• Anonym (Mamman)

    Idiotiskt att kräva läkarintyg!!

    Jag håller på att inskola min son på förskolan. Han har aldrig ätit där innan men kommer göra det inom kort. Jag har sagt till personalen att min son är laktos och glutenintolerant. Vad svarar pedagogen då? Jo, att de behöver läkarintyg för det!! Alltså, tror de inte på mig som mamma vad han är allergisk möt och inte?! Jag tycker det är idioti på hög nivå att kräva läkarintyg för något sånt!!

  • Svar på tråden Idiotiskt att kräva läkarintyg!!
  • Anonym (Mamman)
    annananonym skrev 2018-02-16 11:58:48 följande:

    Det är väl bara att lämna ett intyg, förstår inte problemet?


    Och jag förstår inte varför de ska ha ett läkarintyg. Varför ifrågasätta min sons allergi?
  • Anonym (.)

    Varför dem gör så är inte för att dem inte tror dig utan att det faktiskt, tro det eller ej. Är väldigt många som säger att deras barn år laktos/gluten osv osv för att föräldrarna anser att det är "bättre att inte äta gluten" t.ex. Eller högre upp i åldrarna att barnen själva säger att dem är det för att "slippa" äta vissa maträtter osv

  • Anonym (Sara)

    Men hur kan du vara säker på att han är det? Du måste ju gå till läkaren så barnet får en riktig diagnos. För att kunna ställa diagnosen glutenintolerant måste man äta gluten innan provtagning. Du bör inte självmant sluta ge barnet gluten.

  • Inisario

    Samma här. Har din son fått dessa diagnoser finns väl också något läkarintyg om det. Bara att lämna in det. Vad upplever du som problem då?

  • Anonym (.)
    Anonym (Sara) skrev 2018-02-16 12:01:28 följande:

    Men hur kan du vara säker på att han är det? Du måste ju gå till läkaren så barnet får en riktig diagnos. För att kunna ställa diagnosen glutenintolerant måste man äta gluten innan provtagning. Du bör inte självmant sluta ge barnet gluten.


    Ja jag antar att hon givetvis har varit hos läkare och fått en diagnos. Bara för att han har en diagnos har han ju inte automatiskt ett läkarintyg för det.
  • Anonym (Mamman)

    Min son har mått väldigt dåligt när vi gett honom mat med gluten och laktos i. Vi provade att ge laktosfri mjölk och glutenfri mat en månad, och då mådde han mycket bättre. Jag känner mig väldigt ifrågasatt när de kräver intyg. Tyvärr.

  • annananonym
    Anonym (.) skrev 2018-02-16 12:00:28 följande:

    Varför dem gör så är inte för att dem inte tror dig utan att det faktiskt, tro det eller ej. Är väldigt många som säger att deras barn år laktos/gluten osv osv för att föräldrarna anser att det är "bättre att inte äta gluten" t.ex. Eller högre upp i åldrarna att barnen själva säger att dem är det för att "slippa" äta vissa maträtter osv


    Exakt! Men OM ts barn verkligen har dessa problem så är det ju bara att lämna in ett intyg så är problemet löst.
    Förstår verkligen förskolan av den anledning som du skriver här.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (.) skrev 2018-02-16 12:03:05 följande:

    Ja jag antar att hon givetvis har varit hos läkare och fått en diagnos. Bara för att han har en diagnos har han ju inte automatiskt ett läkarintyg för det.


    Varför antar du det?
Svar på tråden Idiotiskt att kräva läkarintyg!!