• Akilles147

    Skuldsanering&Norge

    Hej! Jag ska försöka fatta mig kort.

    Jag har sen flera år tillbaka vart spelberoende och mått pykist dåligt. Jag har spelat bort över 1 miljon kronor och ändå har jag försökt jobba för att kunna betala tillbaka alla lån jag tagit.

    Jag bestämde mig att flytta till Norge 2014 och jobba. Jag hittade ett jobb här i Norge där jag hade väldigt bra betalt. Men utav min ensamhet ledde det till att jag mådde så psykist dåligt och började ta tabletter samt spela bort en massa pengar. 2016 försökte jag ta mitt liv 2-3 gånger för jag mådde så psykist dåligt, det ledde till att jag hamna på ett PSYK-hem i Norge. Vart även sjukskriven från mitt jobb i ett år ca, har sen dess träffat min psykolog ständigt. Jag tog mig tillbaka till jobbet slutet av 2016 och försökte om på nytt, det tog 5 månader och nu ligger jag här igen åter igen sjukskriven på grund av jag mår så pyskisy dåligt. Min sjukdom om jag nu får kalla det har ledd till att jag idag har privat lån på över 1,7 miljoner kr.

    Till min fråga nu. Har lån på 1,4 miljoner kronor i Norge och 300 tusen i Sverige. Samt så har jag nu blivit uppsagd på jobbet. Jag ska flytta tillbaka till Sverige nu och jag är personlig konkurs och kommer inte kunna betala något mer på dessa lån. Jag har en månadskostand på bara lån på 20k.. Det ända jag önskar i livet just nu är att få en ordenligt behandling i Sverige på grund av hur psykist dåligt jag mår samt kunna ansöka om en skuldsanering. Det är det ända sättet för mig att bli av med dessa lån.

    Tror ni jag kommer kunna få skuldsanering?

    Samt om jag flyttar hem till Sverige och inte betalar mina lån här i Norge längre, kan då dessa lån följa med mig till Sverige att jag hamnar hos kronofogden där ändå?

    Är så hjärtligt tacksam för alla svar! Och jag mår inte bra.

  • Svar på tråden Skuldsanering&Norge
  • Eivie

    Utländska skulder omfattas av en svensk skuldsanering på samma villkor som andra skulder. En skuldsanering som är inledd från och med den 26 juni 2017 gäller i hela EU, förutom i Danmark. Det innebär att inga skulder som omfattas av din svenska skuldsanering kan drivas in inom EU, förutom i Danmark.

    Spelmissbruk är ett försvårande skäl i en skälighetsbedömning som talar emot för att bli beviljad skuldsanering. Särskilt om stor del av din skuldbörda är pga spelmissbruket.

    Generellt sett är det bättre ju längre tid som gått sedan man slutat skuldsätta sig och att man kan visa på någon form av behandling av missbruket. Ett pågående spelmissbruk kommer antagligen inte skuldsaneras då det inte finns något rehabiliterande syfte om risken för ny skuldsättning är uppenbar.

    Skuldsanering är en individuell prövning så du kan ju alltid ansöka. Det är långa handläggningstider sedan den nya lagen infördes. Du kan läsa mer på Kronofogdens hemsida.

    Du kan ta hjälp av din kommuns budget- och skuldrådgivare för att få stöd i din ansökan och ekonomi när du flyttat till Sverige.

  • Eivie
    Eivie skrev 2018-02-15 07:09:45 följande:

    Utländska skulder omfattas av en svensk skuldsanering på samma villkor som andra skulder. En skuldsanering som är inledd från och med den 26 juni 2017 gäller i hela EU, förutom i Danmark. Det innebär att inga skulder som omfattas av din svenska skuldsanering kan drivas in inom EU, förutom Danmark


    Detta är saxat från kronofogdens hemsida. Nu är ju Norge inte med i EU men skulle tro att även skulder därifrån ingår i något slags nordisk samarbete. Ring kundservice och stäm av.
Svar på tråden Skuldsanering&Norge