• Anonym (Avli)

    Varför ska mannen ta första steget?

    Spelar det nån roll vem som tar första steget, eller är det upp till mannen?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför ska mannen ta första steget?
  • Anonym (Helt okey)

    Jag tar gärna initiativ....förstår inte varför jag inte ska ta initiativ om jag är intresserad av någon.
    Bättre att vara tydlig än att gå och tro saker. 

  • Anonym (Avli)
    Anonym (Helt okey) skrev 2018-02-27 21:03:27 följande:

    Jag tar gärna initiativ....förstår inte varför jag inte ska ta initiativ om jag är intresserad av någon.
    Bättre att vara tydlig än att gå och tro saker. 


    Bra där! Men tror du att kvinnor i allmänhet gör det, eller väntar på att mannen ska göra nåt?
  • Anonym (Kvinna)

    Jag tog många av de första stegen när jag och min man träffades. Jag både bjöd ut honom första gången och tog initiativ till sex första gången vi hamnade i säng.

    Nu när vi är i ett förhållande ligger vi nog rätt lika i att uppvakta varandra med middagar, weekends, små presenter osv.

    Men som tidigare skrevs i tråden, så förstår inte jag heller varför jag som kvinna inte skulle ta initiativ om jag gillar någon.

    I och med denna fråga kommer jag att tänka på att kvinnor "ska" spela svårfångade, hör det ihop med att mannen "ska" ta första steget? Och varför ska egentligen en kvinna spela svårfångad?!

  • Anonym (Helt okey)
    Anonym (Avli) skrev 2018-02-27 21:13:29 följande:
    Bra där! Men tror du att kvinnor i allmänhet gör det, eller väntar på att mannen ska göra nåt?
    Jag vet faktiskt inte...har aldrig tänkt på detta faktiskt...ska absolut forska runt bland väninnorna!
  • Anonym (Avli)
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-02-27 21:23:05 följande:

    Jag tog många av de första stegen när jag och min man träffades. Jag både bjöd ut honom första gången och tog initiativ till sex första gången vi hamnade i säng.

    Nu när vi är i ett förhållande ligger vi nog rätt lika i att uppvakta varandra med middagar, weekends, små presenter osv.

    Men som tidigare skrevs i tråden, så förstår inte jag heller varför jag som kvinna inte skulle ta initiativ om jag gillar någon.

    I och med denna fråga kommer jag att tänka på att kvinnor "ska" spela svårfångade, hör det ihop med att mannen "ska" ta första steget? Och varför ska egentligen en kvinna spela svårfångad?!


    Tror du det är vanligt att kvinnor tar första steget som dig?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Avli) skrev 2018-02-27 21:30:14 följande:
    Tror du det är vanligt att kvinnor tar första steget som dig?
    Ingen aning faktiskt, men skulle tippa på att vi inte är så många.

    Men skulle jag gissa så tror jag att det ligger mycket i kvinnans självkänsla. Jag som är stark i mig själv och inte bryr mig speciellt mycket om vad andra tycker och inte "går under" av att bli avvisad, jag har inga problem alls med att ta initiativ.
    Jag tror inte att kvinnor med lågt självförtroende skulle ta första steg i samma utsträckning alls. Många har idag också bekräftelsebehov och vill känna sig eftertraktade, varpå de väntar sig att män ska ta första stegen.
  • Anonym (Helt okey)
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-02-27 21:38:22 följande:
    Ingen aning faktiskt, men skulle tippa på att vi inte är så många.

    Men skulle jag gissa så tror jag att det ligger mycket i kvinnans självkänsla. Jag som är stark i mig själv och inte bryr mig speciellt mycket om vad andra tycker och inte "går under" av att bli avvisad, jag har inga problem alls med att ta initiativ.
    Jag tror inte att kvinnor med lågt självförtroende skulle ta första steg i samma utsträckning alls. Många har idag också bekräftelsebehov och vill känna sig eftertraktade, varpå de väntar sig att män ska ta första stegen.
    Skriver under på allt !
  • Anonym (Avli)
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-02-27 21:38:22 följande:
    Ingen aning faktiskt, men skulle tippa på att vi inte är så många.

    Men skulle jag gissa så tror jag att det ligger mycket i kvinnans självkänsla. Jag som är stark i mig själv och inte bryr mig speciellt mycket om vad andra tycker och inte "går under" av att bli avvisad, jag har inga problem alls med att ta initiativ.
    Jag tror inte att kvinnor med lågt självförtroende skulle ta första steg i samma utsträckning alls. Många har idag också bekräftelsebehov och vill känna sig eftertraktade, varpå de väntar sig att män ska ta första stegen.
    Precis min erfarenhet också, och exakt som jag trodde. Ändå är det många som hävdar att det inte spelar nån roll.
  • punktslash
    Anonym (Avli) skrev 2018-02-27 20:50:29 följande:

    Spelar det nån roll vem som tar första steget, eller är det upp till mannen?


    Första steget till vad? Sex, relation, köpa ny dammsugare?
  • dream on

    Ja varför ska han det? Om jag är tillräckligt intresserad kan jag mycket väl agera och ta kontakt. (Jag är dock både rättså blyg, brydd om vad andra tycker och har stort bekräftelsebehov). Jag tror det har mer med personlighet och hur formad man är av sociala konventioner än könet i sig att göra. Gissar att killar med låg självkänsla har lika mycket problem med att ta kontakt som osäkra tjejer men då normen dikterat att kvinnan ska bli uppvaktad och mannen uppvakta så kan de tjejer som inte törs gömma sig bakom det. Känner inte direkt igen det själv ( antagligen pga bristande dejtingerfarenhet) men många tjejer här inne vittnar ju om att killar reagerar negativt på att de tar initiativ. Det formar säkert en del beteenden också.


    I slithered here from Eden just to sit outside your door
Svar på tråden Varför ska mannen ta första steget?