• beccagranen

    Socialpedagog ej högskola

    Vad kan man jobba med när man läst en tvåårig socialpedagog utbildning, som inte är på högskola? Jag har googlat på arbeten för socialpedagog men då krävs en akademisk utbildning eller en kandidatexamen för att få söka jobb som familjehemsrådgivare, kurator, behandlingspedagog etc,

  • Svar på tråden Socialpedagog ej högskola
  • beccagranen

    Men det finns ett flertal utbildningar på folkhögskola, privat och Yh
    som dessa:

    www.distansutbildningar.se/skola/brunnsviks-folkhogskola/humanistisk-socialpedagog-distans-halvfart-699018

    www.distansutbildningar.se/skola/cady-training-academy/socialpedagog-512729

    www.distansutbildningar.se/skola/expressa-utbildningscenter/socialpedagog-711605

    www.distansutbildningar.se/skola/humanistiskt-larcentrum/socialpedagog-622082

  • coffeeaddict slash workoutaholic
    anonym4 skrev 2018-02-16 00:48:42 följande:

    Har du inte läst på högskola har du inte läst till specialpedagog.


    Nu var det lite sent på dygnet va? Ts skrev SOCIALpedagog inte SPECIALpedagog. Två helt skilda saker. Specialpedagog blir man efter lärarexamen + påbyggnadsutbildning på avancerad nivå, medan socialpedagog är en yh-utbildning.

    On topic: som socialpedagog tänker jag att du kan jobba på hvb hem för tex ungdomar eller familjer som stödperson, ex ungdomsassistent eller familjestödjare. Du arbetar med att ge socialt stöd så att vardagen med allt vad det innebär (skola, jobb, vänner, familj, räkningar, mat mm) fungerar.
  • pyssel
    beccagranen skrev 2018-02-15 12:01:28 följande:

    ...då krävs en akademisk utbildning eller en kandidatexamen för att få söka jobb som familjehemsrådgivare, kurator, behandlingspedagog etc,


    Och tur är väl det! Behandlingsassistent eller boendehandledare är annars vanligt. En del skolor har dessutom börjat anställa soc.ped från både KY och högskola.
    Alla hästar hemma
  • Inga bekymmer
    coffeeaddict slash workoutaholic skrev 2018-02-16 19:13:47 följande:

    Nu var det lite sent på dygnet va? Ts skrev SOCIALpedagog inte SPECIALpedagog. Två helt skilda saker. Specialpedagog blir man efter lärarexamen + påbyggnadsutbildning på avancerad nivå, medan socialpedagog är en yh-utbildning.

    On topic: som socialpedagog tänker jag att du kan jobba på hvb hem för tex ungdomar eller familjer som stödperson, ex ungdomsassistent eller familjestödjare. Du arbetar med att ge socialt stöd så att vardagen med allt vad det innebär (skola, jobb, vänner, familj, räkningar, mat mm) fungerar.


    Du har liksom många, många andra inte heller koll på yrkestiteln socialpedagog, tyvärr. Jag gick en 3,5-årig utbildning på universitetet och läste till just socialpedagog. Lika lång utbildning som socionomutbildningen och samma grund men med skillnaden att utbildningen inte var inriktad mot myndighetsutövning utan mer fokus på behandlande och/eller förebyggande arbete. Så jävla dåligt att det efter det kommit en yh-utbildning på 2 år som ger samma titel som många av oss med en betydligt längre akademisk universitetsutbildning!!

    Som svar på Ts fråga, behandlingspedagog eller behandlingsassitent är väl just det som de med den korta utbildningen som tydligen får kalla sig socialpedagog brukar arbeta som. På behandlingshem för ungdomar eller för vuxna med missbruksproblematik borde du kunna få jobb med den utbildningen. Kuratorstjänster går nästan alltid till socionomer.. tyvärr.
  • Inga bekymmer
    coffeeaddict slash workoutaholic skrev 2018-02-16 19:13:47 följande:

    Nu var det lite sent på dygnet va? Ts skrev SOCIALpedagog inte SPECIALpedagog. Två helt skilda saker. Specialpedagog blir man efter lärarexamen + påbyggnadsutbildning på avancerad nivå, medan socialpedagog är en yh-utbildning.

    On topic: som socialpedagog tänker jag att du kan jobba på hvb hem för tex ungdomar eller familjer som stödperson, ex ungdomsassistent eller familjestödjare. Du arbetar med att ge socialt stöd så att vardagen med allt vad det innebär (skola, jobb, vänner, familj, räkningar, mat mm) fungerar.


    Du har liksom många, många andra inte heller koll på yrkestiteln socialpedagog, tyvärr. Jag gick en 3,5-årig utbildning på universitetet och läste till just socialpedagog. Lika lång utbildning som socionomutbildningen och samma grund men med skillnaden att utbildningen inte var inriktad mot myndighetsutövning utan mer fokus på behandlande och/eller förebyggande arbete. Så jävla dåligt att det efter det kommit en yh-utbildning på 2 år som ger samma titel som många av oss med en betydligt längre akademisk universitetsutbildning!!

    Som svar på Ts fråga, behandlingspedagog eller behandlingsassitent är väl just det som de med den korta utbildningen som tydligen får kalla sig socialpedagog brukar arbeta som. På behandlingshem för ungdomar eller för vuxna med missbruksproblematik borde du kunna få jobb med den utbildningen. Kuratorstjänster går nästan alltid till socionomer.. tyvärr.
  • coffeeaddict slash workoutaholic
    Inga bekymmer skrev 2018-02-17 02:06:23 följande:

    Du har liksom många, många andra inte heller koll på yrkestiteln socialpedagog, tyvärr. Jag gick en 3,5-årig utbildning på universitetet och läste till just socialpedagog. Lika lång utbildning som socionomutbildningen och samma grund men med skillnaden att utbildningen inte var inriktad mot myndighetsutövning utan mer fokus på behandlande och/eller förebyggande arbete. Så jävla dåligt att det efter det kommit en yh-utbildning på 2 år som ger samma titel som många av oss med en betydligt längre akademisk universitetsutbildning!!

    Som svar på Ts fråga, behandlingspedagog eller behandlingsassitent är väl just det som de med den korta utbildningen som tydligen får kalla sig socialpedagog brukar arbeta som. På behandlingshem för ungdomar eller för vuxna med missbruksproblematik borde du kunna få jobb med den utbildningen. Kuratorstjänster går nästan alltid till socionomer.. tyvärr.


    Fast det är ju knappast mitt fel om det kommer ut en yh-utbildning på marknaden och att den utbildningen tidigare varit en akademisk utbildning? Så blir det ju med många utbildningar - att de förändras alltså. I mitt yrke kunde man tidigare utbilda sig 2 år men nu krävs det 4. Det är ju också surt men shit happends.
Svar på tråden Socialpedagog ej högskola