• LHUF

    kan ev ha tagit 1 bisolvon för mkt

    Skall ringa vårdguuden eller giftinfo men tänkte bara slänga in en fråga

    Är förkyld och har seg hosta, tar bisolvontabletter 3 ggr om dagen och det hjälper. Hade räknat ut att jag skulle ta sista nu vid 20.30 c.a. Men somnade med sonen och tog nu istället. Men fick sedan en känsla att jag ev tagit en iaf vid 20.30 men är så trött så har förmodligen inte gjort det..

    Men tror ni det är ngn fara?? Blir nojjig nu.. är bisolvontabletter


    Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden kan ev ha tagit 1 bisolvon för mkt
  • EpicNurse

    Garanterat ingen fara. Man gör inget åt det ändå. Eventuellt blir du lite illamående men tvivlar på det då det är så svag styrka.

    Från fass:

    Överdosering

    Toxicitet: 80 mg till 2-åring gav inga symtom.

    Symtom: Illamående, kräkningar vid höga doser.

    Behandling: Om befogat ventrikeltömning, kol. Symtomatisk behandling


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Ruter

    Det ska inte vara någon faran studier de gjort så hade barn på 2 år fått i sig 80mg dvs typ 10 tabl och inte fått några symtom på överdosering. Symtom på överdosering är illamående och kräkning. Men en tablett över dagliga rekommenderade dosen kommer inte hända något. Skulle det varit så, så skulle dom inte få sälja det receptfritt. Behövs betydligt större mängder för överdos. Men om du känner dig orolig så ring giftcentralen bara för att lugna dina nerver så du kan sova sen i natt

  • LHUF

    Min make bara skrattade åt mig och ni hade ju bra info. Nu tror jag inte det var så om jag verkligen tänker efter då jag var väldigt trött när jag började tänka på det.. då kan man ju vimsa ihop mkt :)

Svar på tråden kan ev ha tagit 1 bisolvon för mkt