• Jiss

    läsa juristprogrammet snabbare?

    Hej. 
    Jag skriver detta inlägg för att jag vill läsa juristprogrammet lite snabbare.
    Tänkte ifall det finns någon som har läst eller läser juristprogrammet på dubbelfart eller om det ens är möjligt? mer specifikt om det är möjligt att göra det på su?
    Tacksam för svar!
  • Svar på tråden läsa juristprogrammet snabbare?
  • Anonym (Q)

    Det är ju klart att det är möjligt.

    Men varför vill man frivilligt utsätta sig för något sånt?

  • Anonym (Juris Kandidat)
    Jiss skrev 2018-02-17 16:48:23 följande:
    Hej. 
    Jag skriver detta inlägg för att jag vill läsa juristprogrammet lite snabbare.
    Tänkte ifall det finns någon som har läst eller läser juristprogrammet på dubbelfart eller om det ens är möjligt? mer specifikt om det är möjligt att göra det på su?
    Tacksam för svar!
    Den vanliga farten kommer få dig att gråta.

    Bokstavligt.

    Juristpri

    Juristprogrammet är så svårt.

    Jag har mycket svårt att se hur du ska klara det tidigare.

    Kurserna i programmet ligger dessutom som fasta punkter. Du kan inte flytta på de.

    Du kan läsa fristående kurser utöver programmet på 15 hp / termin men de kommer inte med i examenabeviset för kandidatprogrammet.

    Enda möjligheten är att själva söka varje kurs separat varje termin.

    Men då ska du ha strålande betyg för att kunna komma in på alla kurser.

    Då kan du välja att läsa vissa kurser i vilken ordning du vill. Men vissa kurser måste läsas i en följd. Du kan tex inte läsa 1-3-2. Du måste läsa 1-2-3.

    Max 45 hp / termin får du läsa.

    Finns ju sommarkurser men utbudet brukar vara skralt.

    Så summa summarum:

    Vill du bli klar med programmet LÄS ETT PROGRAM.

    Vill du oroar dig varje termin över om du ens kommer in på kurserna du behöver så väljer du fristående.
  • Anonym (MS)

    Har inte läst juristprogrammet snabbare, men läst mer än man "får". Oftast krävs det att du först en termin maxar högskolepoäng (45 hp) på det universitet du vill läsa mer, samt klarar av detta rätt bra.

    Sedan är det ju såklart så att du måste se vilka kurser som gåt att läsa samtidigt, en del kurser kan ju ha en annan kurs som ett krav för behörighet, och då kan du ju inte läsa de samtidigt. Räkna också med att om du läser såpass myclet så kommer förmodligen något gällande föreläsningar, seminarier, uppgifter eller tentor krocka. För mig krockade tentor, vilket innebar omtentor i hälften av kurserna få jag inte kunde närvara vid första tillfället. Se till att inga obligatoriska kursmoment överlappar bara, eller om de gör det - kolla om du kan göra en kurs obligatoriska moment vid ett annat tillfälle.

Svar på tråden läsa juristprogrammet snabbare?