• Humlan75

    42 år och vill ha barn nr 3- IVF?

    Hej,

    Fyller till sommaren 43 år och har redan 2 fantastiska barn på 4 och 7 år. Jag har inte kunnat släppa tanken lånat skaffa ett sista barn. Jag och mannen har haft oskyddat sex sedan senaste barnet kom och försökt pricka in alla ägglossningar, men jag antar att kroppen börjar säga till att jag är för gammal för att skaffa fler barn, dock känner jag mig som 25 i både kropp och själ.. Kontaktade en IVF avdelning där vi kan få hjälp om vi betalar själva (37000kr).

    Är det galet att jag kan tänka mig betala så mkt pengar vid denna ålder för att få barn nr 3?

  • Svar på tråden 42 år och vill ha barn nr 3- IVF?
  • Anonym (Anna)

    Helt ärligt, i din situation skulle jag gett upp tanken på ett till barn om det inte blev till på naturligt sätt. Det är mycket pengar och en jobbig process, inte ens säkert det lyckas på första försöket heller. Njut av dina barn.

    Ivf vid 42 skulle jag gjort om jag inte redan hade barn eller kanske kanske om jag bara hade ett.

  • Klora
    Humlan75 skrev 2018-02-20 00:29:44 följande:

    Hej,

    Fyller till sommaren 43 år och har redan 2 fantastiska barn på 4 och 7 år. Jag har inte kunnat släppa tanken lånat skaffa ett sista barn. Jag och mannen har haft oskyddat sex sedan senaste barnet kom och försökt pricka in alla ägglossningar, men jag antar att kroppen börjar säga till att jag är för gammal för att skaffa fler barn, dock känner jag mig som 25 i både kropp och själ.. Kontaktade en IVF avdelning där vi kan få hjälp om vi betalar själva (37000kr).

    Är det galet att jag kan tänka mig betala så mkt pengar vid denna ålder för att få barn nr 3?


    Det är bara du själv som kan svara på din fråga, men rent spontant tänker jag att varför inte? Jag börjar närma mig 39 år, min man och jag skall påbörja IVF-behandling nu som vi bekostar själva
  • Litenkotte

    Lite samma sits här... 42 år och har ett barn sedan tidigare. Har nytt förhållande sedan några år tillbaka med en 9 år yngre man, som inte har några barn. (och som så gärna vill ha) Har försökt att bli gravida under en längre tid och börjar ge upp hoppet... Hade tidigt missfall i höstas. Följer lite trådar för oss över 40 och kan behöva lite pepp från andra. Funderat på IVF, men som sagt kostar det massor och känns som att ett missfall eller om något går snett efter ett sånt ingrepp, skulle kanske allt kännas ännu värre. (som att det inte alltid är hemskt nog) Tiden bara går och går och det känns lite hopplöst. Känns som att det är försent, men hoppas varje månad. Skönt att se och läsa att man inte är ensam. 

  • Humlan75

    Hej tjejer och tack för svar!

    Klora- har ni försökt få barn länge och fått de ?gratisgånger? man väl blir erbjuden med ivf?

    Får jag fråga hur mycket er ivf behandling kommer kosta?

    Litenkotte-känner samma sak, tiden bara går och det känns som det snart verkligen är för sent..hoppas varje månad på att mensen inte ska komma..

    Säger detsamma att det var skönt att läsa att det finns fler i liknande sits..

  • Anonym (:-))

    Men varför inte! Dock ska du ju vara medveten om att sannolikheten att det går är rätt låg även om ni kör IVF. Om du däremot kan tänka dig äggdonation är chansen mycket bättre. Det finns många kliniker utomlands som kan hjälpa till med sådant.


    Vi har tre barn. Jag är 38 . Vi har försökt få ett till nu i ett och ett halvt år. Nu går vi på IVF som vi bekostar själva.

  • Klora
    Humlan75 skrev 2018-02-26 21:06:43 följande:

    Hej tjejer och tack för svar!

    Klora- har ni försökt få barn länge och fått de ?gratisgånger? man väl blir erbjuden med ivf?

    Får jag fråga hur mycket er ivf behandling kommer kosta?

    Litenkotte-känner samma sak, tiden bara går och det känns som det snart verkligen är för sent..hoppas varje månad på att mensen inte ska komma..

    Säger detsamma att det var skönt att läsa att det finns fler i liknande sits..


    Nej, vi får bekosta detta själva. detta för att jag steriliserade mig för 7 år sedan utav anledningar som jag lämnar utanför detta en IVF kommer kosta 33 000kr. vi har inte gjort några försök än. Utan vi skall starta upp detta snart.
  • Litenkotte
    Humlan75 skrev 2018-02-26 21:06:43 följande:

    Hej tjejer och tack för svar!

    Klora- har ni försökt få barn länge och fått de ?gratisgånger? man väl blir erbjuden med ivf?

    Får jag fråga hur mycket er ivf behandling kommer kosta?

    Litenkotte-känner samma sak, tiden bara går och det känns som det snart verkligen är för sent..hoppas varje månad på att mensen inte ska komma..

    Säger detsamma att det var skönt att läsa att det finns fler i liknande sits..


    Humlan75 - Hur har det gått? Gått vidare med IVF? Vore lite skönt att höra om det är fler i samma ålder som funderar på detta. Känner dock någon sorts ångest i att ens börja gräva i det. Tänker att "ja, men nästa månad kanske det tar sig..." och så kommer mensen. Tillbaka till ruta ett och man tänker en chans till, sen... Sen vaddå?! IVF kanske är en lösning, men vet inte vad som hindrar mig att orka ta det vidare. Så rädd för vilka reaktioner jag ska mötas av. Enklare att "råka" bli gravid i vår ålder (min rädsla av allmänhetens tankar osv). Känner ju mig inte alls gammal, är i betydligt bättre form och hälsa än när jag blev gravid i 29-års åldern. 

    Läste fö att regeringen föreslår ändringar för regler om adoption. Det var verkligen på tiden. Som sambo kan man i dagsläget inte adoptera, men som ensamstående eller samkönade äktenskap går det bra. Dessutom kommer åldern inte alls vara en gräns på samma sätt längre i det nya förslaget. Heja! Kanske är det där man hamnar till slut. Kan absolut tänka mig det som en lösning också. 
  • Humlan75

    Hej igen,

    Lite sent svar men gick inte vidare med IVF men fick metformin utskrivet för min övervikt och efter 2 månader blev jag gravid på naturlig väg.

    Är nu i vecka 7 :).

    Hur går det för er andra? Håller tummar och tår för er som önskar ett + snarast!

  • Litenkotte
    Humlan75 skrev 2018-10-22 21:42:29 följande:

    Hej igen,

    Lite sent svar men gick inte vidare med IVF men fick metformin utskrivet för min övervikt och efter 2 månader blev jag gravid på naturlig väg.

    Är nu i vecka 7 :).

    Hur går det för er andra? Håller tummar och tår för er som önskar ett + snarast!


    Vad kul! Grattis!!! Vi har gjort en fertilitetsutredning och fick svaret oförklarlig barnlöshet. Med tanke på min ålder trodde jag inte vi skulle få hjälp, men vi erbjöds ett IVF-försök eftersom det visade sig på både blodprov och VUL att jag hade bra äggreserv. På måndag den 5/11 ska jag börja med nässpray och det blir att kämpa sig genom det långa protokollet. Nervös och livrädd att all denna slit och insats i pengar ska sluta utan graviditet eller missfall. Eftersom vi bara får ett försök, känns det extra tufft.
  • Humlan75

    Åh kommer hålla alla tummar och tår jag har för er att allt kommer gå er väg framöver!

    Hur ser ?stegen? ut framöver för er?

    All all aaall lycka till er nu!!

  • Litenkotte
    Humlan75 skrev 2018-11-02 08:31:57 följande:

    Åh kommer hålla alla tummar och tår jag har för er att allt kommer gå er väg framöver!

    Hur ser ?stegen? ut framöver för er?

    All all aaall lycka till er nu!!


    Kämpar för fullt och är mitt i behandlingen. Kört nässpray i två veckor nu och tog blodprov/östradiol i morse och inväntar nu samtal för att börja ta sprutor, troligen nu på onsdag. Haft huvudvärk och känt mig förkyld, har nog någon allergisk reaktion mot nässprayen tyvärr. Idag blev huvudvärken så sjukt jobbig att jag var tvungen att lämna jobbet. Men i övrigt har det ändå funkat att ha ett hyfsat normalt vardagsliv. Tränat och hållit igång. Får väl se hur man mår när det är dags för sprutorna. Mest jobbigt är ändå väntan och att inte veta om något ska funka överhuvudtaget. Psykiskt rätt påfrestande. Dessutom att man inte delar detta med någon, annan än med min sambo. Sen alla dessa glöggfester och annat som man nu måste försöka ducka för eller ha förklaringar till varför man inte dricker (galet att det ska behöva vara så...) Om allt går vägen och det blir både äggplock första dagarna i december och om något befruktat sätts tillbaka - så hoppas jag på ett plus lagom till julafton. ????
  • Anonym (:-))
    Litenkotte skrev 2018-11-19 21:14:01 följande:
    Kämpar för fullt och är mitt i behandlingen. Kört nässpray i två veckor nu och tog blodprov/östradiol i morse och inväntar nu samtal för att börja ta sprutor, troligen nu på onsdag. Haft huvudvärk och känt mig förkyld, har nog någon allergisk reaktion mot nässprayen tyvärr. Idag blev huvudvärken så sjukt jobbig att jag var tvungen att lämna jobbet. Men i övrigt har det ändå funkat att ha ett hyfsat normalt vardagsliv. Tränat och hållit igång. Får väl se hur man mår när det är dags för sprutorna. Mest jobbigt är ändå väntan och att inte veta om något ska funka överhuvudtaget. Psykiskt rätt påfrestande. Dessutom att man inte delar detta med någon, annan än med min sambo. Sen alla dessa glöggfester och annat som man nu måste försöka ducka för eller ha förklaringar till varför man inte dricker (galet att det ska behöva vara så...) Om allt går vägen och det blir både äggplock första dagarna i december och om något befruktat sätts tillbaka - så hoppas jag på ett plus lagom till julafton. ????

    Heja heja! Håller alla tummar. Tänk också på att om det inte går på färskförsök så kan det gå på frysförsök om ni får några till frysen. 


    /snart 39 och gravid i v11 med en fryst blastocyst

  • Anonym (Barnlängtan)
    Humlan75 skrev 2018-10-22 21:42:29 följande:

    Hej igen,

    Lite sent svar men gick inte vidare med IVF men fick metformin utskrivet för min övervikt och efter 2 månader blev jag gravid på naturlig väg.

    Är nu i vecka 7 :).

    Hur går det för er andra? Håller tummar och tår för er som önskar ett + snarast!


    Grattis vad kul att höra!

    Jag är 40 och jag och min sambo planerar en liten. Jag har två barn sedan tidigare som är 8 och 10. Han har inga barn.

    Vi längtar båda supermycket efter en liten och ska börja försöka snart. Hoppas så innerlig att det går! Det är så roligt att höra om alla som lyckats bli gravida på naturlig väg efter 40, det ger hopp. :)
  • Anonym (Såklart)

    Känner du att du vill ha ett till barn och du/ni har råd är det såklart du ska testa! Jag hade gjort det utan tvekan! Hoppas att det löser sig för er och att ni får ert efterlängtade barn 

  • Anonym (Anonym)

    Hur går det för er, Litenkotte, Humlan och övriga?

    Själv är jag 42 år och är i de första staplande stadiet där jag försöker räkna ut vart jag ska vända mig för att få hjälp. Ringde länssjukhuset här i Jönköpings län och de hänvisade till mottagningen för infertilitetsutredningar. Men på deras hemsida står det att kvinnan får vara max 40 år och mannen 55 för att en.utredning ska påbörjas. Min man är ett år yngre än mig. Är det alltså enbart privata mottagningar som gäller vid vår ålder? Hur började ni andra?

  • Humlan75

    Hej,

    Fick tyvärr missfall i fredags eller missed abortion, var i v 11+0 men fostret hade tydligen dött i v.8.

    Kroppen stötte ut allt i helgen och jag slapp skrapning. Nu ska jag sörja ett tag sen ska vi jobba på bebis igen.

    Håller tummarn för er alla inklusive mig själv :).

  • Litenkotte
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-29 16:18:07 följande:

    Hur går det för er, Litenkotte, Humlan och övriga?

    Själv är jag 42 år och är i de första staplande stadiet där jag försöker räkna ut vart jag ska vända mig för att få hjälp. Ringde länssjukhuset här i Jönköpings län och de hänvisade till mottagningen för infertilitetsutredningar. Men på deras hemsida står det att kvinnan får vara max 40 år och mannen 55 för att en.utredning ska påbörjas. Min man är ett år yngre än mig. Är det alltså enbart privata mottagningar som gäller vid vår ålder? Hur började ni andra?


    Jag är 43 år och vi fick hjälp med utredning och ett försök med IVF (Ruvardag 6 efter återföring av embryo den 10/12). Om jag vore er skulle jag inte vänta en dag till... Själv är jag lite bitter över att vi bara försökte och försökte och hoppades varje månad i två år. Alldeles för länge. Kontakta närmaste privata fertilitetsklinik så får ni nog hjälp. 
  • Litenkotte
    Humlan75 skrev 2018-12-06 21:41:08 följande:

    Hej,

    Fick tyvärr missfall i fredags eller missed abortion, var i v 11+0 men fostret hade tydligen dött i v.8.

    Kroppen stötte ut allt i helgen och jag slapp skrapning. Nu ska jag sörja ett tag sen ska vi jobba på bebis igen.

    Håller tummarn för er alla inklusive mig själv :).


    Humlan75, så tråkigt att höra. Verkligen. Lider med dig. Kämpa på! Håller tummarna ni får fler chanser. Själv går jag runt och är stressad över hela situationen. Vi fick ut 13 ägg, 5 blev befruktade och i måndags satte vi in ett 3 dagars embryo. Resterande 4 skulle odlas vidare till dag 5... Fick ett brev i brevlådan i fredags där vi fick veta att inga hade klarat sig till frysen. Blev ett sånt tungt besked, eftersom då vet vi nu att det som (förhoppningsvis fortfarande) ligger i min livmoder är vår sista chans. Hade hoppats på något till frysen. En back up skulle gjort mig mycket lugnare. Nu ska vi plågsamt vänta fram till testdag 28/12 och är livrädd att mensen ska komma varje dag. Varje toalettbesök känns jobbigt. Dessutom har jag fått vattniga flytningar av Lutinus som ska tas tre gånger per dag, så man tror ju ibland att man kanske börjat blöda. Sen jul mitt i allt detta. Läser på olika forum om hur en del testar innan testdag och har funderat så mycket på detta. Men jag vet inte om det kanske är lika bra att vänta över julafton ändå. Och andra sidan är ju dåliga besked sjukt jobbiga oavsett dag.
  • Kellie13
    Anonym (Anna) skrev 2018-02-20 05:50:48 följande:

    Helt ärligt, i din situation skulle jag gett upp tanken på ett till barn om det inte blev till på naturligt sätt. Det är mycket pengar och en jobbig process, inte ens säkert det lyckas på första försöket heller. Njut av dina barn.

    Ivf vid 42 skulle jag gjort om jag inte redan hade barn eller kanske kanske om jag bara hade ett.


    kunde inte sagt det bättre själv!
  • Anonym (41 år)

    Hej!
    Hur gick det för er i tråden? Nån som är kvar på forumet och vill uppdatera? 
    /JB

Svar på tråden 42 år och vill ha barn nr 3- IVF?