• Anonym (Måstejag)

    Varför kan jag inte gilla hans barn lika mycket som mina syskonbarn?

    Jag är en kvinna som är tillsammans med en man som har ett barn från ett tidigare förhållande. Jag har inga barn själv, men jag har många syskonbarn, sjuk stycken faktiskt. Jag älskar dom, väldigt mycket. Men mitt problem, varför kan jag inte älska mitt bonusbarn lika mycket som dem? Är det konstigt eller normalt?

    Jag fick mitt första syskonbarn då jag var 15 år och alla barnen har jag älskat sedan dag ett, vi bor nära varandra så dom har liksom blivit mina små älsklingar, jag är en favorit bland dem.

    Sedan träffade jag denna man, som hade ett barn. Jag gillar det barnet men ibland får jag kämpa för att ?uppföra? mig... Inte sura eller vara irriterad. Men det är bara då barnet inte uppför sig som jag tycker illa om det... Men jag vet att det är fel att bli irriterad, det är ju bara ett barn. Men jag liksom jämför med mina syskonbarn med bonusbarnet och har syskonbarnen som några änglar typ och bonusbarnet som något jobbigt, eller ovanligt gnällig osv. Varför känner jag såhär? Har även längre stubin, mycket längre, med syskonbarnen än med bonusbarnet.

    Sedan sårar jag ju min man med att jag inte står ut ibland, fnyser eller tycker att barnet beter sig jobbigt och hopplöst. Han tar alltid upp saker som jag gjort med syskonbarnen men som jag inte gör samma med hans barn osv, och då får han mig att få dåligt samvete. Han undrar varför med dom men inte med hans barn... men jag vet inte svaret?! Jag KAN inte älska det barnet såsom syskonbarnen. :( Eller kommer det?? Med tiden? Jag vet att jag gör många fel och jag är ledsen för det men jag står inte alltid ut!

    Kan han kräva att jag ska göra allting likadant för hans barn som för de barn jag umgåtts med i större delen av mitt liv?? Jag tycker att han lägger käppar i hjulen för min relation till mina syskonbarn då han vill att jag ska gilla hans barn på samma sätt. För att, när jag är med honom tillsammans med mina syskonbarn så kan jag ju inte visa mig så snäll mot dem som jag annars brukar vara, för att jag vet att han kommer komma ihåg varje sak jag gör mot dem och sedan tar han upp det med mig då jag inte gör samma till hans barn.... Åh :(

    Tacksam för input!!

  • Svar på tråden Varför kan jag inte gilla hans barn lika mycket som mina syskonbarn?
  • Anonym (Nej)

    Det är tyvärr inte rätt man för dig. Släpp honom och leta vidare men välj en barnfri man nästa gång!

  • Anonym (Älskar syskonbarn)

    Man kan väl inte direkt bara älska bonusbarnet?Det kan inte din partner kräva från dig.Du har rätt för dina känslor!Det du känner är rätt för DIG!

  • Anonym (F)

    Jag gissar att styvbarnet är där varje dag, varannan vecka, utan att du kan göra så mycket åt saken om du inte vill separera, medan syskonbarnen kommer när det passar dig. Det blir ju en stor skillnad på relationerna då. Du skickar liksom inte hem styvbarnet för att du är störtförkyld eller haft en jävligt dag på jobbet (av den enkla anledningen att ditt hem också är styvbarnets hem).

  • Anonym (?)

    Hur gammalt är styvbarnet och hur länge har ni träffats? Hur ofta är barnet hos er? Det är såklart stor skillnad på om man känt ett barn sedan bebistiden eller om det är äldre. Kan han inte se skillnaden och låta er relation växa fram, samt inskränker relationen till syskonbarnen verkar han inte rätt för dig.

  • Anonym (Måstejag)
    Anonym (?) skrev 2018-02-11 19:42:32 följande:

    Hur gammalt är styvbarnet och hur länge har ni träffats? Hur ofta är barnet hos er? Det är såklart stor skillnad på om man känt ett barn sedan bebistiden eller om det är äldre. Kan han inte se skillnaden och låta er relation växa fram, samt inskränker relationen till syskonbarnen verkar han inte rätt för dig.


    Vi har varit tillsammans i snart 3 år, började träffa detta barnet nästan direkt. Så barnet känner nog mig vid dethär laget. Barnet är 4 år gammalt och är hos oss varannan helg, dock var det inte varannan helg de första 2 åren utan några träffar här och var. Så på så sätt är det ju mer på senaste tid som det blivit varannan helg.

    Han verkar inte förstå någon skillnad och jag har trott att det är jag som är en ond människa som inte kan gilla detta barnet på samma sätt.
  • Anonym (Måstejag)
    Anonym (Nej) skrev 2018-02-11 19:29:53 följande:

    Det är tyvärr inte rätt man för dig. Släpp honom och leta vidare men välj en barnfri man nästa gång!


    Hur tänker du vid att detta är inte rätt man för mig? Jag är inte dryg, undrar hur du tänker bara
  • Anonym (Måstejag)
    Anonym (Älskar syskonbarn) skrev 2018-02-11 19:34:15 följande:

    Man kan väl inte direkt bara älska bonusbarnet?Det kan inte din partner kräva från dig.Du har rätt för dina känslor!Det du känner är rätt för DIG!


    Nej det kanske han inte kan men jag känner mig dock tvungen till att vara samma för detta barn som för de andra barnen genom att han alltid jämför :(
  • Anonym (U)

    Gillar du alla vuxna lika mycket?

    Varför skulle du gilla alla barn lika mycket.

    De är också individer.

  • Anonym (Måstejag)
    Anonym (U) skrev 2018-02-11 19:56:25 följande:

    Gillar du alla vuxna lika mycket?

    Varför skulle du gilla alla barn lika mycket.

    De är också individer.


    Hmm, sant...
  • BeautifulLiz

    Jag tycker att det vore konstigt om du haft samma känslor för din partners barn som för dina syskonbarn.
    Man måste inte älska sina styvbarn.

Svar på tråden Varför kan jag inte gilla hans barn lika mycket som mina syskonbarn?