• Anonym (#methree)

    Manlig utsatthet för sexuella trakasserier

    I en stor norsk undersökning med 2000 svarande så visar det sig att mäns utsatthet är dubbelt så hög som kvinnornas. Kanske kan vi även få lite fokus på att även män utsätts, och att även kvinnor är förövare? 

    www.vardfokus.se/webbnyheter/2018/februari/manliga-sjukskoterskor-berattar-om-sexuella-trakasserier/

    Som ung i en kvinnodominerad branch var jag själv utsatt. Kvinnor som var två, ibland nästan tre gånger så gamla som mig tog sig friheter, tafsade grovt, kom med skamliga förslag...

    Senaste det hände var på företagets julfest 2017. Jag är nu över femtio och kände plötsligt en hand som klämde på min rumpa. Två gånger. Jag mumlade något om #metoo, men hon och vår kvinnliga arbetskamrat som stod bredvid tyckte att "man måste ju ta chansen!" 

    Finns det fler män här som utsatts?

  • Svar på tråden Manlig utsatthet för sexuella trakasserier
  • Anonym (Jeppe)

    I min familj är det bara männen/pojkarna som utsatts. Särskilt sonen (19 år) tyckte det var jobbigt, men ville inte anmäla då han ?bara skulle bli utskrattad?.

  • Anonym (jag blir förvånad)

    Jag blir förvånad över att läsa detta. Ingen av mina kvinnliga vänner skulle någonsin få för sig något så vidrigt som att tafsa på en man som inte tydligt visat att han är villig att bli tafsad på. Och då menar jag inte ett godtyckligt tyckande från kvinnans sida, utan att man har flirtat flitigt med varandra osv. 

    Är detta sant så är det lika fruktansvärt som att kvinnor blir utsatta för detta av män. (Eller av andra kvinnor för den delen.) 

    Däremot önskar jag att män isf drar igång detta själva, utan att förringa att kvinnor i hög grad blir utsatta för skit från män. Det händer så ofta att män försöker skifta fokus från något kvinnor upplever tillbaka till sig själva igen. Ingen ska behöva bli utsatt oavsett kön. 

  • Anonym (Peter)

    Jag tycker det är jätteviktigt att det lyfts och motverkas -men inte om det bara dyker upp för att förminska kvinnornas kamp, då får jag lite svårt att tro på det.

  • Anonym (Peter)

    Jag jobbar med studenter, varav största delen är män, och vi pratar om utsattheten de kan råka ut för, att högskolans terapeuter är insatta i problematiken och kommer ta dem på allvar.

    Små steg.

  • Anonym (Jeppe)
    Anonym (Peter) skrev 2018-02-17 21:14:43 följande:

    Jag tycker det är jätteviktigt att det lyfts och motverkas -men inte om det bara dyker upp för att förminska kvinnornas kamp, då får jag lite svårt att tro på det.


    Det är ju ändå märkligt att detta ska vara så svårt att tro på. Själv har jag flera gånger haft kvinnor som på fester o.d. tafsat på mig i underlivet - mest för at locka till skratt hos tjejkompisar. Kanske mer besvärande och generande än traumatiskt.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Jeppe) skrev 2018-02-17 21:25:48 följande:

    Det är ju ändå märkligt att detta ska vara så svårt att tro på. Själv har jag flera gånger haft kvinnor som på fester o.d. tafsat på mig i underlivet - mest för at locka till skratt hos tjejkompisar. Kanske mer besvärande och generande än traumatiskt.


    Jag tror på det och jobbar mycket med det MEN jag förstår inte varför det måste komma upp bara i relation till kvinnors utsatthet och förminska denna?
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Jeppe) skrev 2018-02-17 21:25:48 följande:

    Kanske mer besvärande och generande än traumatiskt.


    Här är iofs en stor skillnad: mycket få killar är rädda för att bli misshandlade och/eller våldtagna om de säger ifrån.
  • Anonym (#methree)
    Anonym (Peter) skrev 2018-02-17 21:33:36 följande:
    Här är iofs en stor skillnad: mycket få killar är rädda för att bli misshandlade och/eller våldtagna om de säger ifrån.
    Å andra sidan kan man som man inte svara med en örfil, ett knä eller något annat när det händer som kvinnor kan. 

    En fråga, eftersom du tagit upp det flera gånger nu. Hur SKA man ta upp detta för att inte förminska kvinnor? Jag kan ha fel, men jag eftersom du tar upp det i den här tråden så får jag intrycket att du kanske tycker att jag gör det.
  • Anonym (#methree)
    Anonym (Peter) skrev 2018-02-17 21:33:36 följande:
    Här är iofs en stor skillnad: mycket få killar är rädda för att bli misshandlade och/eller våldtagna om de säger ifrån.
    Förresten, rädd för att bli misshandlad eller våldtagen är jag inte, men misshandlad har jag blivit.

    En kvinna bjöd mig på en drink i baren. När jag inte ville följa med upp på hennes hotellrum efter drinken så gav hon mig en örfil. Min tolkning är att hon tyckte jag var skyldig henne detta.

    En annan kvinna hällde sin drink över mig när jag artigt tackade nej till att dansa med henne.
  • Anonym (lite salt)
    Anonym (#methree) skrev 2018-02-17 21:54:27 följande:

    Å andra sidan kan man som man inte svara med en örfil, ett knä eller något annat när det händer som kvinnor kan. 

    En fråga, eftersom du tagit upp det flera gånger nu. Hur SKA man ta upp detta för att inte förminska kvinnor? Jag kan ha fel, men jag eftersom du tar upp det i den här tråden så får jag intrycket att du kanske tycker att jag gör det.


    Att du väljer att relatera mäns utsatthet till kvinnors i din ts, samt att du valt att travestera metoo i din nick är väl tydliga tecken på det.

    Jag tycker absolut att man ska diskutera mäns utsatthet, men diskussionen ska inte ske på bekostnad av kvinnors utsatthet.
Svar på tråden Manlig utsatthet för sexuella trakasserier