• LillaOops

    Vill inte ha hans pengar.

    Hej.

    Detta kanske är en konstig tanke.

    Jag har valt att behålla detta barnet trots att jag å pappan inte är ihop längre.

    Jag vill inte att han ska känna sig tvingad att betala för ett barn JAG valt att behålla. Det känns inte rättvist mot honom att tvinga honom att betala.

    Nu till min fråfa... Måste han betala? Eller han vi komma överens att han inte behöver det.

    Hoppas någon här kan hjälpa mig med detta dilemma.

    Kram

  • Svar på tråden Vill inte ha hans pengar.
  • sextiotalist

    Det är inte ditt barns pengar som du får förvalta. Självklart ska ditt barn ha underhåll från sin andra förälder, behöver du inte använda pengarna, så kan du sätta in pengarna på ett konto.
    Kommer du förneka barnet arvet efter pappan också?

  • LillaOops

    Jag vill att han ska stå som pappa, men om han inte vill vara delaltig så vill jag inte tvinga honom att betala. Detta är ju mitt beslut att behålla, ett beslut jag tog utan att höra vad han ville. Jag vet att jag inte kan få pengar av FK men jag vill inte att han ska känna sig tvingad lixom

  • sextiotalist
    LillaOops skrev 2018-02-21 14:57:31 följande:

    Jag vill att han ska stå som pappa, men om han inte vill vara delaltig så vill jag inte tvinga honom att betala. Detta är ju mitt beslut att behålla, ett beslut jag tog utan att höra vad han ville. Jag vet att jag inte kan få pengar av FK men jag vill inte att han ska känna sig tvingad lixom


    Nu tänker du väldigt avigt. Som förälder är du skyldig att ge alla möjligheter att låta ditt barn få känna sin pappa. Han kommer alltid ha "rätten" att få lära känna sitt barn.

    Ett barn kostar pengar, visserligen så kan man gå runt, men se det som han bidrar med som möjlighet att ge ditt barn en bra start.
    De som är ensamstående föräldrar kan säkert vittna om att det är mentalt jobbigt att vara den enda tryggheten (mentalt och ekonomiskt) för ens barn (även om det kanske är frivilligt för alternativet är kanske mycket sämre).
  • LillaOops

    Klart han ska få vara delaktig i sitt barns liv om han vill. Men vill han inte så vill jag inte att han ska känna sig skyldig att betala. Ekonomiskt klarar jag det utan honom och har enorm stöttning av min familj. Jag blev gravid trots p-piller. Han gjorde slut i sep och jag blev gravid i dec.

  • Plattfoten

    Hej! Jag känner igen mig jättemycket i det du skriver. För pappans skull tycker jag du ska låta honom betala. Pappan kommer en dag få en relation till barnet, och den kommer bli bättre om pappan känner att har bidragit. Så

    För pappans skull, för att han i framtiden inte ska skämmas inför sitt barn. Låt honom betala och även försök få dem att träffas någon gång per vecka/ månad.

    Även om pappan inte förstår det nu så kommer han troligtvis vara väldigt stolt och glad för sitt barn en dag. Och känna väldigt mycket kärlek. Och tom tacka dig för att du inte gjorde abort. Och då kommer det kännas bra för honom att inte behöva säga att han inte betalat varken underhåll eller hjälpt till. Så för pappans skull, låt honom bidra.

    Men ta det sen när barnet är fött och situationen är mer verklig för honom och dig. Grattis till graviditeten!

  • Tow2Mater
    LillaOops skrev 2018-02-21 15:16:32 följande:

     Han gjorde slut i sep och jag blev gravid i dec.


    Hur lyckades du med det?
  • SofieJ

    Jag förstår hur du resonerar TS. Jag hade känt precis likadant!

    Men om den här mannen är registrerad som pappa till barnet, så kan han ju välja att vara delaktig längre fram i tiden, oavsett vad ni kommit överens om nu. Då är det inte riktigt rättvist att du ska ha försörjt barnet under de tidiga åren och sen kommer han inglidandes och skördar frukten som du jobbat så hårt för.

    För att vara säker på att det inte händer kan du inte uppge honom som pappa... Men som någon annan nämnde, då blir barnet utan arv.

  • Plattfoten
    SofieJ skrev 2018-02-21 22:16:42 följande:

    Jag förstår hur du resonerar TS. Jag hade känt precis likadant!

    Men om den här mannen är registrerad som pappa till barnet, så kan han ju välja att vara delaktig längre fram i tiden, oavsett vad ni kommit överens om nu. Då är det inte riktigt rättvist att du ska ha försörjt barnet under de tidiga åren och sen kommer han inglidandes och skördar frukten som du jobbat så hårt för.

    För att vara säker på att det inte händer kan du inte uppge honom som pappa... Men som någon annan nämnde, då blir barnet utan arv.


    Jag tror man måste uppge vem som är pappa, annars blir det polisutredning. Däremot kan du ha enskild vårdnad. Då får man alla föräldradagar och bestämmer var barnet ska bo och gå i skolan. Oavsett val får barmet arv.
  • Tveksamt
    Tow2Mater skrev 2018-02-21 22:00:03 följande:

    Hur lyckades du med det?


    Är det så svårt att förstå? De gjorde slut i september men träffades och låg med varandra ändå... Är inte direkt första gången någon har sex med ett ex...
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • KaptenOhoy
    Tow2Mater skrev 2018-02-21 22:00:03 följande:

    Hur lyckades du med det?


    Galen idé, men vad sägs om att de hade sex, trots att de inte var tillsammans längre? Tror du det kan vara möjligt?
  • SofieJ
    Plattfoten skrev 2018-02-21 22:24:24 följande:

    Jag tror man måste uppge vem som är pappa, annars blir det polisutredning. Däremot kan du ha enskild vårdnad. Då får man alla föräldradagar och bestämmer var barnet ska bo och gå i skolan. Oavsett val får barmet arv.


    Det stämmer! Dock är det inte polisen som utreder, utan Socialnämnden. Ber om ursäkt.

    Socialnämnden kommer enbart lägga ner utredningen av faderskapet om:

    1, Det under utredningen framstår som omöjligt att få in tillräckliga uppgifter för att kunna bedöma vem som är pappa

    2, Det utifrån omständigheterna framstår som meningslöst att få faderskapet fastställt av domstol

    3, Barnet har adopterats bort av modern i enlighet med reglerna för adoption

    4, Det utifrån omständigheterna visar sig att det bara skulle vara till skada för barnet att utredningen fortsatte eller att utredningen skulle utsätta modern för sådana psykiska påfrestningar att hennes hälsa är i fara, se 2 kap. 7 § 1 st. FB.
  • Chianti
    LillaOops skrev 2018-02-21 14:33:16 följande:
    Hej.

    Detta kanske är en konstig tanke.

    Jag har valt att behålla detta barnet trots att jag å pappan inte är ihop längre.

    Jag vill inte att han ska känna sig tvingad att betala för ett barn JAG valt att behålla. Det känns inte rättvist mot honom att tvinga honom att betala.

    Nu till min fråfa... Måste han betala? Eller han vi komma överens att han inte behöver det.

    Hoppas någon här kan hjälpa mig med detta dilemma.

    Kram
    Föräldrarna gör själva upp om det ekonomiska ansvaret. Om du  inte ber om pengar så behöver han inte heller betala. Det är först när en förälder vänder sig till försäkringskassan som myndigheten lägger sig i era finansiella förehavanden. Du kommer bli hänvisad till att be pappan om underhåll om du söker socialbidrag, men annars finns inget som staten lägger sig i utan att du ber dem.
  • LillaOops
    Tow2Mater skrev 2018-02-21 22:00:03 följande:

    Hur lyckades du med det?


    Vi va tvungna att bo ihop tills nu och vårat sex va så bra lixom.
  • LillaOops

    Nu kanske han till å med slipper bli pappa :( ????

    Va hos bm idag. Pratade om mina små blödningar. Hon tog ett ultraljud och kunde inte riktigt få fram livmodern eller få en klar bild av den och hon kunde inte helt få fram om det fanns ett foster där :(. Hon sa att urinblåsan låg lite för. Hon sa antingen är jag inte så långt gången som jag tror, eller så gömmer de sig å bara kan ses med vaginalt ultraljud eller så har graviditeten stannat av i tidig vecka ????

    Får snällt vänta till nästa fredag för att göra ett vaginalt ultraljud.

Svar på tråden Vill inte ha hans pengar.