• Tjejerna2

    Hur mycket ansvar ger ni eran 8-10-åring?

    Nyfiken på hur mycket ansvar och hemuppgifter ni ger era barn mellan 8 och 10 år. Jag är ensamstående på heltid och sönderstressad mellan ca 06-01 på vardagarna, och behöver verkligen hjälp hemma innan jag kraschar i väggen ännu en gång.

    Jag har skrivit upp förslag till mina barn om hur man kan hjälpa till hemma, med belöningar, men just nu verkar det bara funka med att duka till middagen och packa sin skolväska på morgonen.

    Skulle jag inte kunna begära lite till? Iallafall av 10-åringen? Tänker på vad jag själv gjorde när jag var 9-10 år och dukade, dammsög, tvättade och mer än så. (Och inte fick jag nån belöning för det ????)

    Kommer det upp något oförväntat så sprängs ju hela mitt huvud..

    Så hur mycket ansvar är normalt att ge sin 8- och 10-åring?

  • Svar på tråden Hur mycket ansvar ger ni eran 8-10-åring?
  • Anonym (2 barn)

    Nu är ju inte ens mina barn så gamla. Men självklart kan du ge dom mer ansvar. Mina barn är 6 år och 7 år gamla Dom gör dessa saker

    - Rummet ska va städat innan läggdags

    - Stor städning 1 gång i v i deras rum

    - Hjälper till med tvätt och hänger in sin

    - Dukar alltid av o ställer in i diskmaskin

    - 1 gång i veckan dammsuga huset

    - 1 gång i veckan skura huset

    Dom 2 ovanstående är för dom vill själva oftast får ja göra om det men dom försöker i alla fall.

    Dom brukar vilja ha sin belöning i iPad tid istället för pengar eller liknande . Sen ibland kommer dom och frågar om dom kan få göra något för att tjäna pengar som dom vill stoppa i sin spar gris . Då brukar jag hitta på lite olika saker vi har då belöning på 2:- 5:- 10:-

  • Fjäril kär

    Min 10-åring :

    Plockar undan sina egna saker efter användning alternativt plockar ihop allt vid sänggående

    Dammsuger på eget initiativ lite då och då samt när jag ber om det

    Gör sin egen frukost och mellanmål, kan hantera både spis,stekpanna och micro och är inte beroende av färdig middag på bordet. Mat är inget problem om jag har annat bokat.

    Självgående till/från skolan

    Tar eget ansvar för läxor

    Duschar/badar på eget initiativ

    Bäddar sängen

    Hjälper till i köket och i tvättstugan

    Hanterar egna pengar (200 kr/månad)

    Detta är saker han är uppvuxen med och ser det inte som konstigt eller jobbigt.

  • tvillingmammaVastmanland

    Det går ju inte att säga något generellt, barn mognar i väldigt olika takt.

    Du får väl prova att ge dem lite ansvar i taget och se vad de klarar.

  • Anonym (AB Familjen Nilsson)

    Hos oss handlar det om att alla tar sitt eget ansvar för hemmet oavsett ålder. Diska, gå ut med sopor, tvätta, handla , dammsuga osv är allas ansvar.

    Jag som vuxen får ingen belöning för att jag bäddar min egen säng eller lagar middag, sånt ingår i AB Familj & hushåll och därmed är såna saker inte förhandlingsbart eller mutbart.

    Däremot finns konsekvenser om något slarvas med eller inte görs och det drabbar ju alla. Köper ingen mjölk på kvällen finns det ingen frukost, dammsuger ingen köket blir det rännskita på katten , hängs inte tvätten blir det inga träningskläder dagen efter, skitiga kläder under sängen blir givetvis inte tvättat... Osv..

    Så hos oss har 10-åriga tvillingarna ungefär samma ansvar som vi vuxna.

  • Lena

    Vår tioåring lagar mat en gång i veckan. Plockar ur diskmaskinen en gång. Städar sitt rum. Hjälper till med tvättvikning mm.

  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (AB Familjen Nilsson) skrev 2018-02-21 19:31:41 följande:

    Hos oss handlar det om att alla tar sitt eget ansvar för hemmet oavsett ålder. Diska, gå ut med sopor, tvätta, handla , dammsuga osv är allas ansvar.

    Jag som vuxen får ingen belöning för att jag bäddar min egen säng eller lagar middag, sånt ingår i AB Familj & hushåll och därmed är såna saker inte förhandlingsbart eller mutbart.

    Däremot finns konsekvenser om något slarvas med eller inte görs och det drabbar ju alla. Köper ingen mjölk på kvällen finns det ingen frukost, dammsuger ingen köket blir det rännskita på katten , hängs inte tvätten blir det inga träningskläder dagen efter, skitiga kläder under sängen blir givetvis inte tvättat... Osv..

    Så hos oss har 10-åriga tvillingarna ungefär samma ansvar som vi vuxna.


    För mig låter detta helt orimligt. Så är det inte i vår familj. Här tar vi vuxna ansvar och barnen får vara barn.
  • Fins Mamma

    Dottern har egentligen gjort allt (Men inte alltid) sedan minst 10 årsålder.

    Ni hat jag blivit sambo och hon tonåring ännu gör hon knappt något *haha*


    ?
  • modsey

    Hos oss ansvarar de vuxna med mer än barnen som också de är tvillingar på snart 10 år. De gör sina läxor, kommer i håg när det ska med gympakläder till dkolan. Hjälper till lite med matlagning. Efter skolan går de hem, fixar lite med sina djur. Går ut med sopor när jag ber dem.

    Inga fasta sysslor direkt och jag ( o pappan ) skötet tvätt, matlagning, handling och sånt) går till o med upp 1 timme före dem och dukar fram god frukost, kokar kaffe och gör klart typ allt innan jag väcker dem.

  • Gryntroll

    Vi har varit slappa med kraven på att hjälpa till.

    Dottern är 8 och fixar sig själv och gör ibland sin egen frukost innan skolan, hon gör sig mellanmål när hon kommer hem efter skolan (går hem själv vid 15/15:30). Gympapåsen fixar jag.

    I hushållet hjälper hon ibland till att duka och duka av, ibland gör hon sallad eller förrätt. Dammar, dammsuger och vattnar blommor och plockar ordning på egna rummet om jag ber om det (2-3 ggr ) men inte självmant.

  • NELJ

    Mina barn är sju och nio. De hjälper mest till med disk och dukning men även matlagning (enklare saker, typ fixa salladen, nioåringen kan ibland laga hela rätter men med mig som moraliskt stöd). Sen hjälper de till att sortera och vika tvätt. En kväll i veckan hjälps vi åt och plockar undan (har hemstädning) och då är deras huvudansvar deras eget rum och prylar men de hjälper mig även med resten om de blir klara före mig. De hjälper till matar katterna och plockar ur kattlådan och slänger sopor. Nioåringen fixar även sin frukost helt själv och mellis.

    Så jag skulle nog säga att de hjälper de mig med alla hushållssysslor men de har inte egna ansvar så tillvida att de förväntas göra saker utan att jag ber dem. Jag vet inte vad som är bättre i det avseendet. Det vore kanske skönt om saker bara blev gjorda men å andra sidan brukar de nio gånger av tio hjälpa till med glatt humör, och det är ju roligt att göra saker tillsammans.

    Vad gäller läxor gör nioåringen dem själv (efter påminnelse men inget tjat) och likaså ansvarar han för gympapåse mm men även där påminner jag.

Svar på tråden Hur mycket ansvar ger ni eran 8-10-åring?