• Ingwaz

    Komma överens om delägarskap lgh

    Hej,


    Jag och min sambo har köpt en lägenhet. I relation till lägenhetens värde har vi goda inkomster, men hade nästan inga besparingar när vi gjorde köpet. Handpenningen finansierades helt av min pappa i form av ett slags lån eller delägarskap, beroende på hur man ser det. Vi kom muntligt överens om att han skulle bli ägare motsvarande 15% av lägenheten och att han vid försäljningen av lägenheten inte skulle få tillbaka summan han stoppade in utan en summa som motsvarar hans delägarskap i lägenheten. Dock sa vi att om jag och min sambo skulle göra större investeringar i lägenheten (som var i behov av renovering då vi flyttade in) så skulle hans ägarandel minska.


    Min fråga är: hur ska vi på ett rättvist sätt komma överens om detta så att det muntliga avtalet kan sättas på pränt? Varken jag, min sambo eller pappa har starka känslor kring detta, men det vore skönt att ha ett skriftligt avtal mellan oss tre som i alla fall liknar något slags praxis eller rimlighet.


    Siffrorna nedan är påhittade för att de ska vara lätta att räkna på, men proportionerna stämmer ungefär.


    Lägenheten kostade 2 000 000 kr. Pappa gick in med 300 000 kr. Alltså äger pappa 15 %. Därefter har vi gjort en badrumsrenovering för 150 000 kr (två badrum i dåligt skick). Nu kan man tänka på lite olika vis, hjälp mig resonera:


     


    Modell A)


    Vi låtsas att bostadspriserna i allmänhet inte förändrats någonting mellan köpet av lägenheten och renoveringen (det gick inte många månader innan renoveringen genomfördes). I så fall har pappa investerat 300 000 kr, och vi som bor där har investerat 1 850 000 kr. Vi låtsas alltså att vi köpt en lägenhet för 2 000 000+150 000=2 150 000 kr, och att pappa betalat 300 000 kr, eller ungefär 14 % av lägenhetens värde.

    Om lägenheten i framtiden säljs så får pappa ungefär 14 % försäljningspriset.


    (givet att vi inte gör några andra större renoveringar, och att typ byte av tapeter och liknande kvittas mot att vi sliter lite på lägenheten)

    Modell B)


    När jag beskrev ovanstående för en av mina bekanta så sa hon att det var ett helt orimligt sätt att göra det på. Enligt henne borde en eventuell vinst vid försäljningen av lägenheten i första hand gå till att betala tillbaka kostnaden för vår upprustning av lägenheten. Om lägenheten säljs för 2 500 000 kr så borde 150 000 kr gå direkt till oss som något slags återbetalning på vår investering i badrummet, och pappa får tillbaka 15% av de 2 350 000 kr som återstår. För mig är det mycket oklart hur man ska göra om lägenheten säljs till förlust.

    Modell C)


    Kom med förslag om varken A eller B verkar rimliga...

  • Svar på tråden Komma överens om delägarskap lgh
  • mareyska

    Hej,

    Om jag var ni skulle jag be pappa vara med och investera 15% av alla förbättringar ni gör i lägenheten, på så sätt har han investerat lika mycket överallt och kan ta ut 15% när ni säljer den.

  • MsM84

    Jag tycker variant A känns väldigt rimlig, så länge som inte ni som bor där renoverar själva och endast materialkostnader ska räknas - då känns det fel om pappan ska tjäna på det. Självklart ska också vara att skulle man gå back på en försäljning ska pappan också vara med och ta smällen. B känns för mig galet - varför ska renoveringspengar värderas högre än inköpspriset?

  • Mickezzz

    Hej

    Rent krasst men varför betalar ni inte av skulden till pappan före ni gör renoveringar?

    Hade fått spader av att föräldrar/svärföräldrar varit delägare i mitt och min frus boende.

  • Ingwaz

    Tack för era svar!


     


    mareyska skrev 2018-02-12 13:58:42 följande:

    Hej,

    Om jag var ni skulle jag be pappa vara med och investera 15% av alla förbättringar ni gör i lägenheten, på så sätt har han investerat lika mycket överallt och kan ta ut 15% när ni säljer den.


    Jo, det var uppe för diskussion innan vi slutförde köpet men det blev inte så för badrumsrenoveringen. Kanske om vi renoverar igen om några år, eftersom att det då blir svårare att ställa renoveringens värde i relation till inköpspriset. I och för sig kommer vi i det läget kunna göra en ny värdering av lägenheten och då slipper vi ta mer pengar av pappa, utan han kan ha en ständigt minskande andel allt eftersom att vi renoverar.
    MsM84 skrev 2018-02-12 14:12:58 följande:

    Jag tycker variant A känns väldigt rimlig, så länge som inte ni som bor där renoverar själva och endast materialkostnader ska räknas - då känns det fel om pappan ska tjäna på det. Självklart ska också vara att skulle man gå back på en försäljning ska pappan också vara med och ta smällen. B känns för mig galet - varför ska renoveringspengar värderas högre än inköpspriset?


    Vi verkar vara överens!


     


    Mickezzz skrev 2018-02-12 18:51:53 följande:

    Hej

    Rent krasst men varför betalar ni inte av skulden till pappan före ni gör renoveringar?

    Hade fått spader av att föräldrar/svärföräldrar varit delägare i mitt och min frus boende.


    Pappa har större tilltro till bostadsmarknaden än vad jag och min sambo har. Han låser sina pengar i denna lägenhet medan jag och min sambo kan lägga pengar på konsumtion eller andra investeringar typ fonder (extremt lite pengar där iom renoveringen, men lite iaf, och det blir nog mer med tiden). (rent privatekonomiskt så spurtar pappa inför pensionen och det är hyfsat sannolikt att vi antingen säljer lägenheten eller köper ut honom om några år när han behöver pengarna). Vi har lugna familjerelationer så det gör inget att han är med och hoppas på att lägenheten stiger i värde.


    Kjell2 skrev 2018-02-12 18:56:38 följande:

    Se det som en lån och betala ränta istället.



    Det hade förstås också funkat, men det är inte vad vi kommit överens om.

Svar på tråden Komma överens om delägarskap lgh