• Mackan87

    Är förlossningen nära???

    Är i vecka 37+2 och nu när det börjar kännas annorlunda i kroppen undrar jag såklart om inte förlossningen är nära eller om det kommer dröja flera veckor till.. :)

    Har hela tiden anat att min kropp kanske inte kommer visa så tydliga tecken - tex jättestarka värkar - när förlossningen börjar eftersom den alltid har diffusa symptom även på allvarliga tillstånd (tex blodproppar i ben och lungor som inte upptäcktes direkt). Dessutom har graviditeten varit otroligt lugn och harmonisk sedan månad 4, om än med foglossning och ökade sammandragningar de senaste veckorna.

    Denna senaste vecka har jag dock kroppen uppfört sig annorlunda:

    - Har tidigare varit hård i magen och gjirt nummer två varannan-var tredje dag. Denna vecka har jag behövt gjort nummer två varje dag och det har varit lösare men inte diarré. Idag har jag behövt tömma mig två gånger.

    - Sammandragningarna har stadigt ökat de senaste veckorna men sedan igår känns de även i ryggen och ibland i magen. Väldigt diffust, kan inte säga att det är smärtsamt, men annorlunda mot innan. Dessutom blir det som ett tryck över bröstet/bröstryggen och upp i huvudet/ut i öronen. BM sa att det berodde på tryck mot aorta och att syret försämras men då var det bara när jag satt och låg ner. Sedan igår är det även när jag står upp och kan upplevas tungt att andas.

    Sammandragningarna har stundtals kommit med bara några min mellanrum men sedan avtagit, som nu när jag legat och vilat hela eftermiddagen.

    - Sedan natt mot igår har jag haft mycket ondare i ljumskarna. Varje steg är smärtsamt.

    Ska egentligen jobba måndag-tisdag och sedan gå hem men vet inte om det är bättre att låta bli? Kan det vara nära eller är det bara önsketänkande?

  • Svar på tråden Är förlossningen nära???
  • Anonym (S)

    Klart det kan. Och det kan lika gärna ta 4 veckor till. Ingen kan förutspå om det är på gång. Varför inte gå till jobbet om det är det du planerat? Bara att gå hem om du får värkar eller vattenavgång :). Eller lyssna på kroppen och vila upp dig innan förlossningen!

  • Mackan87
    Anonym (S) skrev 2018-03-03 18:15:27 följande:

    Klart det kan. Och det kan lika gärna ta 4 veckor till. Ingen kan förutspå om det är på gång. Varför inte gå till jobbet om det är det du planerat? Bara att gå hem om du får värkar eller vattenavgång :). Eller lyssna på kroppen och vila upp dig innan förlossningen!


    Självklart förstår jag att ingen kan svara på om det kommer ske nu eller om flera veckor :) Men det är så svårt att veta om man bara är urlöjlig eller faktiskt "har rätt". Sen nojjar jag också för när jag ska ringa till förlossningen eftersom de pga att jag tar fragminsprutor har sagt att jag ska ringa tidigt i förlossningsarbetet (när vattnet går eller när värkarna börjar).

    Att stanna hemma från jobbet skulle jag göra för att allt är väldigt tungt nu men vi får se hur jag gör.
  • EpicNurse
    Mackan87 skrev 2018-03-03 19:03:26 följande:

    Självklart förstår jag att ingen kan svara på om det kommer ske nu eller om flera veckor :) Men det är så svårt att veta om man bara är urlöjlig eller faktiskt "har rätt". Sen nojjar jag också för när jag ska ringa till förlossningen eftersom de pga att jag tar fragminsprutor har sagt att jag ska ringa tidigt i förlossningsarbetet (när vattnet går eller när värkarna börjar).

    Att stanna hemma från jobbet skulle jag göra för att allt är väldigt tungt nu men vi får se hur jag gör.


    Du märker när du får regelbundna värkar under ett par timmar, och att de inte verkar avta. Då ska du ringa förlossningen. Lite onda sammandragningar/förvärkar har man ofta även långt innan förlossningen och är inget man behöver ringa för. Och så länge dom avtar efter någon timme eller så så kan du avvakta.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Mackan87
    EpicNurse skrev 2018-03-03 19:47:59 följande:

    Du märker när du får regelbundna värkar under ett par timmar, och att de inte verkar avta. Då ska du ringa förlossningen. Lite onda sammandragningar/förvärkar har man ofta även långt innan förlossningen och är inget man behöver ringa för. Och så länge dom avtar efter någon timme eller så så kan du avvakta.


    Ok tack för infon! Då kan jag kanske slappna av lite ???? Huvudet går i spinn för minsta lilla.
  • EpicNurse
    Mackan87 skrev 2018-03-03 21:02:15 följande:

    Ok tack för infon! Då kan jag kanske slappna av lite ???? Huvudet går i spinn för minsta lilla.


    Förstår det. Man blir tokig mot slutet av att överanalysa alla små saker man känner
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Mackan87
    EpicNurse skrev 2018-03-03 21:14:50 följande:

    Förstår det. Man blir tokig mot slutet av att överanalysa alla små saker man känner


    Japp! :p Det senaste var att jag tyckte att jag känt bebisen mindre under dagen och tänker såklart direkt att det beror på de där sammandragningarna där "syret stryps". Blir ju livrädd att bebisen dör därinne :p Men nu sprattlar den på så jag antar att jag kan pusta ut!
Svar på tråden Är förlossningen nära???