• Anonym (Trötter)

    Varför vaknar jag varje natt?

    Under en månads tid så har jag vaknat varje natt mellan 4-5. Det går inte att somna om på minst en timme efteråt. Jag somnar runt halv tolv varje kväll. Varför vaknar jag trots att rummet är kallt och sängen är bekväm?

  • Svar på tråden Varför vaknar jag varje natt?
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (V) skrev 2018-02-16 18:24:56 följande:
    Vaknar du av tidningsbudet? Hur mår hjärtat?
    Det är dödstyst där jag bor så det är inget ljud jag vaknar av. Vad jag vet så har jag inga problem med hjärtat. Kan det var hjärtsjukdom som spökar menar du?
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Z) skrev 2018-02-16 18:32:22 följande:
    Är du stressad?
    Inte alls faktiskt.
  • 1234568

    Det där med att vakna mellan 4-5 är ofta stress kombinerat. Det finns en stark koppling mellan för tidigt uppvaknade och depression.

    Men såklart behöver det inte handla om det. Många saker kan ge dålig sömn. Börja med att gå till doktorn. 

  • Tow2Mater

    Men känner du dig trött då och kan inte prestera under dagen? Om inte kanske du helt enkelt inte behöver så mycket sömn.

  • Anonym (Trötter)
    1234568 skrev 2018-02-16 19:34:20 följande:
    Det där med att vakna mellan 4-5 är ofta stress kombinerat. Det finns en stark koppling mellan för tidigt uppvaknade och depression.

    Men såklart behöver det inte handla om det. Många saker kan ge dålig sömn. Börja med att gå till doktorn. 
    Jag kan ha varit lite deppig eller åtminstone nere förut men är inte det nu längre. Jag ska sova i ett annat sovrum ett tag och se om det hjälper.
    Tow2Mater skrev 2018-02-16 21:58:23 följande:
    Men känner du dig trött då och kan inte prestera under dagen? Om inte kanske du helt enkelt inte behöver så mycket sömn.
    Jag har hela mitt liv behövt  8-9 timmars sömn så att nu sova 4-5 timmar och vakna verkar ju jättekonstigt och jag somnar ju alltid om efter en timme. Jag är inte speciellt trött under dagen men slocknar som ett ljus vid 23-23.30.

  • NELJ

    Kan du bli störd av något ljud, nåt nytt som inte brukar finnas där? Man sover ju ytligare framåt morgontimmarna och är mer lättväckt då.

    Jag har haft perioder då jag vaknat tidigt men det har ofta varit tydligt stressrelaterat. Nu har jag propavan som jag tar när sömnen blir för dålig.

Svar på tråden Varför vaknar jag varje natt?