• Jagerika

    Fult att jobba som städerska?

    Jag jobbar som städerska genom kommunen jag bor i. Det är ett riktigt roligt jobb då jag städar på ett äldreboende. Man får träffa dom gamla och prata och personalen är jättetrevliga. Jag trivs verkligen!

    Men ändå så skäms jag för att berätta för folk att jag är just städerska! Varför är det så egentligen? Varför är det fult att jobba inom städ?

    Den vanligaste frågan jag får är om jag tycker det är äckligt att städa toaletter? Det folk inte inser är att jag städar toaletter varje dag så det hinner knappt bli smutsigt så varför skulle det vara äckligt? Det finns såklart undantag som om det hänt nån olycka på en toalett, men annars kan jag inte se det äckliga i det.

    Vad tycker ni? Är det fult att jobba som städerska?

  • Svar på tråden Fult att jobba som städerska?
  • KarinIngrid

    Jag tycker inte att det är fult. Tvärtom hedervärt.

    Jag är glad att det finns människor som vill och orkar jobba inom städ!

    Jag jobbade själv som städerska medan jag pluggade. Trivdes på arbetsplatsen men fick problem med ryggen rätt snabbt.

    Det är ett tungt jobb! Var stolt och låt ingen trycka ner dig!

  • Jagerika
    Salmiakk skrev 2018-02-22 07:41:50 följande:

    Nä, inte fult, men inget yrke jag skulle sträva efter pga lönen.


    I våran kommun är inte lönen så himla dålig! Min vän som är utbildad målare och som jobbar i en färgbutik tjänar exakt lika mycket som mig, skiljer kanske 200kr i månaden. och ca 2000kr mindre än min bror som är svetsare. Så lönen är det inget fel på om man tänker på att det är ett jobb utan utbildning
  • sextiotalist

    Absolut inte, det är ett jobb som alla andra och som du beskriver det , så kan det vara riktigt kul.


     

  • Jagerika
    KarinIngrid skrev 2018-02-22 07:44:59 följande:

    Jag tycker inte att det är fult. Tvärtom hedervärt.

    Jag är glad att det finns människor som vill och orkar jobba inom städ!

    Jag jobbade själv som städerska medan jag pluggade. Trivdes på arbetsplatsen men fick problem med ryggen rätt snabbt.

    Det är ett tungt jobb! Var stolt och låt ingen trycka ner dig!


    Jag har fått en skada i axeln en gång så det är ett tungt arbete det kan jag hålla med om!

    Det är det som är grejen, jag kan inte bli stolt över det jag gör vilket gör mig själv ledsen. Jag brukar säga att jag jobbar på äldreboende för det är delvis sant, frågar dom vidare så förklarar jag självklart att jag städar. Hur kan jag ändra min uppfattning tror du? Nått tips?
  • Jagerika
    sextiotalist skrev 2018-02-22 07:52:07 följande:

    Absolut inte, det är ett jobb som alla andra och som du beskriver det , så kan det vara riktigt kul.

     


    Ja det är kul! Det är ett demensboende så man får höra allt möjligt konstigt från dom äldre och försöka hänga med så gott man kan! Och alla är så glad hela tiden, jag trivs verkligen men vill helst inte att svara när nån frågar vad jag jobbar med och jag vill försöka ändra på mig själv så jag kan bli stoltare!
  • KarinIngrid
    Jagerika skrev 2018-02-22 07:52:15 följande:

    Jag har fått en skada i axeln en gång så det är ett tungt arbete det kan jag hålla med om!

    Det är det som är grejen, jag kan inte bli stolt över det jag gör vilket gör mig själv ledsen. Jag brukar säga att jag jobbar på äldreboende för det är delvis sant, frågar dom vidare så förklarar jag självklart att jag städar. Hur kan jag ändra min uppfattning tror du? Nått tips?


    Försöka att inte ta åt dig vad andra människor tycker och tänk på att du gör ett väldigt viktigt jobb!

    Men framförallt var glad att du har ett jobb duvtrivscmed och har roligt! Jag jobbade på ett stort it företag i många år och hade hög lön. Men trivdes inte alls. Blev superstressad. Hade ont i magen o mådde dåligt av att gå till jobbet. Stannade flera år för länge bara för lönen innan jag insåg att det bryter ner mig. Nu har jag betydligt mindre i lön. Lägre ?statusyrke? men skrattar på jobbet och mår bra! Så det är mer värt!
  • Mandel

    Inte ett dugg!

    Nu för tiden skulle jag dyrka den städerska som gör det lilla extra.

    Har eget företag och köper in städ både till det och till egna hemmet. Jag har 100 gånger förklarar att det är ok att de städar med tandborste för det är inte snabbt&billigt som är det viktiga utan resultatet.
    Det fungerar inte alls...
    Så här års går det väl ann eftersom det är mörkt när jag kommer hem den dagen de har städat mitt hem, men sommarhalvåret när det är ljust blir jag galen och påpekar för dem, men inget händer. Jag har sagt upp flera gånger, men ingen är ju bättre än den andra. Har bekanta med samma problem. De köper städtjänst och det slarvas bara igenom och ingen är nöjd. Why?

    Jobbar även borta och har varit med på möte med den städfirman och även där gång på gång förklarat vad som ska göras och de är med på noterna helt, men de gör inte ens hälften av det vi har kontrakt på trots att det finns skriven instruktion i städskrubben.

    Alla skyller på personalbrist och de som jobbar sliter häcken av sig.
    Då är ju frågan varför det är personalbrist trots att de bolag jag pratat med säger att de betalar bra - bättre än många andra arbeten. Och det är ju ganska hög arbetslöshet i landet...
    Jo, just det. Personalen kommer inte till jobbet och hör inte heller av sig när de är sjuka, vabbar osv. och vissa dagar har de bara inte lust att jobba...Den vanliga slömentaliteten som råder i detta land pga att folk har det alldeles för bra även om de inte arbetar och gör rätt för sig.
    Frågan är om det skulle bli mer fart på folk om både a-kassa och socialbidrag sänktes/togs bort...

    Sedan är ju frågan varför städbolagen tackar ja till mer än vad de hinner med...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Jagerika
    KarinIngrid skrev 2018-02-22 07:58:35 följande:

    Försöka att inte ta åt dig vad andra människor tycker och tänk på att du gör ett väldigt viktigt jobb!

    Men framförallt var glad att du har ett jobb duvtrivscmed och har roligt! Jag jobbade på ett stort it företag i många år och hade hög lön. Men trivdes inte alls. Blev superstressad. Hade ont i magen o mådde dåligt av att gå till jobbet. Stannade flera år för länge bara för lönen innan jag insåg att det bryter ner mig. Nu har jag betydligt mindre i lön. Lägre ?statusyrke? men skrattar på jobbet och mår bra! Så det är mer värt!


    Tack! Det ska jag verkligen tänka på :D
  • fluu

    Absolut inte! Det är ett mycket viktigt jobb och jag är tacksam för att ni finns och älskar när ni gör ert jobb bra.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Fult att jobba som städerska?