Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

    Vi som gör äd 2018!

    strong85 skrev 2018-03-11 20:42:12 följande:

    Hej! Jag hoppar gärna in. Har börjat med progynon, Var hos läkare för att kolla slemhinnan och den såg bra ut 8,5 mm och väntar samtal från RMC i Linköping förhoppningsvis i veckan, Första gången för oss så känner mig lite vilse i allt. Men hoppas på det bästa ni so gjort ivf / äd något man ska tänka på?


    Tänk på att alltid ta Progynontabletterna vid samma tidpunkter varje dag.
  • UndrandeSökare

    Hej till alla itråden ! Vi håller ocksä på med immunmedicinering och dubbeldonation med PGS hos AvaClinic i Riga. Har tidigare gjort immunutredning hos Dr D på Life clinic i Aten samt Mensblodtest hos Serum.

    Jag kan tipsa er att om ni inte redan gjort det, att göra Mensblodtestet hemma och skicka till ivfSerum i Aten för analys. Man kan ha dolda infektioner även om man inte har symtom, och även om testen i Sverige inte visar något. Hittas något som inte ska vara där får man en recept på antibiotika i 25 dagar, både mannen och kvinnan måste medicineras samtidigt annars bollar man bara infektionen emellan varandra. Dolda infektioner kan vara orsaken till att det inte funkar trots immunmedicinering och ÄD. Man hittar info om man söker på ivfSerum Athens, kolla under infection screeing. Det enda som behövs är en vadderad påse, frimärken, koksaltlösning att späda blodet med lite i röret, urinprovrör med skruvkork samt instruktionen man hittar på Serums hemsida med adressen etc.

    Jag kan också rekommendera boken "Is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Finns på Adlibris och Bokus för ca 200kr. I den står det mycket om immunutredning och behandlingar. För vissa räcker det inte med Intralipiddropp, Fragmin, trombyl och prednisolon. För vissa behövs starkare mediciner för att lyckas som Neupogen, Humira eller andra saker.

    Man kan också behöva göra hysto för att kolla upp livmodern och rensa den från död vävnad eller ärrvävnad från tex tidigare missfall, förlossningar eller infektioner. Serum är mycket duktiga på hysto, de rensar bort allt som inte ska vara där och gör inplantationssnitt så att embryona lättare får bra fäste.

    Vidare kan man behöva göra ett LAD-test. Man kan nämligen sakna eller ha för låga blockerande antikroppar som ska skydda embryot från kvinnans immunförsvar och då räcker inte de 4 vanligaste medicinerna. Då krävs det LIT-behandling 2 ggr först och att man sen tar om LAD-provet så att man ser att nivåerna ökat tillräckligt, innan man försöker bli gravid.

  • UndrandeSökare

    Här är vår historia: Vi blir lätt gravida naturligt, men alltid missfall innan v.12.Haft 6 missfall totalt. Efter 3e missfallet fick vi göra en missfallsutredning genom Landstinget, men den visade inget för de tog för få prover. Endast 1 blodprov på mannen och inget spermaprov. Fick diagnosen "Oförklarlig barnlöshet".
    Jag misstänkte att immunförsvaret kunde vara orsaken, men svenska läkare "tror ju inte" på att kvinnans immunförsvar kan orsaka fertilitetsproblem.

    Sen hittade jag "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" tråden här på Familjeliv. Vi reste till Dr D på Life clinic i Aten och gjorde en immunutredning där.  Det togs en mängd blodprover som skickas till ett speciallabb i USA för analys och en del prover togs och analyserades på ett labb i Grekland.
    Inga prover togs på mannen. Utredningen visade att jag har koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Behandlingen bestod av Intralipiddropp, Kortisontabletter, Fragmin och Trombyl. Utredningen på Life clinic kostar ca 20.000kr (utredning, behandlingsplan och immunsupport via mail med läkaren) då tillkommer mediciner i Aten och Sverige, samt flyg, hotell etc i Aten. Vi reste dit 1 gång. Men missfall ändå.

    Misstänkte då att äggen eller spermierna var problemet, reste då till Avaclinic i Riga och fick där göra sperm dna fragmentationstest (finns ej i Sverige) och fick då veta att spermierna var för dåliga för att det skulle bli levande barn. Eftersom jag var över 40, så gjorde vi dubbeldonation med PGS. Fick 13 ägg av donatorn, 12 blev befruktade och alla levde dag 3. Dag 5 gjordes PGS på 8st och 7 var friska kromosommässigt. 2 färska embryon sattes in och 5 till frysen. Använde immunmedicinering men missfall ändå.

    Eftersom vi gjort PGS på embryona så visste vi att problemet inte fanns där alltså är det min kropp som är problemet. Har gjort Mensblodtest hemifrån och skickat med post till Serum (inga infektioner hittades) samt gjort Aqua scan (inget onormalt hittades).

    Så jakten på problemet fortsätter.

    Info om Mensblodtestet:
    www.ivfserum.com/infection-screening/

    Kliniker:
    www.lifeclinic.gr/
    www.ivfserum.com/
    www.avaclinic.lv/se/

  • UndrandeSökare
    strong85 skrev 2018-03-12 22:04:19 följande:

    Tack för tipset. Vi har ju som sagt inte varit inne i svängen så länge ännu och när jag läser om alla tester som finns att göra för att förbättra chanserna undrar jag lite när gjorde du proverna? Vi ska ju göra vårt första försök nu på måndag, RMC ringde idag och ska lämna sperma på fredag insättning på måndag om allt går som planerat. Hur många försök gjorde ni innan tester?


    Efter 3 naturliga graviditeter/missfall fick vi göra missfallsutredning i Sverige som inte visade något. Efter 4e missfallet stack vi till Aten. Hade inga mediciner alls under de första 4 graviditeterna. Inga ivfer utan naturliga försök hemma i sängen.

    Se till att mannen får göra spermatest MED MORFOLOGI !!! Morfologin är den viktigaste delen !
  • UndrandeSökare

    strong85-Kolla om ni inte kan få odla embryona vidare till 5dagar istället för bara 3 dagar, (och alltså göra insättning på onsdag istället för måndag) det gjorde vi i Riga eftersom ett embryo som är 5 dagar är mer levnadskraftigt. Många embryon dör runt dag 4 och kommer alltså inte bli nån graviditet ändå. De starkaste överlever till dag 5. De kallas då blastos.

  • UndrandeSökare
    strong85 skrev 2018-03-13 13:58:41 följande:
    Ska absolut fråga på fredag när vi åker dit. Men om det nu är bättre att odla 5 dagar varför gör man inte detta direkt? Vi nnar ju tidigt på fredag 0900 sen ska vi vara där på måndag klockan 14 på måndag så det är ju bara 3 dagar, frågan är ju varför de väljer mindre antal dagar om 5 är bättre ????
    Det kan vara en prisfråga, det kostar mer att odla vidare till 5dagar. 

    Dessutom vet jag att vissa kliniker sätter in redan på dag 3, eftersom de vet att det kanske inte finns några embryon kvar att sätta in på dag 5 (pgr av att alla kan ha dött innan dess) om det inte är tillräckligt bra kvalitet på embryona.

    Utomlands på privata kliniker så odlar de endera alltid till dag 5, eller så får man betala lite extra så odlas alla till dag 5. Man kan lyckas med 3dagars embryon, men det är större chans med 5dagars helt enkelt.

    Prata med läkarna och hör vad de säger. Vissa kommer säga att "embryon trivs bättre i kroppen än i odlingskärlet", men det är inte sant. Det är de starkaste som överlever till dag 5 helt enkelt. De mindre bra slutar att utvecklas och dör innan dess. 

    Lycka till med insättningen. 
  • UndrandeSökare
    myran skrev 2018-03-13 22:32:51 följande:

    Hej!

    Hänger gärna på här. Är på gång med syskonförsök i Helsingfors i april. Väntar på mens och progynonstart. Har tio embryon som ska odlas till blastos, en in och resten frysas på nytt.


    Hej Myran ! Vi har träffats i en annan tråd tidigare. Lycka till med insättningem.
  • UndrandeSökare

    Strong85- Glömde säga att man kan göra immunutredningen när man vill (man behöver inte vänts tills man haft 4 missfall som vi gjorde) de brukar inte ha några väntetider i utlandet.

    Om manmisstänker att man har immunproblem och vill göra en utredning så kontaktar man kliniken, så skickar de ett patientformulär som man fyller i. Det finns flera kliniker som sysslar med immunologi. Om du vill göra en utredning hos Dr D som jag varit hos så hör av dig till mig så får du hans senaste mailadress.

    Du kan också köpa och läsa boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer som finns på Adlibris och Bokus för ca 200kr. Alla immuntester och behandlingar finns beskrivna i den boken.

    Samt att det finns flera trådar här på Familjeliv som handlar om immunproblem man kan läsa och lära sig mycket av. Den mest aktiva just nu heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". De flesta i den tråden åker till klinikerna Serum och Life clinic, båda finns i Aten.

  • UndrandeSökare
    strong85 skrev 2018-03-14 17:53:48 följande:

    Tack så mycket för alla bra råd. Ska absolut kolla upp boken  :) tänker först följa deras råd vad gäller insättning  (men ställa frågan för att se vad jag får för svar om 5 dagar) går inte första gången så kanske man kan direkt börja kolla på andra alternativ eller vad tror du?


    Jag hoppas att det går bra för dig vid första försöket, men om det skulle bli minus eller missfall så kan du direkt kolla upp möjligheten att göra immunutredning utomlands. Ja, köp gärna boken redan nu och läs den då lär du dig massor.
  • UndrandeSökare
    Linsi skrev 2018-03-14 18:29:36 följande:

    Hoppar in och följer er.

    Just hemkommen från IVF-kliniken - avbrutet försök pga för få blåsor. Så ledsen för tillfället. Detta var vårt andra försök, men jag åldern emot mig (fyllde nyss 41) och vi har även manlig faktor.

    Läkaren sa att man i min ålder har bäst chans att lyckas på första försöket då brukar man få ut flest antal ägg, sedan blir äggstockarna trötta och reserven minskar.

    Jag har sedan tidigare tittat lite på äd och har även varit i kontakt med Vitanova i Köpenhamn för prisuppgifter och väntetid.

    Läkaren föreslog embryodonation - men det är jag inte helt säker på att sambon är så sugen på.

    Han är även tveksam till äggdonation pga att han inte tycker att det skulle vara vårt barn.

    Hur har era män reagerat? Och är det någon som även har manlig faktor av er?


    Vi har gjort dubbeldonation (embryodonation) hos AvaClinic i Riga pgr av manlig faktor (dnafel och fragmentationsfel på spermierna) och att jag är över 40. För oss var det ett självklart val med dubbeldonation eftersom chanserna ökar mycket då.

    Vi gjorde dessutom PGS (kromosomtest på embryona dag 5) för att vara säkra på att om det ändå blev minus eller missfall så skulle det inte kunna bero på embryona utan på min kropp/ mitt immunförsvar.

    Alla kvinnor jag pratat med som gjort ÄD säger att de känner det som att det är deras barn eftersom hon burit det i sin kropp i 9 månader.
Svar på tråden Vi som gör äd 2018!