• krocko15

    Lugnande till unga, ok?

    Är endast 18 år men blir ofta väldigt stressad och mår inte bra av det eftersom jag fått mycket fysiska besvär av det. Vill därför ha något lugnande men vet ej om det är dåligt att börja med det i denna åldern? Vill heller inte ha ngt som börjar verka efter 2-3 veckor utan vill ha snabb effekt. Vill dock ej ha ngt som gör mig beroende. Vet inte vad man säger för att få ut lugnande i denna åldern heller? Några tips?

  • Svar på tråden Lugnande till unga, ok?
  • Tjohej

    Min första tanke är att det kan vara bra att försöka reda ut om det finns andra sätt att påverka ditt mående utan medicin. Du skulle kanske kunna börja med att gå och prata med någon? Mitt tips är att vända dig till ungdomshälsan i din kommun, de har ofta både kuratorer och psykologer som man kan få prata med!

  • Tjohej

    Min första tanke är att det kan vara bra att försöka reda ut om det finns andra sätt att påverka ditt mående utan medicin. Du skulle kanske kunna börja med att gå och prata med någon? Mitt tips är att vända dig till ungdomshälsan i din kommun, de har ofta både kuratorer och psykologer som man kan få prata med!

  • Mandel

    Håller med Tjohej.

    Försök reda ut vad det är som gör dig stressad/orolig och försök hitta vägar att gå/agera när du känner att detta är på gång.

    Lycka till!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • sextiotalist

    Instämmer med de övriga, det är mer långsiktigt och troligen mer effektivt att du får redskap att hantera stressen med.
    Lugnande medicin är inte quickfix, speciellt om du vill ha något som går snabbt och inte är beroendeframkallande, den ekvationen är nog väldigt svår att få ihop.

    Testa yoga eller meditation

Svar på tråden Lugnande till unga, ok?