• Anonym (Johanna)

    Mattips- jag blir galen!

    Med två barn som har autism och båda är matselektiva så hoppar jag snart från balkongen för att slippa laga mat. 

    Barn 1 äter inte: Bönor, linser, ingen form av hoprörd mat, gratänger eller liknande. Vägrar all form av uppvärmd mat, jag kan alltså inte göra storkok och frysa in matlådor. Falukorv. Inget vegetarisk som quorn eller soja alternativ. Köpta hamburgare eller köttbullar, det ska vara hemgjort. Äter pasta men bara utvalda märken. Äter inte kyklingkorv av något slag. Äter inte ris i någon form.

    Barnet är extremt smakkänslig och känner utan problem skillnad på olika sorters mjölk, alltså inte fetthalten utan märken, äter bara bregott och utvalda pålägg.

    Barn 2: Äter inte rött kött i någon form, fågel och fisk går bra, men gärna vegetarisk. äter inte pommes eller potatisklyftor. Äter helst hoprörd mat, som gratänger och vegetarisk köttfärssås. Kan äta upptinad mat. 

    Ingen av barnen äter pannkakor eller våfflor. 


    Att vara kock i det här huset driver mig bokstavligt talat till vansinne, jag vet inte hur många timmar jag lägger ner på planering och matlagning, oftast minst två maträtter per gång, jag är utless på panerad fisk och stekt kyckling, som är i princip det enda som båda äter. 


    Tips på mat mottages med största tacksamhet och om den är billig så gör det inget, mitt matkonto är brutalt. 

    Alla förslag på att i hemlighet byta ut märken kommer jag bortse från för att barnen kommer upptäcka det och det kommer bara orsaka mer problem, vi har redan testat.

  • Svar på tråden Mattips- jag blir galen!
  • Anonym (lkjh)

    Lär dem laga sin egen mat så snart som möjligt är mitt bästa råd. Jag har varit och är i viss mån i den sitsen, men mina barn är vuxna nu. 

    Ett tips är att testa att mixa alla grönsaker om du gör en gryta, min ena klarar inte konsistensen av kokta grönsaker och gillar inte att känna olika konsistenser i munnen, det räcker med köttet och potatisen eller vad man nu har som mat. Äter de soppa är det busenkelt, gör soppa, mixa allt och späd ev till rätt konsistens. Går att variera i det oändliga och typ allt går att mixa slätt. 

    Ett annat är att göra en vegetarisk maträtt men göra någon form av kött till den som inte äter. 

    Som ex så brukar jag koka lök, paprika och morötter i lite vatten. Sedan mixar jag detta och använder som sås. Någon form av kött tillagas bredvid och den som vill ha kött tar kött. Samma om jag gör grytor, då gör jag ibland så att jag tillagar allt i samma gryta, sedan plockar jag bort köttet och mixar reste häller tillbaka köttet och serverar. 

    Det barn som kan äta uppvärmd mat kan du ju göra mer åt när du gör sånt denne äter och frysa in. Bara att ta fram och värma de dagar du gör mat som denne inte gillar. Bulgur, matvete etc kräver minimal tillagning. 

    Försök också göra en matlista, många av de här barnen är fullständigt nöjda med att äta samma saker, en kvinna har bloggat om sin diagnos och hon äter samma mat varje dag. Det gäller bara att se till att man får i sig alla näringsämnen man behöver. 
    Gör du en matlista som gäller alltid, tex varje måndag äter det mest kräsna (inte kräsen i negativ mening utan de kan inte välja detta själva) en viss måltid, ni övriga äter samma eller med viss anpassning (inte potatis utan ris, pasta, bulgur etc), varje tisdag äter ni något annat osv. 

    Då behöver du 'bara' 7 maträtter att förhålla dig till. Till dig själv kan du göra vissa variationer, men då får de andra det som de båda gillar. 

    Tex; 
    Måndag, panerad fisk och tillbehör som passar dem. Du kan äta samma eller något annat, du kan ju göra storkok till dig själv på lördagar tex och ta upp. 

    Tisdag, stekt kyckling med tillbehör till var och en. 

    Onsdag, tomatsås (ha i lök, morötter eller andra grönsaker som de gillar smaken på och mixa sen allt) Gör som soppa om de äter det båda två, ät då med bröd, eller ha som sås till pasta och hemgjorda köttbullar. (Går det att spara smet i kylen och steka dagen därpå så gör det) 

    Torsdag, pannbiffar/hamburgare, serveras med bröd, pasta, potatis eller vad som helst och någon sås gjord på grönsaker, såsen kan också användas som soppa.

    Osv. Får de inte i sig precis alla näringsämnen varje dag så dör de inte av det, försök bara se till att de får det mesta och att det inte är samma som de tappar så att säga. Man får ta till vitaminer om man måste, mina gillade sanasol som små och tar idag vitaminer då och då. 

  • Anonym (lkjh)

    En annan sak jag gjorde när de var små, då visste jag dock inte om diagnosen, var att de fick vara med och laga mat. När äldsta tjejen såg hur en grönsak förvandlades från rå till tillagad så gick det bättre, senare har hon själv kunnat säga varför hon inte kan äta vissa saker och det handlar om konsistensen. Rätt lätt att lösa och sen blev matsituationen mycket bättre. 

    Den andra saknar ibland hela grönsaker i sin mat, men då är det bara att ta bort några så får hon ta dem på sin tallrik. 

    En krydda som jag funnit att många med autism gillar är spiskummin, eller indiska smaker överlag. Jag har arbetat ett antal år med barn som har olika diagnoser, och just spiskummin har alla gillat väldigt mycket. Ingen har ogillat den heller men en hade problem med soppan vi gjorde pga färgen, pga andra ingredienser så var den gul och gul mat tycker den eleven påminner om snor. Han smakade dock en droppe och tyckte inte illa om den men kunde inte förmå sig att äta mer pga färgen. 

  • Anonym (A)
    Anonym (lkjh) skrev 2018-02-18 12:29:12 följande:
    Lär dem laga sin egen mat så snart som möjligt är mitt bästa råd. Jag har varit och är i viss mån i den sitsen, men mina barn är vuxna nu. 

    Ett tips är att testa att mixa alla grönsaker om du gör en gryta, min ena klarar inte konsistensen av kokta grönsaker och gillar inte att känna olika konsistenser i munnen, det räcker med köttet och potatisen eller vad man nu har som mat. Äter de soppa är det busenkelt, gör soppa, mixa allt och späd ev till rätt konsistens. Går att variera i det oändliga och typ allt går att mixa slätt. 

    Ett annat är att göra en vegetarisk maträtt men göra någon form av kött till den som inte äter. 

    Som ex så brukar jag koka lök, paprika och morötter i lite vatten. Sedan mixar jag detta och använder som sås. Någon form av kött tillagas bredvid och den som vill ha kött tar kött. Samma om jag gör grytor, då gör jag ibland så att jag tillagar allt i samma gryta, sedan plockar jag bort köttet och mixar reste häller tillbaka köttet och serverar. 

    Det barn som kan äta uppvärmd mat kan du ju göra mer åt när du gör sånt denne äter och frysa in. Bara att ta fram och värma de dagar du gör mat som denne inte gillar. Bulgur, matvete etc kräver minimal tillagning. 

    Försök också göra en matlista, många av de här barnen är fullständigt nöjda med att äta samma saker, en kvinna har bloggat om sin diagnos och hon äter samma mat varje dag. Det gäller bara att se till att man får i sig alla näringsämnen man behöver. 
    Gör du en matlista som gäller alltid, tex varje måndag äter det mest kräsna (inte kräsen i negativ mening utan de kan inte välja detta själva) en viss måltid, ni övriga äter samma eller med viss anpassning (inte potatis utan ris, pasta, bulgur etc), varje tisdag äter ni något annat osv. 

    Då behöver du 'bara' 7 maträtter att förhålla dig till. Till dig själv kan du göra vissa variationer, men då får de andra det som de båda gillar. 

    Tex; 
    Måndag, panerad fisk och tillbehör som passar dem. Du kan äta samma eller något annat, du kan ju göra storkok till dig själv på lördagar tex och ta upp. 

    Tisdag, stekt kyckling med tillbehör till var och en. 

    Onsdag, tomatsås (ha i lök, morötter eller andra grönsaker som de gillar smaken på och mixa sen allt) Gör som soppa om de äter det båda två, ät då med bröd, eller ha som sås till pasta och hemgjorda köttbullar. (Går det att spara smet i kylen och steka dagen därpå så gör det) 

    Torsdag, pannbiffar/hamburgare, serveras med bröd, pasta, potatis eller vad som helst och någon sås gjord på grönsaker, såsen kan också användas som soppa.

    Osv. Får de inte i sig precis alla näringsämnen varje dag så dör de inte av det, försök bara se till att de får det mesta och att det inte är samma som de tappar så att säga. Man får ta till vitaminer om man måste, mina gillade sanasol som små och tar idag vitaminer då och då. 
    Håller med
Svar på tråden Mattips- jag blir galen!