• Linnericsson88

    Vilken gitarr?

    Hej! Jag har tänkt att köpa en gitarr och det står mellan två stycken, vilken av dessa tycker ni jag ska köpa?

    1. www.gear4music.se/sv/Gitarr-bas/Deluxe-Klassisk-Halvakustisk-Gitarrpaket-av-Gear4music/23NL

    2. www.4sound.se/gitarr/klassisk/yamaha-c45a-senior-guitar

    Jag är 17 år och kan några ackord och så.. men jag vill lära mig mycket mer och därför köpa en bättre gitarr då min nuvarande är väldigt gammal och dålig.

    Ni får gärna komma med flera gitarrförslag för en "nybörjare" också.

    Sedan vet jag inte om det är bättre med en nylon eller stålsträngad gitarr, jag jar varit mer inställd på en nylonsträngad men jag jar blivit lite osäker.. skriv allt ni vet och tycker!

  • Svar på tråden Vilken gitarr?
  • Anonym (J)

    Spana in Thomann istället! Mer att välja mellan och bättre pris. Ta gärna en halvaukustisk så kan du koppla in den i en förstärkare om du så vill!

    Kanske du vill börja med en nylonsträngad? Mjukare ljud och gör mindre ont i fingrarna i början :) Jag föredrar då nylon för fingerplock och western för ackord

  • Linnericsson88
    Anonym (J) skrev 2018-03-03 19:36:36 följande:

    Spana in Thomann istället! Mer att välja mellan och bättre pris. Ta gärna en halvaukustisk så kan du koppla in den i en förstärkare om du så vill!

    Kanske du vill börja med en nylonsträngad? Mjukare ljud och gör mindre ont i fingrarna i början :) Jag föredrar då nylon för fingerplock och western för ackord


    Okej tack! :)

    Jag är inte så mycket för fingerplock, men nylon kanske passar ändå? Vill ha det ganska enkelt med tanke på att jag är nybörjare.
  • Fontana

    Hej Linn,

    Av de två tycker jag absolut att du ska satsa på Yamaha, det är ett kvalitetsmärke och kända för att även göra bra nybörjargitarrer.

    Gitarrpaketet från Gear4Music innehåller ju mer - men det innebär också att det förmodligen är av enklare kvalitet. Själva gitarren är av Gear4Musics eget märke, alltså egentligen en "noname". Behöver inte innebära att den är dålig - men ganska säkert är den av enklare typ.

    Nylonsträngat eller stålsträngat? Ja, för klassisk gitarrmusik är det ju nylonsträngat som gäller, likaså för sånger och ballader. En nylonsträngad gitarr har oftast en lite bredare greppbräda, och många upplever att man inte behöver trycka så hårt för att få ton.

    Stålsträngat är ju vad som gäller inom country, dansband, rock/pop - you name it! Nybörjare kan ofta tycka att man måste trycka strängarna hårdare mot greppbrädan.

    Tänk på att om du väljer Yamahan i länken så ingår nog inte fodral. Och så vidare du inte har tillgång till t.ex. piano eller synt behöver du en stämapparat också.

    Bäst är förstås att besöka en välsorterad musikaffär och få hjälp. Eller - om du går i skola/gymnasium: sprid ut att du letar en gitarr, kanske finns det någon som vill sälja för att själv uppgradera.

    Lycka till!

    Någon slags lärobok är ju också bra att ha, men det mesta finns ju på Nätet nu för tiden.

  • Fontana

    Edit:

    Stämapparat förresten: Det finns förstås referenstoner på Nätet som man kan använda. (Jag är lite old-school och glömmer ofta att "allt" finns på nätet numera.)

  • Anonym (ESP)
    Linnericsson88 skrev 2018-03-03 19:22:30 följande:

    Hej! Jag har tänkt att köpa en gitarr och det står mellan två stycken, vilken av dessa tycker ni jag ska köpa?

    1. www.gear4music.se/sv/Gitarr-bas/Deluxe-Klassisk-Halvakustisk-Gitarrpaket-av-Gear4music/23NL

    2. www.4sound.se/gitarr/klassisk/yamaha-c45a-senior-guitar

    Jag är 17 år och kan några ackord och så.. men jag vill lära mig mycket mer och därför köpa en bättre gitarr då min nuvarande är väldigt gammal och dålig.

    Ni får gärna komma med flera gitarrförslag för en "nybörjare" också.

    Sedan vet jag inte om det är bättre med en nylon eller stålsträngad gitarr, jag jar varit mer inställd på en nylonsträngad men jag jar blivit lite osäker.. skriv allt ni vet och tycker!


    Gå till musikaffären och provspela några gitarrer, både nylon- och stålsträngade. Du känner nog rätt snart vad du vill ha.

    Spontant skulle jag gissa på att Yamaha-gitarren du länkar till är ett hyfsat bra alternativ.

    Stämapparater finns små smidiga "klämmor". Eller så laddar du ner en app till mobilen.
  • Linnericsson88

    Tack så mycket för svaren!

    Det kanske blir en Yamaha nylonsträngad då! Ska absolut gå och provspela nånstans.

    Är nylonsträngar endast till för fingerplock eller låter det bra med "strumming" också?

  • Anonym (ESP)

    Nylonsträngat är mycket mer allround, allt från Bach till Bellman, visor och singalong trubadur på stranden.

    Ska du köpa din första gitarr så bör du nog ha nylonsträngat. (Sedan kan du skaffa en ståsträngad senare när lusten/behovet och pengar finns.)

  • KaptenOhoy
    Fontana skrev 2018-03-04 14:36:52 följande:

    Edit:

    Stämapparat förresten: Det finns förstås referenstoner på Nätet som man kan använda. (Jag är lite old-school och glömmer ofta att "allt" finns på nätet numera.)


    Finns gott om appar för att stämma instrument, man behöver varken ett piano eller referenstoner såvida man inte vill satsa på att lära sig stämma utan hjälpmedel.

    TS: Jag hade satsat på Yamaha. Rent generellt så måste man offra på något ju mer trams man inkluderar (fodral, elektronik etc). Du får en prisvärd gitarr med Yamaha.
    Linnericsson88 skrev 2018-03-04 15:29:58 följande:

    Tack så mycket för svaren!

    Det kanske blir en Yamaha nylonsträngad då! Ska absolut gå och provspela nånstans.

    Är nylonsträngar endast till för fingerplock eller låter det bra med "strumming" också?


    Det går såklart att strumma på en nylonsträngad gitarr också, men ljuden är olika. Det bästa är ju att gå till en affär och testa båda och se vilken du gillar, det skiljer sig ju en hel del år i både ljud och storlek på greppbrädan och så vidare. Ta den du tycker är trevligast att spela på.
  • fraterdiavolo

    Hey! Yamaha kan jag rekommendera i alla lägen, de gör skitbra instrument och allt som behövs runt omkring.

    Vad lyssnar du på i musikväg och vad vill du spela när du lärt dig ordentligt? När det kommer till akustiska så tyckte jag att det var lättare att spela på nylonsträngar, men det är ju en smaksak/vanesak. Föredrar fortfarande nylonsträngar före stålsträngad, får ont i fingrarna efter en stund när jag spelar på stålsträngad akustisk.

  • Linnericsson88
    fraterdiavolo skrev 2018-03-04 20:20:55 följande:

    Hey! Yamaha kan jag rekommendera i alla lägen, de gör skitbra instrument och allt som behövs runt omkring.

    Vad lyssnar du på i musikväg och vad vill du spela när du lärt dig ordentligt? När det kommer till akustiska så tyckte jag att det var lättare att spela på nylonsträngar, men det är ju en smaksak/vanesak. Föredrar fortfarande nylonsträngar före stålsträngad, får ont i fingrarna efter en stund när jag spelar på stålsträngad akustisk.


    Jag vill lära mig låtar som jag brukar lyssna på, t.ex poplåtar. Artister/grupper som bon iver, ed sheeran, lars winnerbäck, coldplay osv.
  • fraterdiavolo
    Linnericsson88 skrev 2018-03-04 21:16:10 följande:

    Jag vill lära mig låtar som jag brukar lyssna på, t.ex poplåtar. Artister/grupper som bon iver, ed sheeran, lars winnerbäck, coldplay osv.


    Då skulle jag rekommendera nylonsträngat till att börja, jg började själv med en 3/4 spansk gitarr. De är lättspelade och har skönt ljud. Använder D'Addario strängar både till akustisk och elgitarr, rekommenderas varmt med
  • Anonym (ESP)
    Linnericsson88 skrev 2018-03-06 17:42:41 följande:

    Vilken storlek tycker ni är bäst att börja med?


    Fullstor. (Om du inte är väldigt liten.)
  • Walter888

    Skulle rekommendera en Taylor 314ce eller 414ce eller högre om pengarna tillåter.

Svar på tråden Vilken gitarr?