• Anonym (Hundägare)

    Juridikexpert, behöver hjälp.

    Min hund har förmodligen dödat en utekatt och ätit upp ungefär halva katten. Upptäckte det för en vecka sedan. Jag kan inte identifiera katten, men det finns ett söndertuggat halsband kvar.  Enligt min kompis är det inget brott i sig att hunden dödar en katt, men jag kan bli ersättningsskyldig för katten.  Hur får jag tag i kattens ägare? Polisen kollade om det fanns nån anmälan på en försvunnen katt som möjligen passade in på min beskrivning av halsbandet och pälsresterna, men det fanns det inte, och därmed var det inte polisens sak.


    Jag satte upp halsbandet på anslagstavlan på ICA och skrev en lapp att den som känner igen halsbandet kan höra av sig, men det har ingen gjort. 

  • Svar på tråden Juridikexpert, behöver hjälp.
  • Lena

    Det är samma brott om hunden gör något som du gör det. Var katten död är det ingen fara annars är det brottsligt. Och du begår dessutom brott som har så dålig koll på din hund, minst jaktbrott.

  • Anonym (Hundägare)

    Det skedde förmodligen på min tomt, som är inhägnad. Jag antar att det bara är att vänta och se om någon hör av sig och gör anspråk på katten.

  • Anonym (Hundägare)
    Lena skrev 2018-02-15 07:06:50 följande:

    Det är samma brott om hunden gör något som du gör det. Var katten död är det ingen fara annars är det brottsligt. Och du begår dessutom brott som har så dålig koll på din hund, minst jaktbrott.


    Polisen sa att det inte var något brott och att det inte var deras sak, utan att jag skulle försöka få tag i ägaren och se om hen hade några ersättningskrav. De har mitt telefonnummer i alla fall, ifall att någon hör av sig om katten.


    Vad är rimligt värde på en bondkatt? När jag hade katt köpte jag den för 50 kronor, men det var på 1990 talet.

  • Långbenopluto
    Anonym (Hundägare) skrev 2018-02-15 07:31:52 följande:

    Polisen sa att det inte var något brott och att det inte var deras sak, utan att jag skulle försöka få tag i ägaren och se om hen hade några ersättningskrav. De har mitt telefonnummer i alla fall, ifall att någon hör av sig om katten.


    Vad är rimligt värde på en bondkatt? När jag hade katt köpte jag den för 50 kronor, men det var på 1990 talet.


    Katten är nåns familjemedlem, så vad hade du krävt i ersättning om nån åt upp din hund på det sättet?
  • Lena

    Är det på din inhägnade tomt är det en annan sak. Men räkna med några tusen kronor iaf

  • Anonym (1234)
    Lena skrev 2018-02-15 07:06:50 följande:

    Det är samma brott om hunden gör något som du gör det. Var katten död är det ingen fara annars är det brottsligt. Och du begår dessutom brott som har så dålig koll på din hund, minst jaktbrott.


    Men snälla. . .

    Det är inlägg i stil med det här som får mig att tappa hoppet om mänskligheten. Här sitter TS och är undrande och ber om hjälp och stöd från juridikexperter. Tycker du själv att du tillhör den kategorin?

    Det är självklart inget brott och polisen har ingenting med saken att göra. Däremot var det bra att TS hörde av sig till polisen just för att se om det fanns en anmälan inne, men det gjorde det ju inte och då stannar deras jobb där.

    TS låter som en mycket ansvarsfull och empatisk person som vill få tar på kattens ägare och göra rätt för sig. Långt ifrån alla hade gjort det! Hör ingen av sig är det dock inte mer att göra, TS har gjort vad hon kan och det får stanna där.
  • Anonym (Hundägare)
    Salmiakk skrev 2018-02-15 08:52:54 följande:
    Katten är nåns familjemedlem, så vad hade du krävt i ersättning om nån åt upp din hund på det sättet?

    Jag hade krävt ersättning för vad en riesenschnauzer kostar, cirka 14 000 kronor hos en uppfödare. En bondkatt kostar mellan 0 - 1500 kronor så det är i mina ögon en rimlig ersättning, om någon skulle höra av sig.


    I lagens mening är husdjur föremål på samma sätt som en trädgårdshammock. Hade min hund förstört grannens utemöbler är det rimligt att jag ersätter möblerna med nya, eller kostnaden för sådana möbler.

  • Långbenopluto
    Anonym (Hundägare) skrev 2018-02-15 10:58:42 följande:

    Jag hade krävt ersättning för vad en riesenschnauzer kostar, cirka 14 000 kronor hos en uppfödare. En bondkatt kostar mellan 0 - 1500 kronor så det är i mina ögon en rimlig ersättning, om någon skulle höra av sig.


    I lagens mening är husdjur föremål på samma sätt som en trädgårdshammock. Hade min hund förstört grannens utemöbler är det rimligt att jag ersätter möblerna med nya, eller kostnaden för sådana möbler.


    Oj, vilken kall person du är.... helt utan känslor......
  • Anonym (mmm)
    Salmiakk skrev 2018-02-15 11:04:12 följande:
    Oj, vilken kall person du är.... helt utan känslor......
    Men djur räknas som "saker" juridiskt, du kan ju vara taskig mot TS hur mycket du vill men det ändrar inget vad gäller det ekonomiska 
  • John22
    Anonym (mmm) skrev 2018-02-15 11:07:03 följande:
    Men djur räknas som "saker" juridiskt, du kan ju vara taskig mot TS hur mycket du vill men det ändrar inget vad gäller det ekonomiska 
    Nja, riktigt så enkelt är det inte. Du kan till exempel inte åka dit för "hammockplågeri", men däremot djurplågeri.
  • Anonym (Agria)

    Är din hund försäkrad så täcker försäkringen normalt de kostnader som hunden kan orsaka, om du iaktagit tillräckliga åtgärder. Vad jag kan förstå har hunden varit på din tomt när detta skedde, och då anses du ha gjort vad du har kunnat, så du behöver inte betala någonting, det gör försäkringsbolaget. 


    Med katten gäller samma sak, kattägarens försäkringsbolag kan täcka en del av kostnaden att ersätta katten. Självrisken ligger mellan 1800 och 3000 kronor, och försäkringen ersätter sjukdomar och i vissa fall skador. 

  • Anonym (Hundägare)

    Ansvarsförsäkringen som ingår i hemförsäkringen täcker eventuella kostnader som uppstår, så det drabbar inte mig personligen, men det drabbar alla kunder på försäkringsbolaget i slutänden.


    Det är ingen som har hört av sig angående katten.

  • Anonym (K)
    Salmiakk skrev 2018-02-15 11:04:12 följande:

    Oj, vilken kall person du är.... helt utan känslor......


    Salmiakk skrev 2018-02-15 08:52:54 följande:

    Katten är nåns familjemedlem, så vad hade du krävt i ersättning om nån åt upp din hund på det sättet?


    Kan nog säga samma sak om dig ...

    Är ens familjemedlem borta spelar pengarna ingen roll.

    Ersättning ?

    Vad kostar dina känslor? Vad kostar dina familjemedlemmar?
  • Anonym (Agria)

    Försäkringar ersätter inte känslor, de ersätter egendom i detta fall.

Svar på tråden Juridikexpert, behöver hjälp.