• Anonym (Mamma)

    Får skolan skicka med läxor?

    Om man har intyg på att ens barn ska vara läxbefriat, får skolan gå emot det och skicka läxor ändå? Vart vänder man sig?

  • Svar på tråden Får skolan skicka med läxor?
  • Anonym (M)

    Kanske OT men varför i hela friden skulle ett barn slippa läxor öht?!

  • annabellelee

    Först hade jag talat med läraren. Det kan ju vara ett enkelt missförstånd eller kommunikationsmiss, tex en ny lärare som inte blivit informerad. Nästa steg, om du inte får gehör, är rektor. Vägrar rektor, föreslå ett möte med den som skrivit intyget (psykolog? läkare? BUP?) så kanske hen förstår orsakerna bakom.

    I sista hand, om skolan inte lyssnar på barnets behandlade läkare, kan man anmäla till Skolinspektionen, men då ska skolan först ha fått en möjlighet att ändra rutiner

  • viseversa
    Anonym (M) skrev 2018-02-22 08:11:27 följande:

    Kanske OT men varför i hela friden skulle ett barn slippa läxor öht?!


    Så du lever alltså i en sån liten bubbla att du inte kan komma på ens EN anledning till att ett barn ska slippa läxor? Kom igen tänk efter. EN enda anledning. You can do it... eller så var ditt inlägg endast till för att trycka till ts? Kan ju också vara en anledning eller?!
  • Anonym (M)
    viseversa skrev 2018-02-22 08:41:45 följande:

    Så du lever alltså i en sån liten bubbla att du inte kan komma på ens EN anledning till att ett barn ska slippa läxor? Kom igen tänk efter. EN enda anledning. You can do it... eller så var ditt inlägg endast till för att trycka till ts? Kan ju också vara en anledning eller?!


    Har väldigt svårt att se att barn som går i vanlig skola skulle ha så stora problem att dom inte skulle klara av mindre och lättare läxor.

    Och om det beror på förälderns intelligensnivå så är det väldigt oschysst mot barnet att hen ska få lära sig mindre än de andra barnet pga det.
  • Kerubmamman

    Står det i skolans handlingsplan att barnet ska vara läxbefriat? Här är hab väldigt noga med att påpeka att de inte kan tvinga skolan att vidta vissa åtgärder, de kan bara komma med rekommendationer utifrån barnets behov.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Mamma)

    Har självklart pratat med läraren, men känns som man talar med en vägg.

    Sist så sa hon att mitt barn inte kommer få läxor, men trots det så kom dethem en hel drös med argumentet ?annars kommer NN efter?.

  • Fru Ve
    Anonym (Mamma) skrev 2018-02-22 09:30:45 följande:

    Har självklart pratat med läraren, men känns som man talar med en vägg.

    Sist så sa hon att mitt barn inte kommer få läxor, men trots det så kom dethem en hel drös med argumentet ?annars kommer NN efter?.


    Har ditt barn varit frånvarande från skolan och därför fått läxor? Jag tänker att det ändå kan vara skillnad på såna läxor, och andra läxor som är "utöver" skolarbetet som barnet gör i vanliga fall. Det är ju inte OK om ditt barn blir efter i skolan, då måste ni tillsammans lösa det. Om skolan då inte kan skicka med läxor måste man ju lösa situationen på annat sätt, kanske genom extra tid i skolan?
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2018-02-22 09:30:45 följande:

    Har självklart pratat med läraren, men känns som man talar med en vägg.

    Sist så sa hon att mitt barn inte kommer få läxor, men trots det så kom dethem en hel drös med argumentet ?annars kommer NN efter?.


    Rent konkret - när du får veta att ditt barn uppenbarligen ligger så långt efter att det inte räcker med att bara jobba i skolan, att hen annars inte alls hänger med i årskursen - då oroar du dig över om skolan FÅR gör så? 

    Jag skulle oroa mig över hur jag får barnet att hänga med! Och grejen är ju - OM det nu skulle vara så (jag vet inte om det är så, men om) att barnet inte gör något i skolan och också säger till lärarna "ni får inte ge mig läxor!" - då har du verkligen ett problem! Jag menar nu, om ditt barn har uppfattat det som att hen inte behöver göra saker och ting, och att skolan inte får tvinga hen. Då har du redan ett barn som vägrar allt som har med skola och utbildning att göra. 

    Kanske är det inte så (än), men där vill man inte hamna, jag lovar. Jag jobbar nämligen med "hemmasittare", och det är inte ovanligt att det börjar med "jag behöver inte göra...."  Visserligen har dessa barn sina svårigheter, det har de alla. Men så gott som alla kan ändå plugga en del. 
  • Mrs Moneybags

    Frågan är hur du får ditt barn att hänga med trots att han/hon inte får eller bör jobba hemma med inlärningen.

    Läraren har bara den tid han har och kan ju inte avsätta tid till ett enda barn som måste hinna göra allting i skolan?

    Det är riskabelt att börja halka efter, eftersom det kan skapa stora problem i skolan för ditt barn.

Svar på tråden Får skolan skicka med läxor?