• beabuses

    Min hyresvärd vill inte betala deposition

    Hej

    Jag har hyrt i andrahand av en kvinna som har ett förstahandskontrakt. Hon har bott där i 9 år( den är ganska sliten).

    Betalde en deposition på 10.000kr när jag flyttade in. Mitt kontrakt går ut den sista februari men har redan flyttat ut alla mina saker i mitten av december och bor på en annan adress. Betlar fortfarande full hyra fram till sista feb. Min hyresvärd har då utan att meddela gått in i lägenheten. Ringer upp mig och säger att de inte är flyttstädat och vill dra av de på deposition. Ja säger att jag har fortfarande 11 dagar på mitt kontrakt att göra städningen så hon ska inte dra av nånting utan låta mig få städa. Men hon svara att hon redan städat nu och vill ha min nyckel så hon ska lämna in de till svenska bostäder. Ja säger okej du kan få dom. Men jag vill ha hela min deposition först och hyran för dom 11 dagarna som jag betalat för. De vill hon inte ge.

    Hon börjat då påpeka massa fel i lägenheten. Dörr där handtaget är trasigt vilket de varit hela tiden mm. En spricka i handfatet som och har varit där. Och säger att de ska hon dra av från deposition. Jag har inte skadat lägenheten och äg väldigt irriterad över detta.

    Tillslut säger jag okej, strunta i hyran, ge mig deposition så får du nycklarna 11 dagar innan. De vill hon inte, hon säger att hon behöver alla nycklar till En slutbesiktning på lägenheten och när den är klar kan jag få depositionen. (Hon ska alltså inte gå kvar utan har sagt upp sitt kontrakt)

    Jag vill inte ge nycklarna eftersom jag känner migpå att hon inte kommer att betala tillbaka hela beloppet. Och har jag inga nycklar har jag inget alls kvar.

    Lägenheten har besiktats en gång redan när jag bodde där och då åkte hon dit på att tapeten var trasig och fettfläckar på väggen. De var allt, vilket hon anklaga mig för att ha gjort, då påpekade jag att de stod i kontraktet att de redan fanns i lägenheten tog hon tillbaka anklagelsen.

    Så vad gör jag nu? Kommer hon som hyresgäst bli tvungen att betala nånting för tex handfatet? Står inte föreningen gör dessa utgifter?

    Hon kommer ju att skylla dessa grejer på mig som bott där i 9 mån. Eftersom hon bott i 9 ÅR borde de inte räknas som slitage mm?

    Jag vill bara ha tillbaka 10.000kr som jag betalat i samband med att jag ger nycklar.

  • Svar på tråden Min hyresvärd vill inte betala deposition
  • Anonym (Abc)

    Ring hyresgästföreningen.

    Innan du flyttade in, står skadan i handfatet osv med i besiktningen?

  • beabuses

    Nej de står inte med. Har inte lagt märke till nån skada. Vet inte om den ens finns. Kanske ja birde varit mer uppmärksam.

  • EmberEyes

    Allt som inte nämnts i besiktningsprotokollet när du flyttade in (och som du inte anmält inom rimlig tid efter inflytt) borde ha tillkommit under ditt boende.
    Hur skador uppkomna under din boendetid ska hanteras, hur depositionen ska hanteras och liknande borde vara täkt i ditt hyresavtal.

    Jag tycker du ska kontakta hyresgästföreningen och be om råd.

Svar på tråden Min hyresvärd vill inte betala deposition