• berglake

    Bror som spårat ur

    Hej!
    Jag vet inte hur jag ska hantera denna situation så jag behöver höra vad andra tycker.

    Min bror är 65 år och har druckit sedan han var 25år men har skött arbetet hela tiden,I Oktober lades han in på sjukhus pga krämpor och han fick reda på att han har början till skrumplever vilket han förnekar och är allmänt arg på allt och alla förutom mig.

    Han är 2 personer i en person.Jag vet aldrig vilken person han är när vi ringer varandra.När han är "konstig" pratar han om att alla människor är idioter och ingen ska ärva något av honom,han ska förstöra allt arvegods från våra föräldrar och tömma sitt konto på pengar och förstöra dom. även arg på samhället,gjort sig ovän med grannar,Han ser saker som inte finns och tror att han har övernaturliga krafter.Han har sett hur dödsriket ser ut.

    Den tid när han är "vanlig"pratar han helt vanligt och detta kan växla i ett samtal.

    Hur hanterar jag en sån här situation?

    Jag är helt ställd.

    /Anonym

  • Svar på tråden Bror som spårat ur
  • Anonym (Anonym)

    När han är konstig ska du inte diskutera med honom, otrevliga människor ska inte belönas. Ni kan talas vid när han är på bättre humör. När han är det får du ju försöka lirka av honom arvegods om det är något du är riktigt rädd om, erbjud dig att köpa det i värsta fall. Om han kan tänka sig att förstöra dem så kanske han inte bryr sig så mycket om dem, men det kanske du gör.

    Du kan inte tvinga honom att vilja ta emot hjälp, kom ihåg det och bli inte besviken om det misslyckas. Han är en vuxen människa som tar egna beslut. Det är du också och eftersom jag antar att du vill ha kontakt med din bror så får du ha det de bra dagarna men ge inte efter under de dåliga, det gör dig bara till medberoende i slutänden.

  • berglake

    Idag var gränsen nådd när han anklagade mig för att ha stulit en tröja av honom.
    Jag had hon dra åt helvete,strax efter det slog han sönder sin telefon medans jag lyssnade.

  • berglake
    berglake skrev 2018-02-18 14:47:41 följande:

    Idag var gränsen nådd när han anklagade mig för att ha stulit en tröja av honom.
    Jag had hon dra åt helvete,strax efter det slog han sönder sin telefon medans jag lyssnade.


    *Han
  • Anonym (Z)

    Din bror kommer ju alltid vara din bror så att säga upp kontakten funkar ju liksom inte. Uppenbarligen är han inte frisk. Försök med lågaffektivt bemötande när han är "konstig". Gå inte i diskussion med honom. Säg Jaså, säger du det, och så byter du samtalsämne till något neutralt, vädret typ. Försök att reagera så lite som möjligt. Du kan aldrig "vinna" en diskussion med någon som inte är frisk.

Svar på tråden Bror som spårat ur