varit inne på vc två ggr och de är rätt säkra på att det är ett virus och att det bara är att vänta ut. Otroligt segt virus! De säger inte ordet influensa men det låter ju verkligen som det. Antagligen har hon åkt på bihåleinflammation eftersom hon klagar en hel del över ont vid kinderna och över näsan.

    Är det fler som har barn i den åldern som haft feber så länge?

  • Svar på tråden Feber i två veckor
  • Hermioney
    frepe7703 skrev 2018-02-11 00:41:56 följande:

    Hej på er!

    Min dotter på 10 år blev sjuk för snart två veckor sedan med hög feber och väldigt ont i halsen. Därefter försvann halsont men febern har inte försvunnit. På dagarna håller vi nere febern med Ipren och alvedon men på nätterna är hon uppe på nästan 40 grader. Vi har varit inne på vc två ggr och de är rätt säkra på att det är ett virus och att det bara är att vänta ut. Otroligt segt virus! De säger inte ordet influensa men det låter ju verkligen som det. Antagligen har hon åkt på bihåleinflammation eftersom hon klagar en hel del över ont vid kinderna och över näsan.

    Är det fler som har barn i den åldern som haft feber så länge?


    Jag hade samma symtom när jag var liten.

    Det var påssjukan och jag fick sova med en handduk virad runt huvudet varje natt

    Vi var utomlands hoa släktingar när jag fick den dessutom.

    Vi fick stanna tills jag blev frisk. Jag var kanske 10 år så jag minns inte all medicin exakt men alla var väldigt oroliga och jag hade ont.

    I Sverige är många sjukdomar ovanliga som påssjukan. Jag är född och vaccinerad i Sverige mwn fick det ändå.

    www.google.se/searchåssjuka+feber+ont+i+kinden&oq=påssjuka+feber+ont+i+kinden&aqs=chrome..69i57.10299j0j4&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
  • legomum
    frepe7703 skrev 2018-02-11 00:41:56 följande:

    Hej på er!

    Min dotter på 10 år blev sjuk för snart två veckor sedan med hög feber och väldigt ont i halsen. Därefter försvann halsont men febern har inte försvunnit. På dagarna håller vi nere febern med Ipren och alvedon men på nätterna är hon uppe på nästan 40 grader. Vi har varit inne på vc två ggr och de är rätt säkra på att det är ett virus och att det bara är att vänta ut. Otroligt segt virus! De säger inte ordet influensa men det låter ju verkligen som det. Antagligen har hon åkt på bihåleinflammation eftersom hon klagar en hel del över ont vid kinderna och över näsan.

    Är det fler som har barn i den åldern som haft feber så länge?


    Jag skulle faktiskt ringa 1177 och rådfråga. Att ha feber är ju inte farligt men den är ju så hög och pågått så länge.
    Hur är allmäntillståndet utan ipren? Ge henne febernedsättande på nätterna istället/också. Sömnen blir bättre och kroppen behöver vilan för att bli bättre.
  • legomum

    Jag hoppas verkligen att de tog en swab och gjorde en snabbtest i svaljet åtminstone den ena gången. Om inte annat så kräv det.

    Kan ju faktiskt vara så att dotter behöver medicin för att bli bra

  • frepe77

    Vi har varit två ggr på vc och ska in igen imorrn så vi håller ut en dag till. Allmäntillståndet är bra och så länge hon går på Ipren är hon i princip som vanligt. Läkaren kollade i halsen och hon var lite rosa men inte så farligt.

  • Hermioney

    Du skriver

    Feber

    Två veckor

    Ont i halsen över kinderna

    ..................

    Låter denna text som en beskrivning av din dotter;

    ........

    Symtom

    börjar med feber och allmän sjukdomskänsla, och efter ett par dagar svullnar öronspottkörtlarna upp. De sitter framför öronen och innanför käkbenet. Barnet får svårt att tugga och svälja syrliga och sura saker ? det är ett vanligt symtom.

    MEN MÅNGA av de som smittas med får aldrig några tydliga symtom.

    Svullnaden mellan öron och hals kan bli kraftig och ömmande. Ofta svullnar körtlarna först på den ena sidan, sedan på den andra. Även körtlarna i munbotten under tungan svullnar ibland. Barnet har också svårt att öppna munnen p.g.a. smärta, ont i huvudet eller i halsen. Han eller hon känner sig ofta torr i munnen.

  • frepe77

    Nej, det låter inte som samma som min dotter. Hon har inte ont någonstans just nu, förutom i bihålorna på morgonen. Men de symptomen lät inte kul!

  • legomum
    frepe77 skrev 2018-02-11 12:25:31 följande:

    Vi har varit två ggr på vc och ska in igen imorrn så vi håller ut en dag till. Allmäntillståndet är bra och så länge hon går på Ipren är hon i princip som vanligt. Läkaren kollade i halsen och hon var lite rosa men inte så farligt.


    Att bara titta räcker inte. Finns inte en läkare som kan se vilka baciller som härjar i halsen. Det behövs ett prov för att säkerställa helt.
  • Hermioney
    frepe77 skrev 2018-02-11 12:25:31 följande:

    Vi har varit två ggr på vc och ska in igen imorrn så vi håller ut en dag till. Allmäntillståndet är bra och så länge hon går på Ipren är hon i princip som vanligt. Läkaren kollade i halsen och hon var lite rosa men inte så farligt.


    Hur gick det på VC ?
  • frepe7712

    Idag vaknade hon med ?bara? 38 graders feber och på vc gjorde de en massa tester men hittade inget konstigt. Eftersom febern är på väg ner och allmäntillståndet är så pass bra tyckte de inte det skulle behövas någon åtgärd i dagsläget.

    Tydligen många som har kommit in med samma situation med långvarig feber.

    Håller tummarna för att viruset håller på att släppa!

Svar på tråden Feber i två veckor