• svartakatten98

    Vad är det med folk och gratis mat?

    Detta är ett intressant ''fenomen'' som jag sett hos både min pappa (60+) och mina morföräldrar (75+). Om man t ex är ute på stan, i ett köpcentrum elr vad som helst och det bjuds på något gratis, som kanske tårta, kaffe, choklad elr nåt, så bara måste vi gå fram och ta. Om jag inte känner för att gå runt med kaffestinkande andedräkt resten av dagen eller bara inte är sugen på just det som bjuds så blir ovannämnda personer väldigt upprörda. ''Va!? Ska du inte ha, det är ju GRATIS!!??'', sedan ältas det ett tag efteråt också, hur ''konstig man är'' osv. 

    Är detta ett allmänt fenomen bland lite äldre, eller kanske rent av bland de flesta svenskar? Att så fort det bjuds på nåt gratis så måste man gå fram och ta oavsett om man vill eller inte?

  • Svar på tråden Vad är det med folk och gratis mat?
  • Glinda från Oz

    Jag tror det är vanligast bland äldre och tonåringar/unga vuxna. De äldre har levt i skuggan av andra världskriget och då fanns det inte obegränsat med mat. Tonåringar/unga vuxna har ofta inte lärt sig bete sig i sådana situationer, de vill mest roffa åt sig. (Det gäller inte alla och jag är INTE en sådan som tror att allt var bättre förr)

  • Teady111

    Samma sak att de inte vill slänga någon mat. Allt ska ätas upp även om det nästan kryper ut själv ur kylen . .

Svar på tråden Vad är det med folk och gratis mat?