• Anonym (3barnsmamma)

    Abort pga jobbet?

    Hej

    Jag och min man har försökt bli gravida med bebis nr 4 i 14 månader. I December började jag på nytt jobb och då på vi också ner bebisverkstan. För att det ändå inte verkade vilja funka och jag ville satsa på jobbet.

    För 3 veckor sen blev jag befordrad och det är en arbetsledarroll. Jag har provanställning och nu står jag i valet i kvalet över hur jag ska göra.

    Hur hade ni tänkt?

  • Svar på tråden Abort pga jobbet?
  • Anonym (3barnsmamma)
    Anonym (Behålla) skrev 2018-02-26 10:12:17 följande:

    Självklart behålla.


    Då är risken skyhög att jag inte får behålla jobbet.. :(
  • Anonym (,mn)

    Abort gör man för att man inte vill ha barn. Vill ni ha detta barn? Behåll. Vill ni inte ha barn? Gör abort. En provanställning är max 6 månader. Du har alltså ca 3 månader. Uppenbarligen gillar de dig då de satsar på dig genom att ge dig en arbetsledarroll. Alltså kan de vilja ha dig kvar ändå. Om du oroar dig för att du ska få gå så säg inget då, visst kan de bli sura men är du fast anställd så är du. Det kommer troligen inte att synas ändå innan dess. 

    (Eller är det ett sätt att lägga på dig mer uppgifter och slippa anställa en till eller slippa höja lönen så mycket)

  • NELJ
    Anonym (3barnsmamma) skrev 2018-02-26 10:14:33 följande:

    Då är risken skyhög att jag inte får behålla jobbet.. :(


    De får inte sparka dig pga graviditet. Förklara läget och att du verkligen vill ha tjänsten. Skulle det ändå inte funka har du många år kvar av arbetslivet att göra karriär på.
  • Anonym (3barnsmamma)
    Anonym (,mn) skrev 2018-02-26 10:16:33 följande:

    Abort gör man för att man inte vill ha barn. Vill ni ha detta barn? Behåll. Vill ni inte ha barn? Gör abort. En provanställning är max 6 månader. Du har alltså ca 3 månader. Uppenbarligen gillar de dig då de satsar på dig genom att ge dig en arbetsledarroll. Alltså kan de vilja ha dig kvar ändå. Om du oroar dig för att du ska få gå så säg inget då, visst kan de bli sura men är du fast anställd så är du. Det kommer troligen inte att synas ändå innan dess. 

    (Eller är det ett sätt att lägga på dig mer uppgifter och slippa anställa en till eller slippa höja lönen så mycket)


    Du har absolut rätt i det du skriver. Vi båda vill ha barnet. Vi har kämpat för det. Min man känner sig väldigt sårad över att jag överhuvudtaget överväger abort men han vet också att mitt nya jobb betyder mycket. Och att det ger mig fina möjligheter längre fram.

    Speciellt då jag inte har någon klar utbildning.

    Tjejen som hade denna position innan mig är sjukskriven så just nu står det som vikariat men hon kommer inte komma tillbaka och jag får då den anställningen.

    Jag vet att dom anser mig bäst lämpad för jobbet och vill ha mig kvar. Men är ändå väldigt orolig över att dom kan hitta på en anledning till att inte ge mig det efter provanställning.
  • Anonym (3barnsmamma)
    NELJ skrev 2018-02-26 10:16:38 följande:

    De får inte sparka dig pga graviditet. Förklara läget och att du verkligen vill ha tjänsten. Skulle det ändå inte funka har du många år kvar av arbetslivet att göra karriär på.


    Jag vet att dom inte får. Men dom kan alltid kringgå det om dom vill. :/
  • NELJ
    Anonym (3barnsmamma) skrev 2018-02-26 10:34:36 följande:

    Jag vet att dom inte får. Men dom kan alltid kringgå det om dom vill. :/


    Jo, och gör de det kanske du ska fundera på om det är ett företag du vill jobba på. Som tre- kanske fyrabarnsförälder borde ju förståelse för föräldrarskap ligga högt i dina kriterer för vad som är en bra arbetsgivare. Hur ser marknaden ut i övrigt? Är det svårt för dig att byta jobb?

    Själv skulle jag aldrig göra abort pga jobbet, även om jag älskar det och det är en stor del av min identitet. Nu är jag i och för sig egenföretagare också...
  • Freijah

    Vad är viktigast? Barnet eller jobbet?

    Säger du barnet så behåller du,

    Väljer du jobbet gör du abort, skaffar preventivmedel och ger upp drömmen som ni jobbat på i över ett år.

  • MsM84

    Jag hänger inte riktigt med, du började en provanställning i december, men i februari började du en ny tjänst som är ett vikariat? Isf har du ingen provanställning längre. Eller så är du provanställd men har en annan tjänst just nu utan att nya papper är skrivna och provanställningen går ut i maj?

  • Anonym (3barnsmamma)
    MsM84 skrev 2018-02-26 10:45:20 följande:

    Jag hänger inte riktigt med, du började en provanställning i december, men i februari började du en ny tjänst som är ett vikariat? Isf har du ingen provanställning längre. Eller så är du provanställd men har en annan tjänst just nu utan att nya papper är skrivna och provanställningen går ut i maj?


    Jag blev anställd 6 december. Och gick då in på provanställning. Sen fick jag nu det här vikariatet som kommer att bli anställning för mig efter att det går ut. Tjejen jag vikarierar för är sjukskriven för att hon är utbränd och inte klarar sina arbetsuppgifter (har aldrig gjort heller)

    Jag har fortfarande inte skrivit på några papper. För att dom inte har tidsbestämt vikariatet än. Vilket bara det är en historia i sig som jag varit på dom om att det måste vara tidsbestämt. Sen får dom heller inte ge mig ytterligare provanställning för den nya tjänsten vad jag försökt läsa mig till på Google. Men verkar också som att vissa arbetsgivare gör lite som dom vill på den fronten. Min provanställning på den tjänst jag anställdes för från första början går ut 6 Juni.
  • Anonym (3barnsmamma)
    Freijah skrev 2018-02-26 10:41:50 följande:

    Vad är viktigast? Barnet eller jobbet?

    Säger du barnet så behåller du,

    Väljer du jobbet gör du abort, skaffar preventivmedel och ger upp drömmen som ni jobbat på i över ett år.


    Båda är lika viktiga. Det är svårt att välja.
  • MsM84
    Anonym (3barnsmamma) skrev 2018-02-26 15:25:24 följande:

    Jag blev anställd 6 december. Och gick då in på provanställning. Sen fick jag nu det här vikariatet som kommer att bli anställning för mig efter att det går ut. Tjejen jag vikarierar för är sjukskriven för att hon är utbränd och inte klarar sina arbetsuppgifter (har aldrig gjort heller)

    Jag har fortfarande inte skrivit på några papper. För att dom inte har tidsbestämt vikariatet än. Vilket bara det är en historia i sig som jag varit på dom om att det måste vara tidsbestämt. Sen får dom heller inte ge mig ytterligare provanställning för den nya tjänsten vad jag försökt läsa mig till på Google. Men verkar också som att vissa arbetsgivare gör lite som dom vill på den fronten. Min provanställning på den tjänst jag anställdes för från första början går ut 6 Juni.


    Grejen är den att om provanställningen går ut utan att du hör något så blir du automatiskt fast anställd. Skriver du på ett vikariat nu slutar provanställningen att gälla och du har bara ett vikariat, dvs vill de inte ha kvar dig efter det behöver de inte. Men oavsett tycker jag absolut inte du ska göra abort pga jobbet, ni har ju försökt länge så det finns inga garantier för att ni skulle lyckas igen om ni börjar försöka igen senare.
  • Anonym (????)

    Förlåt, men ni har försökt i 14 månader och äntligen lyckas ni? Och då funderar du på att ta bort ett önskat barn pga jobb? Det låter helt galet.


    Det är inte ens säkert att ni kommer lyckas igen om ni försöker! 

  • Anonym (3barnsmamma)
    Anonym (????) skrev 2018-02-26 16:32:58 följande:

    Förlåt, men ni har försökt i 14 månader och äntligen lyckas ni? Och då funderar du på att ta bort ett önskat barn pga jobb? Det låter helt galet.

    Det är inte ens säkert att ni kommer lyckas igen om ni försöker! 


    Ja som du förstår är det väldigt blandade känslor. Det kanske är helt galet men jag måste också tänka på min framtid. Det är bara ett jobb tänker säkert många men det är ett bra jobb som absolut är till min fördel.
  • Anonym (,mn)
    Anonym (3barnsmamma) skrev 2018-02-26 10:33:38 följande:
    Du har absolut rätt i det du skriver. Vi båda vill ha barnet. Vi har kämpat för det. Min man känner sig väldigt sårad över att jag överhuvudtaget överväger abort men han vet också att mitt nya jobb betyder mycket. Och att det ger mig fina möjligheter längre fram.

    Speciellt då jag inte har någon klar utbildning.

    Tjejen som hade denna position innan mig är sjukskriven så just nu står det som vikariat men hon kommer inte komma tillbaka och jag får då den anställningen.

    Jag vet att dom anser mig bäst lämpad för jobbet och vill ha mig kvar. Men är ändå väldigt orolig över att dom kan hitta på en anledning till att inte ge mig det efter provanställning.
    Ok, visa framfötterna nu då Lycka till!
Svar på tråden Abort pga jobbet?