Inlägg från: Anonym (Ofelia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ofelia)

    Båda syskon gay?

    Anonym (Undrar) skrev 2018-02-16 22:56:05 följande:

    Är en kille på 20 år som varit gay och öppen med det sen jag va 15. Familjen är helt okej med det, men nu så fick jag veta att min syster är lesbisk (hon är 28). Vilket hon inte berättat innan. Tycker det känns jätte märkligt att vi båda är gay och undrar om det är vanligt att flera syskon blir homosexuella? Hur reagerar föräldrar när fler barn är gay?


    Tror inte det är genetiskt, känner inte till några liknande fall.
    Som mamma hade jag blivit ledsen om ett av mina barn var gay, om båda var det... så vet jag inte vart jag skulle ta vägen. Gråter
  • Anonym (Ofelia)
    Anonym (Varför?) skrev 2018-02-16 23:16:56 följande:
    Varför ledsen ?
    Anonym (en kille) skrev 2018-02-16 23:18:36 följande:
    Varför?

    Förstår ni inte det?

    Jag vill se mina barn med familjer, äkta familjer med blodsband. Jag skulle skämmas, skulle inte kunna presentera min dotter som "Sara och hennes fru Camilla".

    Jag vet inte hur jag skulle kunna klara att hantera det.
  • Anonym (Ofelia)
    Anonym (Händer) skrev 2018-02-16 23:26:49 följande:
    Jag är stolt när jag presenterar mitt barn och partnern. Alltid. Men jag villkorar inte min kärlek som du gör. Synd att dina barn fick en så trångsynt förälder
    Jag är också stolt när jag presenterar mina söner och deras fru respektive flickvän.
    Minst lika stolt när jag presenterar mitt barnbarn!

    Trångsynt?
    Ja det får du gärna tycka.

    Är ditt barn homo?
  • Anonym (Ofelia)
    Meriall skrev 2018-02-16 23:32:43 följande:
    Tänk om dina barn är heterosexuell men inte hittar en partner eller inte kan få barn eller inte vill ha barn. Skulle du skämmas över dem då?
    Nej, absolut inte.
  • Anonym (Ofelia)
    Anonym (Händer) skrev 2018-02-16 23:36:40 följande:
    Ja, det har jag redan skrivit. Jag tycker du är trångsynt ja. Det är synd om alla barn vars föräldrar villkorar kärleken till dem.
    Jag villkorar inte min kärlek till mina barn, dock skulle jag inte kunna känna glädje om någon av dem var homo.
    Jag har rätt till mina känslor oavsett vad du eller någon annan tycker.

    Blev du inte ledsen när du först fick veta om ditt barns läggning?
  • Anonym (Ofelia)
    Anonym (en kille) skrev 2018-02-16 23:38:44 följande:
    Jag förstår inte riktig. Ens partner har man ju inte blodsband förhoppningsvis och barnbarn kan du få åndå.
    Tyvärr kan man inte få barnbarn då. =( 
  • Anonym (Ofelia)
    Anonym (Händer) skrev 2018-02-16 23:47:14 följande:
    Ja och dina barn har rätt till sina känslor. Nej inte ett dugg ledsen, förstår inte varför jag skulle blivit det? Om hen kommit ut som mördare, nazist, terrorist eller rasist hade jag blivit ledsen men homo? Tror du dom är monster eller?
    Inte monster men intressant jämförelse. 
  • Anonym (Ofelia)
    Anonym (Händer) skrev 2018-02-16 23:48:56 följande:
    Klart man kan.

    Men nu anar jag vem du är, du anser inte att adoptivbarn är riktiga barn heller?
    Så, vem är jag då?
    "Riktiga" och riktiga... inte biologiska. Men är det ett heteropar som inte kan få egna så är det ett alternativ.
    Dock skulle jag nog ha svårt att se ett adopterat "barnbarn" som mitt barnbarn.

    Ni får bli arga om ni vill men jag anser nog ändå att jag har lika stor rätt att dryfta mina tankar och känslor som ni har. Även om vi inte är överens.
  • Anonym (Ofelia)
    Anonym (en kille) skrev 2018-02-16 23:51:15 följande:
    Ja, jag har också fattat vem det är.
    Så vem är jag?
    Jag vågar lova att du gissar fel.
  • Anonym (Ofelia)
    Anonym (Nina) skrev 2018-02-16 23:52:36 följande:
    Så om ditt barn inte kan få barn, oavsett om det är för att dom är i ett homosexuellt förhållande eller om kroppen bara inte fungerar, och dom väljer att adoptera, skulle inte det barnet bli ditt barnbarn?

    Sen kan ju lesbiska par välja inseminering, så du kan få barnbarn med blodsband om det är så viktigt.
    Adopterat.. tja, barnbarn är det ju inte. Jag är släktforskare och har svårt för element som stör genetiken.

    Hmmm... ja, det är tur att jag bara har söner!
  • Anonym (Ofelia)
    Anonym (en kille) skrev 2018-02-17 00:19:28 följande:
    Homosexuella kan också få biologiska barn.

    Du är samma som alltid tar upp detta i sånna här trådar. Just nu kan jag inte länka eftersom jag skriver från plattan, men visst är det du, alltid.

    Jag blir inte arg på dig för att du tycker olika, men jag blir lite irriterad av att du verkar vara faktaresistent. Du har fortfarande inte fattat, eller nog snarare låtit dig förstå, att homoosexuella är som folk är mest och för barn precis som de flesta andra.
    Ja, homosexuella kan få biologiska barn.Dock bara den ena i paret.

    Länka när du kan, jag lovar att svara ärligt på om du har rätt i dina spekulationer. 
  • Anonym (Ofelia)
    Anonym (Nina) skrev 2018-02-17 00:21:44 följande:
    Så om någon av dina söner adopterar ett barn i framtiden kommer inte det barnet att få kalla dig för farmor?
    Det är inte aktuellt då mina söner är fertila.
  • Anonym (Ofelia)
    Lesbianna skrev 2018-02-17 00:33:49 följande:

    Tråkigt med sådan biologism "Ofelia". Självklart kan genetiskt släktskap anses viktigt, men tror vi är många som haft minst lika nära relationer till icke-biologiska familjemedlemmar. För mig är ex min farfars fru mycket närmare mig, eftersom hon varit närvarande hela min uppväxt medan min farfar (som är biologisk) inte står mig nära eller känns viktig. Detta pga hans frånvaro mm. 

    Min fru och jag planerar barn och kommer turas om att bära. Som det känns nu kommer vi alla vara lika mycket familj oavsett vem som är biologisk förälder eller inte. 

    TS, har hört några andra där flera i syskonskaran varit homo/bi, men vet inte hur deras familjer reagerat. 


    Som sagt är jag släktforskare.
    Då är genetiken viktig.
    Då hjälper det inte vem som känts viktigast.

    För er känns det säker så men räkna inte med att det känns så för andra i släkten.
  • Anonym (Ofelia)
    DeathByPickles skrev 2018-02-17 00:42:10 följande:

    Även om man är fertil kan man välja att adoptera av flera olika skäl. Partnern kanske inte är fertil, till exempel.. eller av etiska skäl, eller för all del om man väljer en samkönad partner. 


    Om något av detta inträffade skulle du med andra ord inte välkomna det barnet som en del i familjen? 


    Detta kommer inte att inträffa.
    Men ok, OM... jag skulle inte ta med barnet i släktskapet för framtida forskning då barnet inte är släkt med oss.
  • Anonym (Ofelia)
    Anonym (..... Om du älskar dina barn så skärp dig) skrev 2018-02-17 01:40:36 följande:

    Varför skulle de inte kunna ha "äkta" familjer. Om de älskar sina partners och sina barn är det äkta familjer. Det kan dessutom vara blodsband. Men om du hänger dig fast vid sånt... Vad gör du om ditt barn adopterar?? Hade du kunnat säga att det var ditt barnbarn eller hade det varit en främling? 


    Du är fast i gammalt tänk. Som tur är blir din typ mer och mer sällsynt. Skrämmande att ni ens finns kvar... 


    Gammalt tänk?
    Där har du fel, mina åsikter delar jag med de flesta jag känner. I alla åldrar. Efter som många av oss är intresserad av just släkter så vet jag detta med säkerhet.
  • Anonym (Ofelia)
    Anonym (iop) skrev 2018-02-17 08:21:10 följande:

    "Ofelia" har nog missförstått och därmed missat att släktforskning även innefattar sociologi och historia. Adoption är inte minst intressant ur ett socialt och kulturellt perspektiv.


    Jag har inte missförstått men tack för engagemanget.
  • Anonym (Ofelia)
    NELJ skrev 2018-02-17 08:35:41 följande:
    Rätt har du. Men varför gör du det? Du inser väl att du sårar många som läser det du skriver här och i dina andra inlägg och icke-biologiska barn mm. Vad får du ut av det?
    Jag vill inte "få ut" något, jag deltar i en diskussion och bidrar givetvis med min syn på saker och ting.
    Är det inte vad diskussioner går ut på?
    Om alla har samma åsikt så finns inget att diskutera.
  • Anonym (Ofelia)
    Anonym (Klir) skrev 2018-02-17 10:13:08 följande:
    Vilken tur då att dina ättlingar kommer lägga in det när du är borta! Om du lyckas förmedla intresset till dem vill säga. Vilket kanske blir svårt när du har en otroligt snäv syn på vad släktforskning är.
    Tja, det vet vi ju inget om... och skulle så ske så är jag som sagt borta då.
    Min äldsta är mycket intresserad av släktforskning och delar min syn på saken så det kommer i så fall ske ännu senare.
  • Anonym (Ofelia)
    Anonym (iop) skrev 2018-02-17 11:34:03 följande:

    Det är inget "engagemang" utan en rättelse av något du inte förstått. Det är inte en fråga om värderingar eller "syn på saken", utan en fråga om begreppsinnehåll.


    Som sagt... jag har nog mer kunskap inom detta än de flesta. Sen får du mästra så mycket du orkar. Tack för ditt engagemang.
  • Anonym (Ofelia)
    SupersurasunkSara skrev 2018-02-17 21:02:19 följande:
    Det finns terapi för sånt. Jag föreslår att du söker hjälp snarast, innan ditt/dina barn (om du har några) växer upp. När man vet om sina problem är det bäst att ta tag i dem innan man traumatiserar någon annan pga det. 
    Hoppsan, tryck på "Visa endast" under mitt inlägg så ser du att jag har vuxna barn.
    Så du kan sluta oroa dig för dem.
Svar på tråden Båda syskon gay?