• MiaCsson

    Olovlig inglasning, lurade

    Hej,

    jag och min sambo fick erbjudande av ett företag att bygga en inglasning till vår lägenhet. Vi bor på första plan i en privat bostadsrätt och den information av företaget som vi fick var att de ägde bygglovet för vårat område och att det inte fanns några problem för en inglasning på vår uteplats under balkongen över. Vi frågade dem uttryckligt om detta var ok, att vi kunde göra detta även på uteplats och svaret var ja. 
       Idag kom det 2 män från vår föreningsstyrelse och talade om för oss att uterummet är olovligt och att det inte finns något bygglov för markplan, endast balkonger. Vi känner oss väldigt maktlösa och lurade i detta. Det enda vi kan göra är ju att ta ner inglasningen då vi inte vill hamna på ond fot med vår förening. Men frågan är hur vi ska bete oss mot företaget som utförde tjänsten och ifall det finns någon ångerrätt eller liknande för byggnationen? Kan vi kräva tillbaka våra pengar eller liknande? Vi har handlat i god tro, vi kommer prata med företaget imorgon om detta och vad som skett. Vi bor i en liten etta och såg detta som ett bra sätt att få lite mer utrymme för oss, men i och med att de sa att allt var grönt och inga problem med bygglov så trodde vi på dem. Vi har ju vad vi vet gjort bort oss i det att vi inte tala med föreningen men i och med att de är ett känt företag och deras jobb är just inglasningar så har vi svårt att förstå varför de inte har haft bättre koll på sina bygglov. Hade de talat om för oss att det inte finns bygglov för inglasning först så hade vi aldrig bett dem att bygga. 
       Vi vill göra rätt för oss så gott vi kan och även försöka få tillbaka våra pengar, vi kan acceptera att vi inte får tillbaka hela beloppet, men så mycket det går samt att de monterar ner uterummet utan extra kostnad. Vi känner oss maktlösa i situationen och känner oss grundlurade. Vad kan vi göra? 

  • Svar på tråden Olovlig inglasning, lurade
  • Lena

    Det låter inte som ett särskilt seriöst företag...ni kan ju försöka hävda er rätt

  • MiaCsson

    Frågan är ju bara hur vi ska gå till väga. Det är ju företaget som lurat oss då det saknas bygglov och vi kommer tala med föreningen om just detta då det är viktigt för dem att trycka på det till företaget. Det är ju av intresse att veta för dem vad företaget säger till deras medlemmar också. 

  • Fojtor

    Kolla med konsumentombudsmannen i kommunen.

    Prata med föreningen och säga att ni förstår problemet men vill ha lite tid på er att lösa det. Kolla om det går att få bygglov. Komnunen?

    Låt dem inte plocka ned uterummet och ta materialet med mindre än att ni har underskrivna papper på att ni får återbetalning. De kan lura er igen.

  • MiaCsson

    Vi kommer kontakta föreningen igen och be om att få ta ett möte med dem och sitta ner och prata tillsammans om detta. Vad föreningen säger och jag kommer även begära ut bygglovshandlingarna som det är luddigt om. Så att jag får se svart på vitt vad som gäller. Vad föreningen sagt så måste vi ta ner oavsett för de av princip inte godkänner förändringar på uteplatserna, men vi får se. 
       Jag kommer prata med konsumentrådgivningen för att få lite mer kött på benen och hur en ev process skulle se ut om de inte vill betala tillbaka. Det är frustrerande. 

  • Anonym (mc)

    Börja med konsumentombudsmannen, de kommer att ge råd till vilka ni ska vända er. De är mycket kunniga.
    De kommer att veta hur ni ska ta fajten mot företaget som har glasat in.

  • Anonym (Byggherre)

    Som bostadsrättsinnehavare antar jag att man ansvarar för att ha de tillstånd som krävs från föreningen, bygglov etc. så oavsett vad byggfirman sagt så är ni ytterst ansvariga. Jag tror att ni får svårt att få upprättelse om inte byggfirman erkänner att de har gjort fel och det tror jag tyvärr inte att de kommer göra.

    Berätta gärna hur det går för er.

  • Anonym (Ledarmot)

    Oavsett bygglov så krävs tillstånd från föreningen. Vi har också avtal med en särskild firma för att det ska bli lika i området men alla som vill glasa in ska också ha tillstånd från oss och ha samrådit med grannarna.

    Att de påstått att det finns bygglov är ju beklagligt, men det stora problemet här är ju att ni inte haft föreningens tillstånd.

Svar på tråden Olovlig inglasning, lurade