• Kadde90

    Högt HCG men inget foster

    Hej,

    Jag är gravid i allt mellan vecka 7-9, har en menscykel på ca 42 dagar efter att jag var med om ett utomkveds i höstas och fick operera bort en äggled. Nu är det så att jag har fått göra tidiga ultraljud just pga att jag tidigare har haft ett utomkvedshavandeskap. Jag har gjort 3 ultraljud nu och läkaren ser inget foster, bara en fostersäck, men HCG är på över 70 000. Är det någon som vet om det är normalt? Borde man inte se ett foster och ett hjärta vid det här läget? Läkaren har redan sen dag ett inte varit optimistisk alls och bara pratat om en ofostrig graviditet. Råga på allt så spyr jag som bara den varje dag så känns så ovärt att lida om det inte finns något där. Läkaren har efter lite tjat från min sambo gått med på att ge mig ett till ultraljud nästa vecka, men ser han inget då så blir det en medicinsk abort för att stoppa graviditeten. Jag vet inte vad jag ska ta mig till, finns det någon som varit med om samma? Hur stor är chansen att det inte finns något foster om hcg är på över 70 000. Är det någon som inte har sett något foster i vecka 7-9 men att det ändå har gått bra?

  • Svar på tråden Högt HCG men inget foster
  • Ysbdbfb

    Min första tanke är att du inte är tillräckligt långt gången för att fostret ska kunna ses och det höga värdet hcg tyder på att det är fler än 1.

    Ha is i magen. Om jag var du och läkaren ställde krav om att du ska avsluta om ni inte ser något nästa vecka är att jag hade ringt och sagt att kag var sjuk och försökt förhala det hela ytterligare 1-2 veckor. För att på så vis garantera att det verkligen är rätt resultat ni får se OCH inte tar bort en frisk graviditet pga en puckad läkare. Ibland är hoppet det sista som överger en, och i erat fall finns det ju något där MEN inte tillräckligt stort än.

    Så jag hade i dina skor försökt förhala och haft is i magen.

  • Snuttens

    För att vara helt ärlig låter det inte så bra. ???? Har du möjligtvis räknat fel och är du inte så långt gången som du tror?

    Har jobbat på en gynekologisk rådgiviningspraktik i Belgien och har ofta sett tydliga foster så tidigt som vecka 5 (men då letar vi inte ens efter hjärtat). Men ett foster kan man ju se.

    Vilken enhet menar du i när du säger 70 000? Hoppas att allt går bra för dig.


  • Ysbdbfb


    Är du helt säker på att du är så långt gången som v.7. Inom sjukvården v.7+0.

    Du kan inte ha haft äglossning senare?
  • Snuttens

    Värdena ser ju bra ut. Det är dock inte bara embryot som kan utsöndra hcg men även cellerna som differentierar sig till andra strukturer. Jag hoppas verkligen att du får svar snart. Jättesvårt att säga vad "felet" är.


  • EpicNurse

    Har dom undersökt noga med ultraljud? Höga hCGvärden i kombination med illamående och avsaknad av foster talar för mola, vilket måste behandlas direkt.

    När värdet är så högt som 70.000 ser man i 99 fall av 100 ett foster, om det är normal graviditet. Från och med vecka 6 ser man fostret om det finns där.

    När gjordes första och andra ultraljudet och vad såg man då?


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Kadde90

    Första ultraljudet gjorde jag den 24 januari och då sa barnmorskan att jag typ nyss blivit gravid så är svårt att se nå annat än fostersäcken. Andra gjorde jag förra veckan och tredje gjorde jag i tisdags. Dom två gångerna fick jag träffa en läkare. HCG har ökat enligt neda med 1 veckas mellanrum.

    700

    4000

    28000

    70000

    Lästa lite om mola, jag har inte blödigt något alls. Borde inte läkaren ha sett att det är mola på ultraljudet? Funderar på att byta läkare eller kanske gå till en privatklinik.

    Tack för alla svar!

  • EpicNurse
    Kadde90 skrev 2018-02-15 14:59:47 följande:

    Första ultraljudet gjorde jag den 24 januari och då sa barnmorskan att jag typ nyss blivit gravid så är svårt att se nå annat än fostersäcken. Andra gjorde jag förra veckan och tredje gjorde jag i tisdags. Dom två gångerna fick jag träffa en läkare. HCG har ökat enligt neda med 1 veckas mellanrum.

    700

    4000

    28000

    70000

    Lästa lite om mola, jag har inte blödigt något alls. Borde inte läkaren ha sett att det är mola på ultraljudet? Funderar på att byta läkare eller kanske gå till en privatklinik.

    Tack för alla svar!


    Jo man borde se det på ultraljudet. Men ibland kan det se lite konstigt ut.

    Stegringen av hCG ser normal ut. Men det gör den ofta även vid ofostrig. Tycker att man definitivt borde se ett foster om man sett hinnsäck i 3 veckor.

    Gissar på ofostrig!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Högt HCG men inget foster