• Rutankajutan

    Till hur sent på kvällen får era 10åringar leka med kompisar på vardagar ?

    Som rubriken lyder..

    Våran son på 10 år menar att hans kompisar får leka eller ?va? som dom säger till runt 21.00

    på kvällen på vanliga skoldagar. Jag tycker det är alldeles försent, det ska ju ätas göras läxor & duscha vissa dagar osv... kl 18 brukar vi ha som tid att komma hem om det inte är något speciellt såklart.

    Vad har ni för tider till era barn som är runt 10 år ?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-27 20:38
    Vet inte varför inlägget blev att se så konstigt ut. Det ska inte vara frågetecken utan citat tecken vid ordet VA.

  • Svar på tråden Till hur sent på kvällen får era 10åringar leka med kompisar på vardagar ?
  • nnnnnnnn

    får gå hem vid 17 om det inte är något särskilt tex att han ska samåka till träning som börjar 18

    helger kan det bli övernattning annars brukar vi köra ungefär samma tid då, middag hemma med familjen!

  • Alexi

    Nioåringen har nog hämtats som senast (eller hennes kompis hämtats här) 18.30. Senare än så tycker jag är för sent, vi vill ju ha en lugn familjestund innan läggning.

  • Fjäril kär

    Senast 18:30 ska min 10-åring vara hemma för att hinna varva ner , ta en macka och i lugn och ro få sina kvällsrutiner. Alla hans kompisar har samma tid.

  • NELJ

    Min son är nio (snart tio). Stannar kompisar över middag på en vardag brukar de gå hem kring sju ibland halv åtta annars klockan fem. Klockan nio låter sent, då brukar mina sova, eller i alla fall ha lagt sig.

  • milli79

    Vår snart 9 åring har någon gång haft kompis som stannat till 18.30 men oftast till 18 el tidigare. Han lägger sig vid 20 så en liten stund behöver han ta det lugnt.

  • Mrs Green

    Senast 19.30-20 skulle hon vara hemma när hon var i den åldern, och det var bara någon enstaka kväll i veckan, när det inte var något annat att göra (läxor eller så). De flesta vardagkvällar lekte hon inte alls med kompisar efter fritids.

  • BurningDiamond

    Jag vill ha en 10-åring i säng ca 21 på en vardag. Om de äter och gör läxorna ihop med kompisen är det OK att hänga fram till 19-20, annars vill jag ha hem barnet senast 18. Ett annat alternativ är att barnet kommer hem och äter och gör läxorna först, sedan leker med kompisen efteråt till 19-20.

  • Anonym (om)
    Rutankajutan skrev 2018-02-27 20:35:13 följande:

    Som rubriken lyder..

    Våran son på 10 år menar att hans kompisar får leka eller ?va? som dom säger till runt 21.00

    på kvällen på vanliga skoldagar. Jag tycker det är alldeles försent, det ska ju ätas göras läxor & duscha vissa dagar osv... kl 18 brukar vi ha som tid att komma hem om det inte är något speciellt såklart.

    Vad har ni för tider till era barn som är runt 10 år ?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-27 20:38
    Vet inte varför inlägget blev att se så konstigt ut. Det ska inte vara frågetecken utan citat tecken vid ordet VA.


    För 9-åringen så är det hemgång vid 18.30-19 på vardagar om han får middag hos kompisen. Om han inte får middag hos kompisen så är det hemgång mellan 17-18 lite beroende på när vi äter eller när kompisen äter och skickar hem vårt barn.

    12-åringen får komma hem kl 20 om han får middag hos kompisen. Han får ibland stanna över vår middag och äta hemma lite senare om han vill och det passar kompisens familj. 
  • Anonym (Abc)

    Vår dotter har precis fyllt 9 så lite yngre. Men 19.30 är standardtiden för de flesta här där det finns småsyskon i huset. För de som själva är minsta syskonet brukar det vara runt kl 20.

  • Fru Ve

    Min son som är 10 år brukar kunna ha kompisar här till senast 19 om det är vardag. Helst vill jag att kompisarna går hem redan kl 17.30. Vi har yngre barn som lägger sig tidigt och jag vill kunna göra kväll och ha det lugnt hemma då. På helger har kompis kunnat vara här till 21 ungefär.

  • Halena

    Min 11 åriga dotter får definitivt inte vara ute med kompisar på kvällen varken vardagar eller helger . Efter kl 18 är det hemmet som gäller .

  • Anonym (om)
    Halena skrev 2018-03-04 22:30:43 följande:

    Min 11 åriga dotter får definitivt inte vara ute med kompisar på kvällen varken vardagar eller helger . Efter kl 18 är det hemmet som gäller .


    Så tråkigt för henne. Varför får hon inte vara med kompisar efter kl 18?
  • Duckan
    Min 11 åriga dotter får definitivt inte vara ute med kompisar på kvällen varken vardagar eller helger . Efter kl 18 är det hemmet som gäller .

    Får man fråga varför och hade du likande regler när du var barn? Låter ganska tråkigt.
Svar på tråden Till hur sent på kvällen får era 10åringar leka med kompisar på vardagar ?