• Anonym (ullaundrande)

    Syns leukumi och hjärntumör på blodprover

    Hej som rubriken lyder
    syns leukumi och hjärntumör alltid på blodprover?

    Vår dotter har haft feber i en månad ont i kroppen blek som bara hejsan ont i huvudet mår till och från illa orkar inte alls lika mkt som förut på akuten tyckte de att hennes pupiller var förstorade
    men de ser inget konstigt med blodproverna och går inte vidare. Jag blir ändå orolig.

  • Svar på tråden Syns leukumi och hjärntumör på blodprover
  • Anonym (Stå på er)
    Anonym (ullaundrande) skrev 2018-02-17 21:04:14 följande:

    Hej som rubriken lyder
    syns leukumi och hjärntumör alltid på blodprover?

    Vår dotter har haft feber i en månad ont i kroppen blek som bara hejsan ont i huvudet mår till och från illa orkar inte alls lika mkt som förut på akuten tyckte de att hennes pupiller var förstorade
    men de ser inget konstigt med blodproverna och går inte vidare. Jag blir ändå orolig.


    Som föregående skrev leukemi syns ofta men hjärntumör syns mig veterligen inte på ett vanligt blodprov, det finns säkert markörer man kan leta efter genom andra typer av blodprov. Men feber i en månad känns ju inte helt bra, går den inte över emellan? Ni får nog vända er till vc i första hand, akuten är nog tyvärr inte rätt forum för att undersöka det här vidare. 
  • Anonym (ullaundrande)

    vårdcentralen har jag inget förtroende för det var dels därför som vi åkte till akuten. Fick pencillin utskrivet förra söndagen när vi varit på vc han tittade henne i örat och sa öroninflammation. ingen snabbsänka eller andra blodprover togs.
    Åkte tillbaka efter 4 dagar då pencillinet inte värkade febern var kvar.
    Då säger nästa läkare, AAA bihålsinflammation, inga prover skulle de ta. Då blev jag rasande och frågade hur de kunde ställa diagnoser genom att bara titta på henne, ok vi kan ta prover om du vill säger läkaren då.
    De tog endast snabbsänka då.
    När tösen två dagar efter ringer till mig och gråter pga ont i benen och huvudvärk samt hölls på att svimma när hon gick upp för trappen så tog jag med henne till akuten.
    Nu är hon piggare, men fortfarande feber och blek med lite huvudvärk.
    Så det kanske är en virus som spökar.
    Feber har hon haft konstant i tre veckor före det så hade hon feber blev feberfri fick feber igen.

  • Anonym (Kolla upp)

    Hur gammal är flickan? Började det som en luftvägsinfektion? Är huvudvärken konstant, eller finns något tillfälle när den försvinner eller försämras? Gör bägge benen ont? Blåmärken eller andra hudutslag?

    I perioder går influensavirus som hos lite mindre barn kan ge ordentliga muskelinflammationer. Segdraget förlopp är inte ovanligt. Tycker ändå detta behöver följas upp om besvären inte försvunnit eller tydligt förbättrats inom ett par dagar.

  • Inisario
    Anonym (ullaundrande) skrev 2018-02-17 21:04:14 följande:

    Hej som rubriken lyder
    syns leukumi och hjärntumör alltid på blodprover?

    Vår dotter har haft feber i en månad ont i kroppen blek som bara hejsan ont i huvudet mår till och från illa orkar inte alls lika mkt som förut på akuten tyckte de att hennes pupiller var förstorade
    men de ser inget konstigt med blodproverna och går inte vidare. Jag blir ändå orolig.


    Nej, men det finns vissa blodmarker som hänvisar till cancersjukdom. Explicit hjärntumör finns nog enbart att diagnostisera på mrt resp ct.
  • Anonym (ullaundrande)

    Hon är 12 år. Inga blåmärken som jag vet. Ont mest i ena knäet. Huvudvärken är konstant men mer vissa dagar mindre andra dagar.
    Det började enbart med feber.
    Idag är hon piggare men ligger ändå mest i soffan. Blek och mörk under ögonen. Men det är klart har man eller har man haft feber så länge så är kroppen inte direkt pigg.
    De kliade sig i huvudet på akuten för de kan inte se på blodproverna något som skiljer sig,

  • Anonym (ullaundrande)

    HB 137
    leukocyter 7.8
    trombocyter 396
    lymfocyter 2.5
    CRP 1.9

    så blodproverna är toppen bra!

  • Inisario

    Vad får dig att resonera kring leukemi eller hjärntumör?

  • Anonym (ullaundrande)

    7/1 såg proverna ut så här

    HB  142
    leukocyter 9.7
    trombocyter 406

Svar på tråden Syns leukumi och hjärntumör på blodprover