• Anonym (Lisa)

    Är detta straffbart på nåt sätt?

    Har en bekant som registrerat företag bara för att inte bli nekad heltid på fsk för sitt barn. Hon går bara hemma och jobbar inte.

    Är det straffbart att göra så? Ska jag säga till personalen? (Mina går på samma fsk).

  • Svar på tråden Är detta straffbart på nåt sätt?
  • Anonym (Vän av oordning)

    Vad angår det dig? Jag skulle tycka det var lite psycho-varning på någon som höll på med sådana anmälningar.

  • Anonym (X)

    Så hon har registrerat företag med följd att hon inte får a-kassa, bara för att "slippa" sina barn?

  • Anonym (Vän av oordning)

    Men, som svar på frågan, är det nog inte straffbart att anmäla. Om du kontaktar polisen kan det ju bli fråga om falsk tillvitelse, vilket är ett brott. Men till förskolan/kommunen kan du nog anmäla utan större risk (utöver den jag nämnde i mitt förra inlägg, att du kan uppfattas som säregen).

  • Anonym (A)
    Anonym (Vän av oordning) skrev 2018-02-18 19:49:16 följande:
    Men, som svar på frågan, är det nog inte straffbart att anmäla. Om du kontaktar polisen kan det ju bli fråga om falsk tillvitelse, vilket är ett brott. Men till förskolan/kommunen kan du nog anmäla utan större risk (utöver den jag nämnde i mitt förra inlägg, att du kan uppfattas som säregen).
    Håller med
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Vän av oordning) skrev 2018-02-18 19:49:16 följande:

    Men, som svar på frågan, är det nog inte straffbart att anmäla. Om du kontaktar polisen kan det ju bli fråga om falsk tillvitelse, vilket är ett brott. Men till förskolan/kommunen kan du nog anmäla utan större risk (utöver den jag nämnde i mitt förra inlägg, att du kan uppfattas som säregen).


    Sluta fåna dig. ÄR det straffbart att göra som hon gör? Det är det enda jag vill veta.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (X) skrev 2018-02-18 19:47:35 följande:

    Så hon har registrerat företag med följd att hon inte får a-kassa, bara för att "slippa" sina barn?


    Hon har aldrig jobbat, är ?hemmafru?.
  • Anonym (X)
    Anonym (Lisa) skrev 2018-02-18 20:03:27 följande:

    Hon har aldrig jobbat, är ?hemmafru?.


    Finns inget krav att företag ska gå med vinst för att man ska få ha barnen på fsk, så hur skulle du "bevisa" att hon inte jobbar?
  • Anonym (Villkor)
    Anonym (X) skrev 2018-02-18 20:07:54 följande:

    Finns inget krav att företag ska gå med vinst för att man ska få ha barnen på fsk, så hur skulle du "bevisa" att hon inte jobbar?


    Det finns krav på att man bedriver verksamheten självständigt och har vinstintresse samt att den ska vara långsiktig. Det ringer varningsklockor om ekobrottslighet när Ts beskriver vad väninnan gör.
  • Anonym (Villkor)
    Anonym (Jk) skrev 2018-02-18 19:51:03 följande:

    Herregud... Sköt ditt!


    Varför ska man blunda för människor som utnyttjar våra sociala förmåner och som eventuellt begår brott? Tror du att det är gratis för samhället att människor utnyttjar tjänster som de inte har rätt till?
Svar på tråden Är detta straffbart på nåt sätt?