• Anonym (Lärorik?)

    Vad lär sig era barn i Förskoleklassen (6-årsverksamhet)?

    Hej!

    Jag måste bara få fråga er; vad lär sig era barn i förskoleklassen?

    I F-klassen där mitt barn går, så tycker jag att de är otroligt långsamma på att lära ut. Dessa barn skriker efter kunskap, riktiga lektioner och även läxor - de VILL lära sig! De känner sig stora som äntligen fått börja i skolan.

    Men de lär sig knappt någonting. Hälften av barnen i klassen kan redan läsa, de flesta kan matematik, osv. Ändå sitter de dag ut och dag in och tränar på "veckans bokstav" och "veckans siffra". Dvs de får ett papper på vilket de ska skriva samma bokstav om och om igen, detsamma med siffran.

    Hela klassrummet är uppbyggt som ett lekis. De har fler dockskåp och leksaker, än de har skolböcker.

    Ska det vara så!? Är det så på era barns skolor?

    I vilken stad har ni era barn?

    Snälla, svara i tråden. Jag blir galen på det här snart!
    Mitt barn tycker att det är jättetrist i skolan, för att citat: "jag får inte lära mig nått".
    Barnet såg SÅ mycket fram emot att få börja i skolan. Och så kom det här!? En förlängning av förskolan!?
    (I förskolan hade de till och med mer lärorika "lektioner" än vad de har i skolans förskoleklass).


     


    GAH!

    //Frustrerad!

  • Svar på tråden Vad lär sig era barn i Förskoleklassen (6-årsverksamhet)?
  • Cadencee

    Jag jobbar på skola och i f-klassen där har pedagogen förklarat för mig att det ska vara mest fokus på lek men i lärande form. Sen har de lektioner också, förra veckan tex började dom med en mattebok men exakt hur den boken ser ut vet jag inte :)

  • Anonym (Lärorik?)
    Cadencee skrev 2018-02-19 19:30:51 följande:

    Jag jobbar på skola och i f-klassen där har pedagogen förklarat för mig att det ska vara mest fokus på lek men i lärande form. Sen har de lektioner också, förra veckan tex började dom med en mattebok men exakt hur den boken ser ut vet jag inte :)


    Tack för svar! :)
    Även om det var en aning deprimerande (hur ska svenska barn någonsin kunna konkurrera med övriga länder!?).

    Vilken stad gäller det?
  • Censur

    Första terminen i skolan jobbade min dotters klass mest med att lära känna varandra. De jobbade med känslor och pratade om varandras olikheter och hur man möter det. 

    Det är fortfarande mest lek men de har läxa varje tisdag (frivillig). I skolan har de hittills lärt sig om svampar, ord (sammansatta ord, mellanrum med mera). De mäter saker och lär sig lite allmänt grunderna om det mesta. De räknar och skapar.

    I min bonusdotters klass har de tittat lite på film om kroppen. De räknar också, tittar på bokstäverna och har också lärt sig om just svampar faktiskt. Men annars är där mest lek och kreativt skapande. De är ute mycket och tar till sig mer av kultur i närområdet.

  • Cadencee
    Anonym (Lärorik?) skrev 2018-02-19 19:34:29 följande:

    Tack för svar! :)

    Även om det var en aning deprimerande (hur ska svenska barn någonsin kunna konkurrera med övriga länder!?).

    Vilken stad gäller det?


    Vaggeryds kommun
  • Anonym (Lärorik?)
    Censur skrev 2018-02-19 19:36:26 följande:

    Första terminen i skolan jobbade min dotters klass mest med att lära känna varandra. De jobbade med känslor och pratade om varandras olikheter och hur man möter det. 

    Det är fortfarande mest lek men de har läxa varje tisdag (frivillig). I skolan har de hittills lärt sig om svampar, ord (sammansatta ord, mellanrum med mera). De mäter saker och lär sig lite allmänt grunderna om det mesta. De räknar och skapar.

    I min bonusdotters klass har de tittat lite på film om kroppen. De räknar också, tittar på bokstäverna och har också lärt sig om just svampar faktiskt. Men annars är där mest lek och kreativt skapande. De är ute mycket och tar till sig mer av kultur i närområdet.


    Tack för svar.

    Har du reagerat på att det är "för enkelt"? Dåligt med individanpassning efter kunskap?

    Tycker ofta att de som behöver extra hjälp, får det, medan de som behöver utmaningar inte får det.
  • Anonym (.)

    När min dotter gick i förskoleklass lärde de sig att sitta still och "jobba" ett par timmar om dagen, att gå på toaletten och klä på sig ytterkläderna själva (nej, alla kunde inte det i början) och att gå till matsalen och ta mat själva. Också var det väldigt mycket lek. 

    Jagt tycker det var bra att de fick passa på att leka ett "sista" år. Läsa, skriva och räkna och sådant lärde hon sig ändå hemma. 

  • modsey
    Anonym (.) skrev 2018-02-19 20:18:58 följande:

    När min dotter gick i förskoleklass lärde de sig att sitta still och "jobba" ett par timmar om dagen, att gå på toaletten och klä på sig ytterkläderna själva (nej, alla kunde inte det i början) och att gå till matsalen och ta mat själva. Också var det väldigt mycket lek. 

    Jagt tycker det var bra att de fick passa på att leka ett "sista" år. Läsa, skriva och räkna och sådant lärde hon sig ändå hemma. 


    Kunde inte sagt det bättre!
  • Anonym (Jönköpings kommun)

    Jag jobbar i förskoleklass och det är precis så det är hos oss, och det är så det ska vara också. Förskoleklass är ju förberedande för åk 1. Vi pratar om alfabetet, siffrorna, vi rimmar, vi leker osv. Jag jobbar integrerat i en F-1:a där vi har vissa pass tillsammans med ettorna. Tillexempel utomhuspedagogik, samlingar, temaarbeten osv. De lär sig mycket av ettorna bara genom att vara i deras närhet så de får mycket gratis inför skolstarten. Är det någon i f-klassen som ligger i framkant i vissa ämnen kan hen få gå in i ettornas klassrum och jobba.

  • Anonym (mami)
    Anonym (Jönköpings kommun) skrev 2018-02-19 21:01:06 följande:

    Jag jobbar i förskoleklass och det är precis så det är hos oss, och det är så det ska vara också. Förskoleklass är ju förberedande för åk 1. Vi pratar om alfabetet, siffrorna, vi rimmar, vi leker osv. Jag jobbar integrerat i en F-1:a där vi har vissa pass tillsammans med ettorna. Tillexempel utomhuspedagogik, samlingar, temaarbeten osv. De lär sig mycket av ettorna bara genom att vara i deras närhet så de får mycket gratis inför skolstarten. Är det någon i f-klassen som ligger i framkant i vissa ämnen kan hen få gå in i ettornas klassrum och jobba.


    Ts beskriver ett problem. Det är väl inte meningen att barn ska bli skoltrötta redan vid sex för att det är för enkelt och tråkigt?
  • Anonym (Emmi)
    Censur skrev 2018-02-19 19:36:26 följande:

    Första terminen i skolan jobbade min dotters klass mest med att lära känna varandra. De jobbade med känslor och pratade om varandras olikheter och hur man möter det. 

    Det är fortfarande mest lek men de har läxa varje tisdag (frivillig). I skolan har de hittills lärt sig om svampar, ord (sammansatta ord, mellanrum med mera). De mäter saker och lär sig lite allmänt grunderna om det mesta. De räknar och skapar.

    I min bonusdotters klass har de tittat lite på film om kroppen. De räknar också, tittar på bokstäverna och har också lärt sig om just svampar faktiskt. Men annars är där mest lek och kreativt skapande. De är ute mycket och tar till sig mer av kultur i närområdet.


    Låter som ett fantastiskt upplägg med kunskaper som är viktiga för alla, särskilt som vårt samhälle ser ut.
  • Anonym (Jönköpings kommun)
    Anonym (mami) skrev 2018-02-19 21:07:10 följande:

    Ts beskriver ett problem. Det är väl inte meningen att barn ska bli skoltrötta redan vid sex för att det är för enkelt och tråkigt?


    Då får hon kontakta rektorn. Hos oss har vi inte det problemet med skoltrötta barn.
  • Anakim

    Visst låter det som ett bra upplägg med att förbereda barnen inför skolan och i lugn och ro introducera dem för att sitta still och jobba längre stunder, lära sig ta mat själva i matsalen, ta veckans bokstav etc. Samtidigt önskar jag personligen, som många nämnt i tråden, att det fanns mer individanpassning för de som ligger lite i framkant gällande matte eller att läsa/skriva. Det är ju just under barnens första år i skolan som de brukar vara allra mest nyfikna, vetgiriga och villiga att lära sig saker. Utnyttja det! Låt inte deras utveckling stanna upp, låt dem inte sitta och ha tråkigt bara för att de ska hålla sig i samma tempo som snitteleven. Ge dem utmaningar!

    När jag började förskoleklass kunde jag läsa böcker flytande (egeninlärt, så nej inte pga aktiva föräldrar) och jag fick höra varje dag i förskoleklass att jag inte fick läsa ännu. Jag fick vänta till ettan. Samma med matten, jag kunde räkna till en miljard om jag ville, addera och subtrahera vilka tal som helst. I ettan fick jag TVINGA fröknarna att lära mig multiplikation och division. Multiplikation/division av flersiffriga tal kunde dock inte fröknarna, men de lovade att de skulle ta reda på det åt mig. Jag gav dem ett par månader och sedan satte jag mig ned och luskade ut det själv.

    Resultatet av detta? Det ivriga vetgiriga barnet gav snart upp om idén att lärarna var till för att lära ut saker, utan lärde sig saker helt själv. Efter ett tag började dock lärarnas totala oförmåga till uppmuntran och snarare ren motarbetning (du behöver inte lära dig det där än, ta och rita lite/stirra in i en vägg om du är klar`) göra att barnet tappade intresse för att lära sig. Snart nog gjorde barnet aldrig mer än vad som krävdes av henne, vilket gjorde att hon spenderade 2/3 av lektionerna med att inte göra ett skit, även upp i högstadieåldern.

    (Nu gick det ju bra för mig ändå, eftersom jag ändå spenderade den där 1/3 av lektionen med det jag skulle göra, men tänker på de elever som HELT tappar motivationen och istället börjar skolka etc)

    Så för bövelen, anpassa skolan efter individen och sluta satsa på mediokert!

  • Anonym (sara)

    Hej. 


    Anonym (Lärorik?) skrev 2018-02-19 19:22:43 följande:

    Hej!

    Jag måste bara få fråga er; vad lär sig era barn i förskoleklassen?

    I F-klassen där mitt barn går, så tycker jag att de är otroligt långsamma på att lära ut. Dessa barn skriker efter kunskap, riktiga lektioner och även läxor - de VILL lära sig! De känner sig stora som äntligen fått börja i skolan.

    Men de lär sig knappt någonting. Hälften av barnen i klassen kan redan läsa, de flesta kan matematik, osv. Ändå sitter de dag ut och dag in och tränar på "veckans bokstav" och "veckans siffra". Dvs de får ett papper på vilket de ska skriva samma bokstav om och om igen, detsamma med siffran.

    Hela klassrummet är uppbyggt som ett lekis. De har fler dockskåp och leksaker, än de har skolböcker.

    Ska det vara så!? Är det så på era barns skolor?

    I vilken stad har ni era barn?

    Snälla, svara i tråden. Jag blir galen på det här snart!
    Mitt barn tycker att det är jättetrist i skolan, för att citat: "jag får inte lära mig nått".
    Barnet såg SÅ mycket fram emot att få börja i skolan. Och så kom det här!? En förlängning av förskolan!?
    (I förskolan hade de till och med mer lärorika "lektioner" än vad de har i skolans förskoleklass).


     


    GAH!

    //Frustrerad!


    Bor ni i Malmö? Här finns det en skola som är som du beskriver. 
  • Censur
    Anonym (Lärorik?) skrev 2018-02-19 19:43:38 följande:
    Tack för svar.

    Har du reagerat på att det är "för enkelt"? Dåligt med individanpassning efter kunskap?

    Tycker ofta att de som behöver extra hjälp, får det, medan de som behöver utmaningar inte får det.
    Nej, jag tycker att det är bra anpassat. Min dotter kunde redan läsa och skriva enstaka ord när hon började, nu läser hon hela meningar och skriver. Jag upplever att hon får utvecklas. Min dotter kan även räkna enklare multiplikation, subtraktion och addition och även där får hon en chans att utvecklas lite ytterligare.

    Bonusdotterns skola jobbar annorlunda och jag tycker att de ligger lite efter kunskapsmässigt (barnen går i olika kommuner, jag har arbetat på bonusdotterns skola i mellanstadiet). Däremot får hon utvecklas mycket inom andra områden som har stärkt hennes självkänsla. 
  • Anonym (precis så)

    Jag upplever samma sak för min son. De har mest fri lek hela tiden. Någon sak varje dag (livet i bokstavslandet/SO-aktivitet/NO-aktivitet/matteaktivitet eller något kreativt) och en samling med lite grejer, utöver det mest fri lek. De berättar så engagerat om det lilla de gör, jag tänker att de borde göra dubbelt så mycket! 

    Dessutom är det under den fria leken som konflikter händer... 

  • Fins Mamma
    Anonym (Lärorik?) skrev 2018-02-19 19:34:29 följande:

    Tack för svar! :)

    Även om det var en aning deprimerande (hur ska svenska barn någonsin kunna konkurrera med övriga länder!?).

    Vilken stad gäller det?


    Forskning visar att lek underlättar för lärandet.
    ?
  • Anonym (My)

    Det var mest lek och det var bra. Mina barn läste redan och lek är bra, det var en stor fin skolgård och skogen intill.

    I klass 1 hade de olika böcker för de som kunde läsa och andra.

  • Anonym (Skolan från förr)

    Oj, va frustrerande för barnen som redan kan.

    Jag kunde räkna, läsa, skriva och prata engelska när jag började skolan. Vi hade precis samma upplägg i skolan som du beskriver och det här var över 20 år sen för min del.

    Fick ett erbjudande om att börja ett år tidigare men min mamma tyckte jag skulle ha ett sista lekår.

    Det var verkligen ett dåligt beslut för min del.

    Jag blev rastlös, uttråkad och började ogilla att gå till skolan.

    Läraren sa att jag aldrig skulle få bra betyg och försökte sätta mig på plats hela tiden.

    Den kreativitet jag hade för skapandet trycktes ner för att jag skulle göra som alla andra.

    Det påverkade mig hela skolgången.

    Började skolka tidigt.

    När jag sen började få betyg så satte jag högsta betyg utan problem men skolkade i alla fall då jag tappat respekten för lärandet i skolan.

    Min räddning blev komvux för att lägga till ämnen utöver min läroplan. Intressanta ämnen för mig.

    Då fick jag upp suget för universitetet. Annars hade jag nog inte studerat mer.

    Fick höra för några år sen att det inte där ett ovanligt fenomen för barn som är tidiga i utvecklingen men måste tryckas ner i en mall de inte passar i. Dessa elever antas vara efter istället för begåvade. Men nu kanske lärarna är mer utbildade för att identifiera detta.

    För mitt barn kommer jag ha en nära relation med läraren för att se så barnet mår bra på den nivån hen befinner sig.

    Barnet visar redan tecken på samma sak som för mig i sitt lärande. Men som realist tänker jag inte anta att mitt barn behöver hoppa över en klass fören det är dags att se över kunskaperna inför skolan. Har nu för mig att det även finns testet för sånt här i skolan.

    Mitt råd är att prata med läraren om ditt barn är frustrerat. Om du är nyfiken på hur kommande upplägg ser ut så kan de nog hjälpa dig i den frågan.

    Om hon eller han trivs och det inte är några konstigheter så behövs det nog inte :)

  • Fru Ve

    Min son har ungefär liknande upplägg i sin f-klass med "veckans bokstav" och sådant. De jobbar inte med läroböcker alls utan genom lek. Min son har väldigt lätt för sig och kan redan läsa enkla böcker och matematik som är för ett par årskurser högre. Han har fått anpassad undervisning genom att han får gå till klass 1 och ha matte med dem. Då får han också räkna i deras mattebok. Detta har fungerat väldigt bra. Men det är för att vi som föräldrar tagit upp detta och krävt att han fått träffa specialpedagogen, då vi såg redan innan han började f-klass att han skulle bli understimulerad annars.

    Har förstått att det är väldigt olika vad barnen i klassen kan. En del kan inte ens alla bokstäver och en del kan läsa obehindrat. Så det är nog svårt i en och samma klass att ha en "lagom" nivå. Det vore egentligen bättre att man delade in barn i klasser efter kunskap och inte efter ålder tycker jag.

Svar på tråden Vad lär sig era barn i Förskoleklassen (6-årsverksamhet)?