• Jonas92

    Hur långt upp i ålder har barn vinteroverall och fodrade Galonkläder

    Som rubriken lyder hur långt upp i åldrarna vill barn ha vinteroverall och fodrade Galonkläder? Har set att de fins både vinteroverall och fodrade Galonkläderi stl 170 på smilebutiken. Fins de ens nån som är typ 14 15 år eller äldre som vill ta på sig en sån vinteroverall eller ett sånt fodrat Galonställ?

  • Svar på tråden Hur långt upp i ålder har barn vinteroverall och fodrade Galonkläder
  • Tow2Mater

    Du kommer nog få veta att en del mammor här minsann drar på sig det när de är ute och leker med sina barn, då det är ju så praktiskt... ;)

    Min hade aldrig overall eller galon....

  • Frontline

    Grabben är 11 år i år och det sjunger nog på sista versen att han vill ha fodrade gallonisar..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Vickan I

    Min sexåring har både ock. Många andra i förskoleklassen har också fodrat galon. Overall inte lika många. Många kör tvådelat. Min nioåring skulle hellre dö tror jag än att ta på något av det. Så svårt säga. Så olika.

  • NELJ

    Min sjuåring har just ratat overallen för allt annat än att åka pulka i. Däremot är det ok med fodrade galonbyxor. Nioåringen har ett par täckbyxor på skolan men vette sjutton om han nånsin har dem på sig. Fodrad galon skulle han inte acceptera. Så mellan sju och nio år bland mina barn. :)

  • Fjäril kär

    Min son på 10 har klasskompisar som har overaller ännu. Fodrad galon ett fåtal.

    Själv har han täckbyxor och vattentät överdragsklädsel vid regn.

  • sextiotalist

    Sonen släppte sådana kläder vid 6-årsåldern. Då var det tvådelat och vanliga täckbyxor när det behövdes.
    Personligen så förstår jag honom, overall är nog det mest opraktiska plagget som finns (även under studentperioden, även om overallerna inte var riktigt av samma stuk), att behöva ta av sig en hel overall när man skulle på toaletten när man var och åkte skidor var ett helt företag.

  • elsi

    Upp till ca 6-7 års ålder har mina barn accepterat overall. Galonkäder lite längre, kanske hela lågstadiet i alla fall.

    Regnställ har ju många flesta vuxna i alla fall, men jag får inte min 13-åring att ta på sig det. Han kan på sin höjd ha skidbyxor när vi är ute och vintersportar. Snart vägrar han väl mössa och vantar också. 11-åringen tar fortfarande på sig skidbyxor om det är snö och kallt, han leker i snön på ett annat sätt.

  • Duckan

    Sista overallen vi köpte var när dottern var två år. Efter det har det varit tvådelat. Fodrad galon hade hon lite längre än så vill jag minnas.

  • mammalovis

    Fram till storlek 116 har vi haft overall, d v s till och med förskoleklass. Det har varit enklast att för barnet att klä av och ta på sig själv med. Nu har hon tvådelat, men hade Kaxs haft overaller funnits i 122/128 hade jag kunnat tänka mig ett år till. Sedan är det smidigt att de kan växla kläder med tvådelat, då byxorna kanske inte behöver vara på i bilen, men å andra sidan smiter hon ut fel klädd oftare nu i första klass. Fodrat galonställ har vi fortfarande.

    Ser man på skolan kan det vara fifty-fifty i ettan och sedan börjar tvådelat dominera allt mer.

  • elsi
    mammalovis skrev 2018-03-02 13:08:45 följande:

    Fram till storlek 116 har vi haft overall, d v s till och med förskoleklass. Det har varit enklast att för barnet att klä av och ta på sig själv med. Nu har hon tvådelat, men hade Kaxs haft overaller funnits i 122/128 hade jag kunnat tänka mig ett år till. Sedan är det smidigt att de kan växla kläder med tvådelat, då byxorna kanske inte behöver vara på i bilen, men å andra sidan smiter hon ut fel klädd oftare nu i första klass. Fodrat galonställ har vi fortfarande.

    Ser man på skolan kan det vara fifty-fifty i ettan och sedan börjar tvådelat dominera allt mer.


    Jag hade en Kaks i 122/128, det var den sista min yngsta accepterade. men det var några år sen, det kanske inte finns längre?
Svar på tråden Hur långt upp i ålder har barn vinteroverall och fodrade Galonkläder