• Elvan

    Göda en katt

    Jag fick en katt när jag fyllde år för en månad sedan.

    Hon försvann å kom inte tillbaka förens igår.

    När jag hittade henne va hon helt utsvulten.

    Nu till frågan vad jag jag ge henne för mat för att hon ska kunna gå upp i vikt igen..?

  • Svar på tråden Göda en katt
  • LFF

    Var försiktig med maten till en början om hon är utsvulten. Vikten kommer att gå upp med regelbunden mat (i normala portioner). Prata med veterinär och gör en undersökning av henne så att hon är frisk.

  • Elvan
    LFF skrev 2018-03-01 16:10:03 följande:

    Var försiktig med maten till en början om hon är utsvulten. Vikten kommer att gå upp med regelbunden mat (i normala portioner). Prata med veterinär och gör en undersökning av henne så att hon är frisk.


    Jo tänkte att jag ska åka iväg med henne sen å kolla hur det är med hon osv ..

    Men nu behöver hon ha i sig nå lätt att äta i små optioner.. men behöver ha råd vad hon ska äta ????
  • Dexter dot com

    Tvärt emot vad man tror så bör man ge en utsvulten katt foder med låg fett halt så man inte chockar kroppen med tarminflammationer och dålig mage som resultat. Köp ett milt lightfoder och ge i små mål många gånger per dag och gärna lite blötmat som du spär med mer vatten så katten får i sig vätska.

  • EmberEyes

    Hur gammal är katten? Vikt?

    Dexter, jag vet att man inte ska hets-mata efter svält, men jag har inte hört det du skriver om light-foder. Säger absolut inte att du har fel, jag har enorm tillit och respekt för ditt kunnande, bara att det är en nyhet för mig.

    Ts, prata med vet. Jag har fått lära mig att använda följande "recept" till katter som behöver lägga på hullet, men kolla med vet först. Det är skillnad på att "lägga lite på hullet" och att "behandla svältande katt".

    Blanda rå köttfärs, rå äggula och ev laktosfri grädde och ge som extra kalori-boost. 1-2 msk per gång, flera ggr per dag. Detta ska alltså inte ersätta mat, utan ges som "tillskott".

  • Dexter dot com
    EmberEyes skrev 2018-03-03 09:52:09 följande:

    Hur gammal är katten? Vikt?

    Dexter, jag vet att man inte ska hets-mata efter svält, men jag har inte hört det du skriver om light-foder. Säger absolut inte att du har fel, jag har enorm tillit och respekt för ditt kunnande, bara att det är en nyhet för mig.

    Ts, prata med vet. Jag har fått lära mig att använda följande "recept" till katter som behöver lägga på hullet, men kolla med vet först. Det är skillnad på att "lägga lite på hullet" och att "behandla svältande katt".

    Blanda rå köttfärs, rå äggula och ev laktosfri grädde och ge som extra kalori-boost. 1-2 msk per gång, flera ggr per dag. Detta ska alltså inte ersätta mat, utan ges som "tillskott".


    När jag jobbade ideellt på kattjouren där vi hämtade utsvultna katter rekommenderade "vår" vet att ge foder med lite fett i då en tom tarm inte "orkar" jobba med för mycket fett i början utan det resulterar i dålig mage/inflammerad tarm. Har fått rådet från flera och tycker det låter helt sunt och det har fungerat bra :)
Svar på tråden Göda en katt