• linn74

    Efter barnet fyllt 1 år, fp-dagar

    Hej alla!
    Hur funkar det med fp-dagar per vecka när barnet fyllt 1år?
    Hört att man måste ta 5 dagar per vecka. Men varför??
    Vad jag hört är att det är för att ens SGI sänks annars. Men vad innebär det i praktiken om ens SGI sänks?? Har jag förstått det rätt att det handlar om att om man blir sjuk, blir dagpenningen lägre?? Eller?
    Kan ens dagpenning på föräldrapenningen sänkas om man tar ut färre än 5 dagar per vecka när barnet fyllt 1 år? (har hört det av annan förälder)
    Så, hur gör ni ,med barn över 1 år?? Ni som inte jobbar extra utan är helt hemma alltså (jag är helt hemma  ) Jag undrar om jag måste ta 5 dagar per vecka eller om jag kan ta färre per vecka??
    Mvh L

  • Svar på tråden Efter barnet fyllt 1 år, fp-dagar
  • Dustpuppy

    Om du inte skyddar din SGI genom att antingen ta ut föräldradagar, plugga eller jobba (det går att kombinera, t ex 3 dagar plugg 2 dagar Fp), så nollas din sjukpenning. Om du blir sjukskriven, så får du alltså 0 kr i ersättning.

  • Ellie
    Dustpuppy skrev 2018-02-11 18:21:08 följande:

    Om du inte skyddar din SGI genom att antingen ta ut föräldradagar, plugga eller jobba (det går att kombinera, t ex 3 dagar plugg 2 dagar Fp), så nollas din sjukpenning. Om du blir sjukskriven, så får du alltså 0 kr i ersättning.


    Det stämmer väl inte riktigt. Jobbar man tex 80% utan att ta ut något för 5e dagen så får man inte 0 kr vid sjukdom utan det baseras på inkomsten.
  • Iowhannah
    Dustpuppy skrev 2018-02-11 18:21:08 följande:

    Om du inte skyddar din SGI genom att antingen ta ut föräldradagar, plugga eller jobba (det går att kombinera, t ex 3 dagar plugg 2 dagar Fp), så nollas din sjukpenning. Om du blir sjukskriven, så får du alltså 0 kr i ersättning.


    Nä, den nollas om man har 0 kronor i inkomst. Vill man ha samma SGI som innan föräldraledighet så måste man ha någon form av sysselsättning på heltid.
  • AnkiC
    Iowhannah skrev 2018-02-11 18:27:23 följande:

    Nä, den nollas om man har 0 kronor i inkomst. Vill man ha samma SGI som innan föräldraledighet så måste man ha någon form av sysselsättning på heltid.


    Fast jag arbetade 80% och tog tjänstledigt 1 dag per vecka. Inte fick jag 0kr nör jag var sjuk. Jag fick sjukpenning baserat på min 80-procentiga lön.
  • Ellie
    Iowhannah skrev 2018-02-11 18:27:23 följande:

    Nä, den nollas om man har 0 kronor i inkomst. Vill man ha samma SGI som innan föräldraledighet så måste man ha någon form av sysselsättning på heltid.


    Om man jobbade heltid innan föräldraledigheten...
  • Iowhannah
    AnkiC skrev 2018-02-11 18:36:09 följande:

    Fast jag arbetade 80% och tog tjänstledigt 1 dag per vecka. Inte fick jag 0kr nör jag var sjuk. Jag fick sjukpenning baserat på min 80-procentiga lön.


    Ja? Citerade du fel person nu? För jag påstod inte nåt annat.
  • Iowhannah
    Ellie skrev 2018-02-11 18:58:14 följande:

    Om man jobbade heltid innan föräldraledigheten...


    Ja jo, såklart. Jag ksnske skulle skrivit att man ska ha samma procentuella sysselsättning som innan föräldraledigheten.
  • Seven Costanza

    Ens egen SGI sänks eller nollas direkt om man inte har sysselsättning efter att barnet fyller ett på nivån motsvarande ens SGI. Nivån på föräldrapenningen är skyddad tills barnet fyller två men efter det så sänks eller nollas även värdet på alla eventuella SGI-dagar den föräldern har kvar för barnet.

  • AnkiC
    Iowhannah skrev 2018-02-11 19:41:21 följande:

    Ja? Citerade du fel person nu? För jag påstod inte nåt annat.


    Det jag menar är jag jag fyllde inte upp min tjänst med något och min SGI nollades inte. Fast jag kanske missförstår dig?
  • AnkiC
    Iowhannah skrev 2018-02-11 19:41:21 följande:

    Ja? Citerade du fel person nu? För jag påstod inte nåt annat.


    Ja jag citerade nog fel person. Sorry.
Svar på tråden Efter barnet fyllt 1 år, fp-dagar