• Snufflan

    Vi som tänker träna under graviditeten

    Det här är tråden för oss som tänker och vill hålla igång under graviditeten. Här delar vi med oss om hur vi tränar, när och vad.

    Allt från promenader till styrketräning.

    Berätta om dig själv, hur långt gången du är och hur du tränar. :)

  • Svar på tråden Vi som tänker träna under graviditeten
  • Iowhannah

    Gravid i vecka 20. Jag tränar i princip bara styrketräning (plus de korta promenaderna till och från förskolan). Det har dock inte alls blivit så mycket som jag hade planerat, pga sjukskrivning för psykisk ohälsa, men jag hoppas fortfarande på att komma upp till 2-3 gånger per vecka. Jag har byggt ett helkroppsprogram för att slippa känna press inifrån att jag borde träna oftare.

    Första trimestern tränade jag typ inget alls eftersom jag var så fruktansvärt trött, men när det lade sig så började jag komma igång igen (tills jag blev förkyld och senare även mådde alldeles för dåligt för att orka åka hemifrån).

    När jag väntade första barnet så tränade jag styrketräning 2-3 gånger i veckan (inte första trimestern) fram till vecka 28, sedan fick jag sammandragningar av det. Då gick jag över till långa promenader och simning. Vecka 32-38 gick jag även på gravidyoga. Vet inte om det gjorde nån skillnad för återhämtningen dock, det tog två månader innan jag kände mig fysiskt okej efter förlossningen.

  • Sjuttiosjuan

    Jag har gjort ÄD och blev rekommenderad att inte träna de första 12 v så då blev det promenader och lugn simning. Nu är jag är i v 23 och tränar som vanligt ca 4 dagar i veckan. Går på pass på gymet som Crosstraining och bodypump samt ibland med PT. Nu får jag dock byta ut lite övningar som inte funkar längre tex situps och utfall. Har även häst så rider ca 3 dagar i veckan. Jag har som mål att föröka träna på något sätt under hela graviditeten. Har alltid varit en träningstjej så det skulle kännas tomt utan träning alls men man vet ju inte vad som händer med kroppen framöver. Hoppas den håller:)

  • Lina08

    Jag är i vecka 6+2 och lyckas absolut inte ta mig iväg till gymmet. Har i flera år tränat ca 5-6 dagar i veckan, är fullkonligt förälskad i styrketräning.. men just nu finns det inte en chans.. mår bara illa och är trött och orkeslös, så jag låter kroppen bestämma. Hoppas att man har lite mer energi under andra trimestern!

  • Satelliten

    Jag älskar styrketräning och löpning men är osäker på hur jag ska träna nu. Födde barn för drygt ett år sedan och fick väl lite magmuskeldelning plus upplever lite ? tyngdkänsla ? i bäckenbotten. Någon som har tips?

    Har fattat det som att man ska undvika löpning, lagträning som dit ups och plankan samt tunga marklyft osv, känns som det inte blir mycket kvar! tycker det är meckigt att komma iväg till simhallen och upplever inte det som så effektiv träning. Gravidyoga är alltid ett fåtal gånger på bestämda tider, tycker det är svårt att passa in i livspusslet.

  • Krusbärskompott

    Jag har drygt 2v kvar till BF och mitt bästa tips är att lyssna på kroppen.

    I början hade jag en förlamande trötthet, bara tanken på att träna som vanligt var helt orimligt. Lättade runt v12 och efter det kunde jag köra på med yoga och löpning nästan som vanligt. I v 23 började mina SI-leder protestera efter jogging och då började jag med PW istället. Inte för att det är så mycket Power kvar i mina promenader nu i v 38, men ändå!

    Började även gravidanpassa yogan då, svårt att ligga platt på mage osv. Yogan har också hjälpt mig med avslappning och andning. Jag har både gått på gravidyoga och kört en hel del via Yogobe. Försöker fortfarande köra en stund varje dag, mest för avslappning och stretch nu.

    Flåset har så klart försämrats men simning o ffa vattengympa har varit guld för mig i trimester 3. Att kunna TA I och köra hårda intervaller utan att kroppen tar emot och begränsar. Så jäkla skönt! Har verkligen saknat den endorfinfrisättning som löpningen gett mig tidigare.


    Satelliten skrev 2018-02-13 12:42:08 följande:

    Jag älskar styrketräning och löpning men är osäker på hur jag ska träna nu. Födde barn för drygt ett år sedan och fick väl lite magmuskeldelning plus upplever lite ? tyngdkänsla ? i bäckenbotten. Någon som har tips?

    Har fattat det som att man ska undvika löpning, lagträning som dit ups och plankan samt tunga marklyft osv, känns som det inte blir mycket kvar! tycker det är meckigt att komma iväg till simhallen och upplever inte det som så effektiv träning. Gravidyoga är alltid ett fåtal gånger på bestämda tider, tycker det är svårt att passa in i livspusslet.


    Till dig så vill jag tipsa om att boka en konsultation med någon som är utbildad på området, typ mamma-magecertifierad eller fysioterapeut med särskild kunskap på området eller dyl. Om man har en magmuskeldelning från tidigare graviditet så har jag förstått det som att man kan förvärra det hela om man tränar "fel", och att individuell anpassning verkligen behövs. Och att de också bedömer din bäckenbotten. Lycka till!
  • Smka

    Jag väntar mitt andra barn, går in i v 11 på torsdag. Gillar löpning och styrketräning. Tränade hela min förra graviditet men fick anpassa den en hel del pga foglossning. Så här i början har jag lyckats hålla igång hyfsat men klart det tar emot lite extra när man mår illa och är mer trött än vanligt. Men man får helt enkelt t adet lite lugnare när kroppen inte är som vanligt =)

  • Satelliten
    Krusbärskompott skrev 2018-02-13 12:58:08 följande:

    Jag har drygt 2v kvar till BF och mitt bästa tips är att lyssna på kroppen.

    I början hade jag en förlamande trötthet, bara tanken på att träna som vanligt var helt orimligt. Lättade runt v12 och efter det kunde jag köra på med yoga och löpning nästan som vanligt. I v 23 började mina SI-leder protestera efter jogging och då började jag med PW istället. Inte för att det är så mycket Power kvar i mina promenader nu i v 38, men ändå!

    Började även gravidanpassa yogan då, svårt att ligga platt på mage osv. Yogan har också hjälpt mig med avslappning och andning. Jag har både gått på gravidyoga och kört en hel del via Yogobe. Försöker fortfarande köra en stund varje dag, mest för avslappning och stretch nu.

    Flåset har så klart försämrats men simning o ffa vattengympa har varit guld för mig i trimester 3. Att kunna TA I och köra hårda intervaller utan att kroppen tar emot och begränsar. Så jäkla skönt! Har verkligen saknat den endorfinfrisättning som löpningen gett mig tidigare.

    Till dig så vill jag tipsa om att boka en konsultation med någon som är utbildad på området, typ mamma-magecertifierad eller fysioterapeut med särskild kunskap på området eller dyl. Om man har en magmuskeldelning från tidigare graviditet så har jag förstått det som att man kan förvärra det hela om man tränar "fel", och att individuell anpassning verkligen behövs. Och att de också bedömer din bäckenbotten. Lycka till!


    Tack förvtipset! Ska nog kolla upp vattengympa också!
  • Smka
    Iowhannah skrev 2018-02-11 22:48:28 följande:

    Gravid i vecka 20. Jag tränar i princip bara styrketräning (plus de korta promenaderna till och från förskolan). Det har dock inte alls blivit så mycket som jag hade planerat, pga sjukskrivning för psykisk ohälsa, men jag hoppas fortfarande på att komma upp till 2-3 gånger per vecka. Jag har byggt ett helkroppsprogram för att slippa känna press inifrån att jag borde träna oftare.

    Första trimestern tränade jag typ inget alls eftersom jag var så fruktansvärt trött, men när det lade sig så började jag komma igång igen (tills jag blev förkyld och senare även mådde alldeles för dåligt för att orka åka hemifrån).

    När jag väntade första barnet så tränade jag styrketräning 2-3 gånger i veckan (inte första trimestern) fram till vecka 28, sedan fick jag sammandragningar av det. Då gick jag över till långa promenader och simning. Vecka 32-38 gick jag även på gravidyoga. Vet inte om det gjorde nån skillnad för återhämtningen dock, det tog två månader innan jag kände mig fysiskt okej efter förlossningen.


    Hej visst var du med i gruppen bf februari 2018? I så fall tror jag att jag fick missfall strax efter dig. Härligt att se att du verkar blivit gravid snabbt igen!
  • Iowhannah
    Smka skrev 2018-02-13 13:06:50 följande:

    Hej visst var du med i gruppen bf februari 2018? I så fall tror jag att jag fick missfall strax efter dig. Härligt att se att du verkar blivit gravid snabbt igen!


    Ja precis! Jag fick missfall i mitten av juli och blev gravid i oktober igen. Hur går det för dig?
  • Brazillove

    Tränade styrketräning som vanligt i min första trimester (3 gånger i veckan 2 timmar ) men blev så trött i andra trimestern så det blev vara (1 gång i veckan 1 timme). och tredje som jag är i nu ska vi inte ens prata om, har inte sett gymmet sett gymmet på veckor....


    Men snart är lillen ute så jag hoppas jag kan gå tillbaka snart =)


     

  • xrayoflight

    Hurra för träning!

    jag har plussat ganska nyss och är bara inne i v5. Kör hittills på som vanligt. En sak jag har funderat över är det här med kroppstemperatur. hur mycket höjs den egentligen av träning? Gissar att det inte är nån fara utan att temperaturregleringen funkar bra och risken att temperaturen blir för hög är liten?

  • Iowhannah
    xrayoflight skrev 2018-05-20 20:19:03 följande:

    Hurra för träning!

    jag har plussat ganska nyss och är bara inne i v5. Kör hittills på som vanligt. En sak jag har funderat över är det här med kroppstemperatur. hur mycket höjs den egentligen av träning? Gissar att det inte är nån fara utan att temperaturregleringen funkar bra och risken att temperaturen blir för hög är liten?


    Menar du om det skulle vara någon fara för fostret? Det ska mycket till innan fostret ens tar notis om nåt sånt, man kan ju t o m basta utan problem (det blir obehagligt långt innan det blir farligt).
  • Iowhannah

    Jag är nu i vecka 34. Styrketränade t o m vecka 30 (tror jag) och sedan dess har jag hållit mig till simning. Det är så himla skönt att vistas i svalt vatten och få känna sig tyngdlös för en gångs skull!

    Hur går det för er andra?

  • JLES
    xrayoflight skrev 2018-05-20 20:19:03 följande:

    Hurra för träning!

    jag har plussat ganska nyss och är bara inne i v5. Kör hittills på som vanligt. En sak jag har funderat över är det här med kroppstemperatur. hur mycket höjs den egentligen av träning? Gissar att det inte är nån fara utan att temperaturregleringen funkar bra och risken att temperaturen blir för hög är liten?


    Det är ingen fara alls! Precis som att ligga och sola - livmoder reglerar värmen efter vad bebben behöver! Glad Den enda gången som hög temperatur inte är bra är när tempen når höga feber-temperaturer då febern är en försvarsmekanism som funkar så att kroppens naturliga reglering går ur balans för att kunna döda bakterier effektivare. :)

    För övrigt, sjukt bra och coolt att ni orkar träna under graviditeten.. Själv blir jag svintrött efter en tur till affären, hahaha.. Vecka 20..
  • Isavanna1

    Skulle vilja träna som vanligt under graviditeten, men har tv ma och ett mf bakom mig så jag vågar inte gå emot kroppen som helt inte vill göra något alls nu (v 8 nu). Hoppas att det ger med sig så jag kan komma igång igen. Tränar vanligen på gym 2-3 gånger och har ett aktivt liv men inte just nu.

  • JodiBabe

    Går snart in i v16 och har varit lite sugen på att återuppta träning (gym).  Men är oftast så matt efter (nya) jobbet att jag till slut inte orkar. Drömde tom inatt att jag var på ett kickboxningspass. Dock kommer inte det bli aktuellt under grav.

    Försöker iaf promenera.

    Sen vill jag börja cykla igen, för det blir jag inte så matt av. Men varje morgon då trött och seg så då går det snabbare att ta tunnelbanan.

  • Carrie123

    Kul trad (sorry. bor utomlands och mitt tangentbord pa jobbet saknar svenska bokstaver)! Jag ar i vecka 5+2 och plussade for en vecka sedan.

    Jag tranar framst styrketraning med fokus pa fa repetitioner och tyngre vikt och har gjort det sedan ett ar tillbaka. Innan dess tranade jag mer eller mindre bara kondition (spinning). Jag brukar trana 4-5 dagar i veckan och innan jag plussade gick traningen som vanligt, men forra veckan var jag sa trott! Kom ivag 2 ganger hehe. Innan jag plussade hade jag bestamt mig for att kora mer spinning och springa igen, men nu vet jag inte helt hur det kommer bli da jag kor intervaller/HIIT. Ar ju ganska valtranad, men jag borjade (efter plusset) att tanka pa att rora pa mig och inte maxa (fler reps och mindre vikt). Jag markte innan jag plussade att jag blev anfadd latt bara genom att ga i normal takt sa jag vet inte hur jag ska gora med lopningen. Det blir ju mer att lyssna pa kroppen nu och innan nar jag varit trott (har underfunktion i min skoldkortel och tyvarr kanns den har trottheten liknandeRynkar på näsan) sa har jag kanske kort anda, men nu far det bli dagsformen. Igar var jag valdigt pigg, men det ar jag inte idag sa da staller jag hellre in mitt planerade lunchpass.  

Svar på tråden Vi som tänker träna under graviditeten