• Maijlo

    Hjälp - era bästa tips för ordning

    Hej!

    Många är väldigt bra på att ha ordning hemma och har utvecklat smarta system. Jag skulle vilja bli bättre på det här. Ge mig dina bästa och smartaste tips för att få ordning i hemmet! Både tidsstrukturer och förvaringsknep eller städknep etc önskas!

  • Svar på tråden Hjälp - era bästa tips för ordning
  • Monchichier

    Nummer ett är att bara äga saker man använder. Gör dig av med alla "kan vara bra att ha någongång i framtiden" grejer. Det är framförallt de sakerna som skapar oordning

  • Fjäril kär

    Håller med ovan här. Börja med att rensa ut i skåp och lådor och se till att det som ska finnas där har plats.

    Bra och rejäl förvaring är viktigt men det gäller ändå att allt viktigt måste få plats först, så man inte trycker in ännu mer och får stökigt i alla fall.

  • scanmia

    Gå aldrig tomhänt från ett rum till ett annat: ta alltid med dig något som ska återbördas till sin rätta plats.

    Sluta planera - världens mammafälla - det äter upp hur mycket tid och energi som helst och är bara ytterligare ett sätt att inte städa på. Gör en plan, ett system, en gång och håll dig till det. Eller förlita dig på en plan som någon annan gjort (har du ingen in house att delegera till så googla FlyLady). 

    Bjud in gäster ett par gånger i veckan. Inget får mig att verkligen plocka undan de där sista lika bra som att jag vet att någon kommer.

  • BurningDiamond

    Ta bort allt som skapar oreda i hemmet.
    I mitt hem är det jag som behöver plockas bort.

    Skämt åsido...
    Använd alla fusk- och hjälpmedel du kan och har råd/möjlighet tiill. Diskmaskin, tvättmaskin i lägenheten om du bor så, robotdammsugare, städhjälp, mutor (när jag har diskat kan jag ta en delicatoboll) osv.

  • Ggrodan

    Det här systemet är trendigt nu det heter som skaparen att man "Mariekondar" (Marie Kondo)

    Hur det går till:

    1. Samla allt du har av en sak, t.ex Handdukar. Även de du har satt undan i förråd/ skrymslen du ska ta fram alla handdukar du äger. Samla de.

    2. Nu ska du titta på varje handduk och välja att kategorisera de utefter: Sälj/ Byt / Ge bort / Släng eller behåll. När du behåller de så kallas de "glittrande" att du verkligen bara sparar det du TYCKER OM.

    3. Gör detta med en sak i taget, gå igenom hela hemmet och kategorisera detta i någon form t.ex / Garderob / Köksprylar / Barnens saker / Garage (beroende på hur du bor) och gå igenom en kategori i taget och i den kategorin tar du en sak i taget t.ex kategori garderob, sak: Byxor (samla alla byxor du äger även de undansatta).

    Lycka till och hoppas ditt hem börjar glittra mer nu! ;)

  • Ggrodan
    Monchichier skrev 2018-02-27 10:27:58 följande:

    Nummer ett är att bara äga saker man använder. Gör dig av med alla "kan vara bra att ha någongång i framtiden" grejer. Det är framförallt de sakerna som skapar oordning


    Alternativt sätt en gräns. En regel.

    Gå igenom alla "kan vara bra att ha i framtiden" - saker

    och bestäm att de du behåller, måste du ha använt inom ett halvår/ nästa gång du rensar eller kollar igenom sakerna, annars Adjöss!
  • Ann Nelly

    1. Ha en liten enkel papperskorg i varje rum och sätt i påse, det finns billiga tunna påsar på rulle. Finns det en papperskorg nära så är det så mycket enklare att kasta småskräp med en gång (som kvitton etc) och det läggs inte överallt. Vi har papperskorgar i alla rum utom föräldrasovrummet och vardagsrummet :)

    2. Ha tvättkorgar i alla sovrum/badrum, finns det tvättkorg så finns det ingen anledning att slänga kläder på golvet :)

    3. Krokar är superbra, ha en bräda med krokar på många ställen i hemmet. Mycket saker går att hänga på krokar istället för att läggas på hylla eller i låda.

    4. Alla saker i hemmet ska ha en given plats och man ska alltid lägga tillbaka saken på sin plats efter användning. Bästa sättet att uppnå detta är att röja ur garderober och lådor och organisera noggrannare. Nyckeln till detta är att ALDRIG fylla en förvaring till 100%. Lämna 10-20% yta kvar för framtida prylar. Ett skåp kan vara jättefint organiserat när du är klar men om det är helt fullt så kommer det räcka med en enda pryl för att oordning ska komma i rullning. Vilket till slut gör att man trycker in grejer igen.

    5. Ställ in korgar i skåp för småprylar (så de inte ligger löst på hyllor och i lådor). Ha alltid en korg/låda för diverse, så att man snabbt kan lägga i prylar som man inte orkar eller hinner fundera på var de ska vara när man har bråttom. Den korgen kan man sen gå igenom ett par gånger om året och sortera.

    6. Saknas tillräcklig förvaring. Tänk på höjden och på skrymslen. I en tvättstuga exempelvis kan man sätta enkla öppna hyllplan (inte för grunda) längs med alla väggar ca 30 cm från taket (beroende på takhöjd). På de hyllplanen ryms massor som toapapper, bunkar/skålar som inte används så ofta, pastapaket, kaffepaket etc. Man kan ha förvaring i lådor under sängar, på hyllor över skrivbord, under trappan eller andra utrymmen som inte utnyttjas för annat. Och tänk alltid på att ta i lite extra, ska du ha en skohylla i hallen...välj en stor och hög som rymmer många skor. Har du en liten snygg variant som rymmer 6 par skor så kommer du snart ha skor liggande på hela golvet iallafall. Något som är guld värt om man gör om hemma är att ha ett "hall-rum", alltså ett litet rum i anslutning till hallen där man kan ha massor av förvaring. Förvara väskor, hjälmar, sportutrustning, jackor, skor etc. För i en barnfamilj blir det massor av sånt.

    7. Var inte så låst vid "hur man brukar göra". Man kan förvara lite hur man vill. Som exempel: Man måste inte ha städskåp i köket, kanske kan man klämma in de grejerna i tvättstugan eller i ett skåp under trappen eller i en garderob i kontoret/gästrummet eller i rull-lådor under sängen. Saknar du förvaring i köket, gör om städskåpet till ett skafferi istället. Man måste inte förvara kläderna i sovrummet eller torrvarorna i köket osv. Tänk utanför ramarna.

    8. Framför allt, plocka lite varje dag. Mycket lättare att hålla efter om det inte hinner gro igen rejält.

  • Fjäril kär

    Sluta storstäda!

    Låter knäppt, men jag har fått mycket bättre ordning när jag slutade storstäda/veckostäda.

    Istället gör jag lite varje dag. 10-15 min varje dag och det finns ingen orsak att storstäda.

    Man hinner väldigt mycket på en kvart. Plocka undan tre par skor, hänga in kläder i garderoben och dammsuga köket tex.

    Att göra lite varje dag gör snart det hela till rutin och det blir lättare och lättare att få in vanor på hur man sorterar och plockar ihop på bästa sättet.

  • Jessicaonline

    Jag har några saker som jag tror är viktiga för att få ett mer välordnat hem, utöver att rensa och inte köpa på sig nytt hela tiden eller att byta ut storstädningen mot lite varje dag.

    1: Organisera ditt hem så att det är logiskt. Med detta menar jag att du kan förekomma stök genom att du skapar en plats för något DÄR DET ANVÄNDS. Det ska vara lika logiskt att hitta ljus och servetter inför finmiddagen som mat i kylskåpet. Då har du lyckats!

    2: Skapa vanor. Om du har som vana att bädda sängen det första du gör så blir det inte "städning", plus att man får väldigt mycket mer energi att göra saker om man har bäddad säng, det är lite knepigt men det är sant.

    3: Passa på att göra saker när du ändå är där. Rätta till soffkuddar, plädar och saker på bordet om du ändå är där. Torka av bordet, men svep även över bänken, dörrkarmen och fönsterbänken om du ändå har trasan i handen. Min mormor hade "alltid trasan i handen" och det var konstant fint hos henne, ändå upplevde varken hon eller jag att hon någonsin städade på riktigt. Hon tog det i farten liksom. Dammsuga och torka golv gjorde hon någon gång i veckan eller när det behövdes, eller så bad hon barnen göra det.

    Mycket handlar ordning om att ha en bra grundordning. Bästa läget för att skapa en sån är vid en flytt, då man vanligen rensar ordentligt och sen börjar "på noll". Tänker man då efter noga vad man gör i varje rum och hur man kan förvara saker så de är i anslutning till sitt användande så gör man sig själv en tjänst.

    Ett tips är att kolla på Flylady.net också.


    Lär känna mig! Http://jessicaonline.se
Svar på tråden Hjälp - era bästa tips för ordning