• Anonym (Katja)

    Gravid med tredje sambo tvingar till abort

    Som rubriken lyder har jag slarvat med mina piller och är nu gravid (jag vet att det är fel) men nu tvingar min man mig att göra abort. Vi har två barn sen tidigare och har varit gifta 8 år. Jag har ingen aning om hur jag ska göra. Det är han som drar in vår inkomst. Han har hotat med att lämna oss och ta självmord. Jag vill egentligen inte göra abort men klarar jag mig själv med tre barn? Har mardrömmar redan nu och är alldeles ångestfylld. Är gravid i v.8

  • Svar på tråden Gravid med tredje sambo tvingar till abort
  • fjanten

    Om du inte vill göra abort så måste du inte göra abort. Preventivmedel är inte 100% säkra, och den mänskliga faktorn är en del i det. Det du däremot måste göra är att tänka ut en vattentät plan på hur du ska försörja dig själv och tre barn. Underhåll och barnbidrag får du, eventuellt bostadsbidrag misstänker jag, men det kommer nog bli tajt ändå med en föräldrapenning på grundnivå. Har du möjlighet att jobba nu? Vad har du för utbildning i grunden? Vad har du för kontakter?

  • Anonym (U)
    Anonym (Katja) skrev 2018-02-17 11:23:05 följande:
    Som rubriken lyder har jag slarvat med mina piller och är nu gravid (jag vet att det är fel) men nu tvingar min man mig att göra abort. Vi har två barn sen tidigare och har varit gifta 8 år. Jag har ingen aning om hur jag ska göra. Det är han som drar in vår inkomst. Han har hotat med att lämna oss och ta självmord. Jag vill egentligen inte göra abort men klarar jag mig själv med tre barn? Har mardrömmar redan nu och är alldeles ångestfylld. Är gravid i v.8
    Vad du gör med barnet är helt upp till dig, men du bör definitivt lämna din man, han låter ju helgalen, hota med självmord? Vilket pucko.
  • Anonym (???)

    SJÄLVMORD? Ursäkta men vilken vettig vuxen slänger ur sig såna hot? Är pappan instabil?

  • fjanten
    Anonym (U) skrev 2018-02-17 11:29:40 följande:

    Vad du gör med barnet är helt upp till dig, men du bör definitivt lämna din man, han låter ju helgalen, hota med självmord? Vilket pucko.


    Fast samtidigt vet vi inte hela historien. Nej, det låter ju inte friskt, men han kanske är i chock- och paniktillstånd.
  • ttr

    Han är lpngt ifrån att vara första som hotar med skälvmord. Så detta skall du inte vara orolig över.

  • Anonym (Katja)

    Om jag säger såhär, jag har alltid varit ensam med barnen från start. Han vill inte ta ansvar . Trots det älskar jag honom., jag vet att han är en idiot och extremt självisk. Men nu blir jag galen snart. Är emot abort och har alltid varit, men klarar jag detta själv ? Han är förmodligen i chock och hotar mig pga det men ska jag vara ärlig vet jag att han skulle ta livet av sig. Mår så dåligt. Vill inte utsätta mina barn för detta heller

  • Anonym (Been there)

    Beslutet om abort eller inte är ditt och bara ditt. Han kommer med all sannolikhet INTE ta självmord MEN du får nog ta i beräkning att han kan lämna dig om du behåller emot hans vilja. Det är hans rättighet lika mycket som att beslutet om abort eller behålla är ditt. Känns det helt låst så kanske du kan ringa MVC och be om att få samtal hos kurator eller psykolog ? Det är inte alltid det löser allting men ofta kan det vara bra att i lugn och ro få tala med en 3:e part som varken känner dig eller honom sedan förut och försöka bena ut vad du innerst inne tänker och känner kring situationen.

  • Anonym (Kattis)

    Hur kommer det sig att du inte drar in någon inkomst? 
    Hur kommer det sig att du slarvar med något så viktigt som p-piller?

    Men visst ,klart du ska behålla om det känns rätt men lätt lär det nog inte bli.Kan förstå din man också , han fick väl panik att få ännu större försörjningsbörda...

    Nu vill jag inte låta som en petimäter men man tar inte självmord, man begår .Vilket han nog med största sannolikhet sa i ren förtvivlan. Det är inte bara att skaffa unge på unge , man ska se till att ge dom en bra uppväxt också med allt vad det innebär, även ekonomiskt.

  • Anonym (Katja)

    Jag jobbar inte just nu pga dottern har ett funktionshinder så jag är hemma med henne.

  • Anonym (H)

    Har gjort abort pga av att sambon inte velat. Och jag har kännt att ja velat behålla eller diskutera saken. Men jag tar hans åsikt som lika stor som min trots att de är jag som får genomgå något jobbigt.
    Tycker att man är två om beslutet och kan helt ärligt inte förstå kvinnor som håller på och säger att killar inte har nån talan om detta och att det enbart är kvinnan som bestämmer. Dom ska åtminstone få känna sig hörda och få säga sitt.. utan att kvinnan kör över dom.

    Är gravid i vecka 28 nu och nu vill vi båda och är jätte glada. Tror inte vårt förhållande hade varit bra om ja behållit när han inte va redo och var rädd.

Svar på tråden Gravid med tredje sambo tvingar till abort